۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه های گیلان اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با نظر مثبت سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان امسال ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌های این استان اختصاص پیدا کرد.

کلانشهر : وحید خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، انجام لایروبی و سردهنه‌سازی رودخانه‌های گیلان توسط شرکت آب منطقه‌‌ای این استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با نظر مثبت سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان امسال 11 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌های این استان اختصاص پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه اعتبارات 11 میلیارد تومانی ساماندهی رودخانه‌های این استان به زودی ابلاغ می‌شود تصریح کرد: گیلان استانی با مزیت کشاورزی است بنابراین توجه به تأمین آب مورد نیاز کشت و زرع در این خطه و استفاده بهینه‌تر از منابع آبی موجود آن امری بسیار لازم و ضروری است.

خرمی وجود آب‌بندان‌های متعدد در اقصی نقاط گیلان را به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان جهت پشتیبانی از اقتصاد کشاورزی آن ارزیابی کرد و ابراز داشت: در حال حاضر حدود 880 پهنه آب‌بندان در استان گیلان شناسایی شده است که می‌توان از آن‌ها برای پیشبرد عملیات کشت محصولات کشاورزی استفاده کرد.

وی علاوه بر حوزه کشاورزی استفاده‌های چندمنظوره از ظرفیت آب‌بندان‌ها را مطابق با شیوه‌نامه‌ای که توسط استانداری گیلان برای آن تدوین و ابلاغ شده است را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود اینکه استان گیلان یک استان پرباران است اما در مسیر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی آن مشکلات و موانعی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه در صورت ساماندهی آب‌بندان‌ها بیش از 40 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان از آب مطمئن به ویژه در زمان آبیاری بهره‌مند می‌شوند افزود: وجود 880  پهنه با افزون بر 9 هزار هکتار آب‌بندان ظرفیت بسیار قابل توجهی برای استان گیلان محسوب می‌شود.

خرمی قرار داشتن برخی از نقاط استان گیلان در محدوده خارج از سدسفیدرود در کنار لزوم احداث سدهای لاستیکی و بزرگ در این استان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر احداث چنین سازه‌هایی با ساماندهی کردن آب‌بندان‌ها نیز می‌توان قدمی مهم برای تأمین آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی برداشت.

وی مهم‌ترین کارکردهای وجود آب‌بندان‌ها و لایروبی کردن‌ آن‌ها را برشمرد و در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: امکان انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری، مهار آبهای سطحی در مواقع بروز سیلاب و یا استفاده‌های گردشگری را می‌توان از جمله مهم‌ترین مزایای دیگر آب بندان‌های موجود در استان گیلان قلمداد کرد.