حذف زندان از مهریه خلاف قانون است/ مدیونین مهریه مانند بقیه بدهکارانند

یک وکیل دادگستری درباره طرح "حذف زندان از مهریه" گفت: بدهکاران مهریه مانند بقیه بدهکاران و مدیونین هستند و این موضوع که مدیونین مهریه را مستثنی کنند و مجازات زندان حذف شود، خلاف قانون است و به حقوق زنان لطمه می زند.

کلانشهر : فریده غیرت در گفت وگو با ایسنا، درباره طرح "حذف زندان از مهریه" که طبق این طرح، مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمی‌روند، گفت: مساله مطالبات و نحوه وصول مطالبات، طبق قانون تعیین و مشخص شده است. اگر شخصی بدهکار باشد و نتواند بدهی اش را پرداخت کند، طبق قوانین کشور ما  برای او زندان تعیین کرده اند.

وی افزود: بدهکاران مهریه مانند بقیه بدهکاران و مدیونین هستند و هیچ فرقی با بقیه ندارند و بدهکار مهریه بدهی مالی اش به همسرش است و این موضوع که مدیونین مهریه را مستثنی کنند، درست نیست و خلاف قانون موجود است و به حقوق زنان لطمه می زند.

غیرت تصریح کرد: ضمن اینکه من مخالف مهریه های سنگین هستم ولی آنچه را که زوجین  توافق کردند و قرار داد بستند و در سند رسمی تعیین و تنظیم شده است، مرد متعهد به پرداخت آن است و اینکه از مجازات قانونی، مردان را معاف کنند، به حقوق طرف مقابل لطمه می زند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند مانند بقیه هستند. مثلا یک شخصی هم که چک دارد، ممکن است برای پرداخت بدهی اش مهلت بگیرد. مردانی هم که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، برای پرداخت مهریه می توانند طبق قانون مهلت بگیرند و اینکه یک اصل را بگذارند که کسانی که بدهکاران مهریه هستند، زندان نروند درست نیست.

وی افزود: مهریه تنها حقی است که زنان  دارند  و اگر جوانی زیر بار مهریه سنگین می رود و تعهد به پرداخت می کند و توانایی پرداخت را ندارد، باید به او متذکر شویم. زیرا زمانی که مردان زیر بار تعهد می روند و از انجا که مهریه عندالمطالبه است، زن به محض گفتن بله و وقوع عقد، مالک حقش می شود و حق دارد آن را مطالبه کند.

غیرت در پایان گفت: باید اصولا تصمیمی گرفته و قانونی وضع شود که یک سری بدهکاران  نه فقط بدهکاران مهریه بلکه بدهکارانی  با یک رقم و مطالبه خاص از مجازات زندان معاف شوند که آن بحث کلی  است.

نظرات شما:

nhka[, 25 آذر 1398 ساعت 12:09

در اصل بیستم قانون اساسی آمده است که : (همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند) ولی قوانین فعلی خانواده ناقض این اصل قانون اساسی و حتی با موازین اسلامی و شرعی و اخلاقی نیز مغایرت دارد چرا که مردان در دادگاه های خانواده به جرم مرد بودن بالفطره محکوم و مورد تبعیض و بی عدالتی اند و قوانین یکطرفه و قضات از مردان حمایتی نمی کنند. چه بسا مردی در زندگی معسر و در مشقت باشد . نگاه منفی به مردان ، مرد ستیزی و این قوانین پوسیده و منسوخ خود باعث کدورت ، طلاق عاطفی زوجین و به دنبال آن جدایی است . مهریه های سنگین تحمیلی علیه مردان و قرارداد یکطرفه ازدواج در ایران که ازهمان ابتدا، بنای آن بر دروغ و بدعت و ناآگاهی ومفاد آن بر بی عدالتی و کلاهبرداری و عدم توجه به شرایط و طبیعت ازدواج استوار است حتی از لحاظ حقوقی و اخلاقی نیز مردود و منفسخ است . چرا مردی باید به خاطر مهریه از خانواده و زندگی و فرزند و همسر و از خویشتن فراری و تحت تعقیب باشد ؟آمار بالای طلاق در جامعه بالخص در مهریه های بالا و نقش زنان در این زمینه به خوبی نشان می دهد ناهنجاری به نام مهریه که با ترکیب با بدعت ها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده کارکردی جز اضافه کردن مشکلاتی جدید نداشته است . امروزه به جای مشاوره و آموزش های پیش از ازدواج و اصلاح قوانین مرد ستیز غلط . قوانین غلط زمینه ساز ترویج بدعت ها شده اند . ازدواج سنت الهی و طبیعت است که موانع و ضعف ها و قوانین غلط مرد ستیز و عدم توجه به کرامت انسانی باعث شده که از مسیر صحیح خارج شود و ازدواج را از امری الهی وساده به یک معضل و ناهنجاری اجتماعی تبدیل کند قوانین غلط مردستیز حوزه خانواده، حقوق وکرامت انسانی مردان را تضییع نموده و مصداق روشن بی عدالتی علیه مردان ، ناقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی آنان است. مهریه از مسیرصداق و درستی، شرع و انسانیت خارج و به ناهنجاری اجتماعی، بدعت و وابزار سو استفاده ی فمینیسم و ستم به مردان تبدیل شده است..پس از دعوای مهریه و با ورود غلط حکومت به زندگی خصوصی زوجین دیگر جایی برای عشق بین زوجین نمی ماند و با تحقیر مرد توسط قانون که همان پاشنه ی آشیل یک مرد است طلاق عاطفی اتفاق می افتد.مهریه و قوانین غلط مردستیز باعث از بین بردن نقش مثبت و سازنده ی مرد در خانواده شده و قوانین غلط زن و شوهر را همانند دو دشمن مقابل هم قرار می دهد. درهیچ کجای دنیا ،هیچ دین و آیینی و حتی کشورهای مسلمان قوانین اینگونه نیست، مهریه در اسلام هدیه ای برای محبت بین زوجین است وتاکید بر مهر السنهاست وهدیه را به زور نمی گیرند. ازدواج با هیچ منطقی جرم نیست که کیفر داشته باشدو نباید هیچ مردی به خاطر ازدواج تحقیر،مالباخته و زندانی شود. مهریه سو استفاده از نا آگاهی مردان و سند سازی علیه آنان است . مردان رویین تن نیستند که هر بلایی سرشان بیاورند

نظر دهید - پسندیدم 8

نظر شما:

security code