تهدید رشت با ریزش ساختمان های تاریخی/ساختمان ساعت شهرداری تخت جمشید رشت است

در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت ریزش ساختمان‌های تاریخی رشت به‌عنوان یکی از تهدیدهای این شهر اعلام شد و به بهره‌مندی از عنوان شهر خوراک حلال در راستای برند شهر خلاق خوراک رشت در یونسکو تأکید شد.

کلانشهر : به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت دیشب در نود و سومین جلسه این کمیسیون در ساختمان جلسات شورا با گرامیداشت یوم‌الله 13 آبان مصادف با سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش‌آموز اظهار کرد: سیزده آبان روز استکبارستیزی و روز هراس دشمن از آینده‌سازان این مرزوبوم است.

فاطمه شیرزاد با تأکید بر اینکه برای مشارکت دانش‌آموزان در مباحث فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است، افزود: طرح شهردار مدرسه نیز در راستای این مهم در مدارس رشت اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نگاه تیزبین و حساسی دارند، تصریح کرد: امیدوارم در مباحث فرهنگی و حوزه تعلیم و تربیت با برنامه‌ریزی‌های اصولی گام‌های مؤثری در راستای تبیین ارزش‌های اسلامی و انقلابی برداشته شود.

رفع خطر از 3 ساختمان تاریخی تحت تملک شهرداری رشت

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت با اشاره به اینکه هر هفته در جلسات کمیسیون فرهنگی گزارشی از روند مرمت و بازسازی سه ساختمان تاریخی تحت تملک شهرداری رشت ازجمله ساختمان ساعت و غیره ارائه می‌شود، گفت: مطالعات دراین‌باره در حال انجام است و با همکاری میراث فرهنگی، می‌توانیم خطرات پیرامون این سه ساختمان تاریخی رشت را برطرف کنیم.

شیرزاد با تأکید بر اینکه خطر ریزش ساختمان‌های تاریخی، رشت را تهدید می‌کند، بیان کرد: در صورت بروز هرگونه مشکل برای این ساختمان‌ها یقیناً در کنار تمامی مباحثی که می‌تواند رقم بخورد با ورود مدعی‌العموم، مشکلات حقوقی نیز دامن‌گیر شورا و شهرداری رشت می‌شود.

وی با اشاره به‌پیش رو بودن میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت خاطرنشان کرد: در انجام آذین‌بندی‌ها به‌منظور گرامیداشت این ایام به‌تمامی نقاط شهر توجه و از المان‌های نوری نیز برای این ایام استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت عدم اطلاع‌رسانی مناسب پیرامون عنوان شهر خلاق خوراک رشت را ازجمله دغدغه‌های این حوزه دانست و تصریح کرد: شهر خلاق خوراک یونسکو یک برند برای شهر رشت محسوب می‌شود و باید در معرفی عناوینی ازجمله شهر خوراک حلال با بهره‌مندی از این برند تلاش بیشتری صورت بگیرد.

امکان تغییر کاربری در برخی از ساختمان‌های تاریخی رشت وجود ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در برخی از ساختمان‌های تاریخی شهرداری رشت امکان تغییر کاربری وجود ندارد، اظهار کرد: تبدیل برخی از این ساختمان‌ها به کافه سنتی و غذاخوری ممکن است موجب فرسودگی و تخریب این بناها شود.

فرهاد زاهد با انتقاد از عدم استفاده مناسب از عنوان شهر خلاق خوراک رشت افزود: متأسفانه اقدام مناسبی دراین‌باره مشاهده نشد و همه‌چیز در حد شوآف بوده است.

اعتبار ۶۰ میلیون تومانی به‌منظور رفع خطر از 2 ساختمان تاریخی شهرداری رشت
معاون بازآفرینی شهرداری رشت نیز در این جلسه با تقدیر از پیگیری‌های رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت پیرامون روندترمیم و بازسازی سه ساختمان تاریخی تحت تملک شهرداری رشت اظهار کرد: طبق اعلام کارشناسان، به‌منظور رفع خطر از دو ساختمان ساعت و فرهنگی ورزشی شهرداری رشت حدود ۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است. 

نرجس محمودی با بیان اینکه کاربری‌های تعریف‌شده برای ساختمان‌های تاریخی تحت تملک شهرداری رشت، برای سرمایه‌گذار جذابیت ندارد، افزود: به‌طور تقریبی برای ساختمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت یک ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار و برای ساختمان ساعت چهار میلیارد تومان اعتبار به‌منظور مرمت و بازسازی نیاز داریم.

