احیا تالاب انزلی در دستور کار استاندار گیلان

کلانشهر : ارسلان زارع با تشکیل کمیته مدیریت تالاب انزلی با اشاره به اینکه تالاب انزلی توانسته توجه بالغ بر یک میلیون نفر گردشگر را به خود جلب کند، اظهار داشت: به سبب دارا بودن 189 گونه پرنده، 52 گونه انواع ماهی، صدها گونه گیاهی و اکوسیستم کم نظیر در محدوده 20 هزار هکتاری ظرفیت خوبی علاوه بر چشم‌انداز طبیعی برای گردشگران مأمنی برای اشتغال و معیشت مردم است.

استاندار گیلان تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها و نخاله‌ها در تالاب را یکی از مهمترین مشکلات که همچنان ادامه دارد، دانست و اظهار داشت: براساس گزارشات کارشناسی شده‌ با اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب و اجرای تصفیه خانه فاضلاب از جمله جنوب شهر رشت، صومعه‌سرا، فومن و بخش‌های صنعتی احیاء تالاب را تسریع می بخشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه تلاش ما براین است تا با پیش‌بینی و تأمین‌ اعتبارات مورد نیاز، پروژه فاضلاب شهر انزلی را به بهره‌برداری برسانیم، گفت: با همه محدودیت‌های اعتباری موضوع محیط زیست، پسماند و تالاب از موضوعات اولویت‌دار استان و در ماه‌های اخیر در سطح کشور است.
وی بر ضرورت جمع‌آوری مکانیکی و دستی گیاه مهاجم سنبل آبی و گیاهان مضر غیربومی با حمایت مجموعه محیط زیست کشور و نیز استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد تأکید و تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که طرح‌های ملی و توسعه‌ای دارای اهمیت نباید دچار وقفه شود.
زارع افزود: در این مسیر مجموعه محیط زیست در سطح ملی و استانی همراهی‌های خوبی دارند اما ضرورت رعایت ارزیابی‌های زیست‌محیطی و نظرات کارشناسی محیط زیست باید مدنظر قرار گیرد.
استاندار گیلان با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های محیط زیستی باید پیشگیری در اولویت قرار گیرد، افزود: تلاش شود ضمن افزایش سطح آگاهی مردم و نیز اطلاع‌رسانی صحیح به گردشگران در جهت کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدأ و نیز بازیافت گام‌های موثرتری برداشته شود.