رئیس ستاد انتخابات استان تهران درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات نیز اظهار کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تایید شورای نگهبان و تعیین وقت از سوی وزارت کشور دور دوم انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

مرحله دوم انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد؟

کلانشهر: عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز با بیان اینکه در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنان باید منتظر باشیم؛ چراکه هنوز شمارش آرا ادامه دارد، از احتمال کشیده شدن انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه به دور دوم خبر داد و گفت: بر اساس قانون، منتخب مردم کسی است که حداقل ۲۰ درصد آرای ماخوذه را کسب کند.

 وی درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات نیز اظهار کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تایید شورای نگهبان و تعیین وقت از سوی وزارت کشور دور دوم انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

 گفتنی است؛ طبق آخرین اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که یکم مرداد ۱۴۰۲ به تصویب رسید؛ در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است. در صورتی که آرای دو یا چند نفر از نامزدها مساوی باشد، ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، قرعه می‌باشد که در جلسه مشترک ‌هیأتهای اجرائی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزدهای مذکور و یا نمایندگان آنان می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته ‌باشند. پس از تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، وزارت کشور موظف است اعتبارنامه کلیه منتخبین را صادر و به مجلس ارسال نماید. پذیرش انصراف هر یک از منتخبین پس از تأیید صحت انتخابات و قبل از تصویب اعتبارنامه نیز می‌بایست به تصویب مجلس برسد.  تمامی رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند، شرکت خواهند کرد و کسانی‌که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.