مخالفت با تغییر کاربری ساختمان‌های تاریخی به کافی‌شاپ 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روند برخی از اقدامات در شهرداری رشت بسیار طولانی است، اظهار کرد: روند امضای یک تفاهم‌نامه مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی گیلان دو ماه به طول انجامد.

ولی جهانی با بیان اینکه کارشناسان میراث، پیرامون استحکام بنا و مرمت ساختمان میرزا خلیل رفیع ورود کرده‌اند، افزود: وضعیت ساختمان ساعت شهرداری رشت به مرز بحران رسیده و هرلحظه امکان فروریختن آن وجود دارد و پیشنهاد می‌کنم به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، شهرداری رشت در حال حاضر با اختصاص رقم اعتباری بابت رفع خطر از این ساختمان موافقت کند.

وی ساختمان ساعت شهرداری را تخت جمشید رشت دانست و بیان کرد: با تغییر کاربری این ساختمان به رستوران و کافی‌شاپ مخالف هستیم و قرار بود این ساختمان به موزه بلدیه تبدیل شود.

استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بومی در بازسازی ساختمان‌های تاریخی رشت

حسین میرزایی معاون توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی پیرامون ساختمان‌های تاریخی رشت اظهار کرد: کارشناسان میراث فرهنگی بابت مرمت و بازسازی این ساختمان‌ها مشکلی ندارند و در تلاشیم تا با موافقت شهرداری رشت از ظرفیت سرمایه‌گذار بومی به‌منظور بازسازی و مرمت این بناها  استفاده کنیم.

برگزاری "جشن رسول مهربانی سلام " در محلات رشت

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداری رشت با مشکلات مالی درگیر است، اظهار کرد: یکی از سرمایه‌گذاران اعلام کرده که حاضر است با حفظ فضای فرهنگی ساختمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نسبت به سرمایه‌گذاری در این ساختمان اقدام کند.

علیرضا حسنی با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع هم‌زمان با هفته وحدت در سطح رشت گفت: اجرای برنامه‌هایی ازجمله تئاتر خیابانی، برنامه شب‌شعر، محفل انس با قرآن کریم هم‌زمان با هفته وحدت در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اجرای جشنی با عنوان "رسول مهربانی سلام " در محلات محروم رشت از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی ورزشی  شهرداری رشت در هفته وحدت است، افزود: به‌زودی جشنواره کدو نیز به مدت یک هفته در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می‌شود.

اجرایی کردن تعهدات یونسکو به‌منظور ادامه حضور در جمع شهرهای خلاق 

مدیر روابط عمومی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به‌پیش رو بودن هفته وحدت مصادف با میلاد پیامبر (ص) اظهار کرد: روابط عمومی شهرداری رشت برنامه‌های تبلیغی و مشترک با دیگر سازمان‌ها در طول هفته وحدت در دست اجرا دارد.

علیرضا قانع به حواشی مطرح‌شده پیرامون عنوان شهر خلاق خوراک رشت اشاره کرد و گفت: ثبت شهر خلاق خوراک رشت اقدام بزرگی بود و اخیراً بنده به‌عنوان نماینده شهر رشت در این حوزه معرفی‌شده‌ام و این برند متعلق به شهر رشت است.

وی با تأکید بر اینکه برای ادامه حضور در جمع شهرهای خلاق خوراک رشت باید به تعهدات مطرح‌شده پایبند باشیم، افزود: برخی از این تعهدات تاکنون انجام‌نشده و برای اجرایی کردن آن‌ها در مدت‌زمان باقی‌مانده برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است.

چهل سال فعالیت انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی

عضو قرارگاه ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی کشور نیز در این جلسه با اشاره به قدمت اتحادیه دانش‌آموزی در کشور اظهار کرد: سیزدهم آبان سال ۹۸ مصادف با چهلمین سال فعالیت اتحادیه دانش‌آموزی است.

زینب برهانی با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در دو مرحله توسط دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شد، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند انجمن‌های اسلامی سنگرهای فرهنگی هستند و در این راستا اتحادیه انجمن‌های اسلامی می‌توانند به‌عنوان رابط، درخواست‌هایی را که در کف مدارس وجود دارد به مسؤولین انتقال دهند.

در این جلسه با اهدای لوح تقدیر و تبریک به دانش‌آموزان حاضر در جلسه  یوم‌الله سیزدهم آبان مصادف با روز دانش‌آموزان گرامی داشته شد.