علی دایی، اسطوره فوتبال ایران چند سالی است که ترجیح داده از فضای فوتبال حرفه‌ای دور شود و علی‌رغم داشتن پیشنهادات مختلف، هدایت تیمی را بر عهده نگیرد. شهریار فوتبال ایران پس از جدایی یحیی گل‌محمدی حتی از پرسپولیس هم پیشنهاد داشت ولی تصمیم گرفت به این درخواست هم پاسخ منفی بدهد و همچنان از فوتبال دور باشد.

تبانی چند بازیکن تیم‌ملی با قطر را باور نمی‌کنم/چرا جای قلعه‌نویی هیچکس یقه تاج را نمی‌گیرد؟/با مهاجرت نخبه‌ها، متخصص کم آوردیم
کلانشهر: دایی علی‌رغم دوری از مربیگری، همچنان مانند گذشته پیگیر اتفاقات فوتبال است و از نزدیک همه چیز را رصد می‌کند. او در گفت‌وگویی با سایت «تابناک»، در خصوص وضعیت این روزهای فوتبال ایران صحبت‌های جالبی را مطرح کرده است.

بعد از بازی با ژاپن به قهرمانی امیدوار شدم

دایی ابتدا در خصوص عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا گفت: «به اعتقاد من، تیم ایران در قطر یک روند سینوسی را طی کرد. یک بازی خوب بود، یک بازی بد. یک نیمه خوب بود و یک نیمه بد. همچنان عقیده دارم و پیش از این هم به شما گفته بودم، نتیجه کلی تیم‌ملی در قطر برمی‌گردد به این مهم که بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای آماده شدن جهت حضور در چنین تورنمنت بزرگی مهیا نشد».

او در ادامه هم گفت: «به همان دلیل عدم انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب پیش از سفر به قطر، تا بازی آخر ارنج اصلی‌مان را پیدا نکرده بودیم. شما بازی‌های تدارکاتی و آماده‌سازی کره‌جنوبی و ژاپن را به یاد دارید؟ و ما چه کردیم؟ تازه با آن تدارک هم می‌توان غافلگیر شد. ما یک بازی خوب بودیم و یک بازی بد. بازی برابر ژاپن که به آن اشاره کردید، نیمه دوم چنان فوتبالی ارائه کردیم که هر تیمی برابر ایران قرار می‌گرفت، عاقبتی جز شکست نصیبش نمی‌شد. تیم ملی در دو دهه اخیر هرچند سال یک‌‌بار از این نمایش‌ها داشته است. خود من هم بعد از دیدن این بازی خیلی امیدوار شدم که بتوانیم به فینال برویم. اگر به فینال می‌رسیدم، شک ندارم قهرمانی به نام ایران سند می‌خورد».

بهتر است در انسانیت رکورددار شویم!

دایی درباره باقی ماندن رکوردش به عنوان بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا گفت: «باور کنید من به این موارد و مسائل فکر نمی‌کنم. تعداد گل‌هایم را هم نمی‌دانم و از حفظ نکرده‌ام. گاهی دوستانم و شما یادآوری می‌کنید. زمانی که به زمین می‌رفتم تنها فکرم کمک به موفقیت تیم‌ملی بود و اینکه با گل‌هایم دل مردم کشورم را شاد کنم. در هیچ لحظه از فوتبالم به فکر ثبت رکورد و رکوردشکنی نبودم. روزی شما رکورد شخص اسطوره دیگری را می‌شکنی و روزی بعد یک نفر می‌آید و از رکورد شما عبور می‌کند. اصلا مگر با این رکورد‌ها و آقای گل جهان یا آقای گل جام‌ملت‌ها شدن چیزی به من اضافه شده و کاری برای من به شکل ویژه انجام دادند؟! آدم چه بهتر که در انسانیت رکورددار شود که می‌ماند، وگرنه این قبیل رکورد‌ها همه کنار می‌رود. انسان بودن بزرگترین دستاوردی است که یک شخص می‌تواند به آن برسد؛ و این سعی و تلاش همیشگی من است. به بازیکنان فعلی و آینده هم همین توصیه را می‌کنم؛ اول به مسائل انسانی فکر کنند».

تبانی بازیکنان باورنکردنی است

علی دایی در واکنش به شایعه تبانی بازیکنان تیم ملی مقابل قطر گفت: «من همین مثل شما فقط در شبکه‌های اجتماعی با این موضوع مواجه شدم و از اظهار نظر خودداری می‌کنم. وقوع چنین فعلی از بازیکنان تراز اول و بین‌المللی فوتبال ایران را خیلی بعید می‌دانم. برای من به شخصه این موضوع باورنکردنی است و نمی‌توانم قبول و باور کنم ورزشکار باغیرت ایرانی و وقوع چنین اتفاقی را! برخی نمی‌توانند از روی ناراحتی و خشم از باخت، بروند هر شایعه‌ای دل‌شان خواست راه بیندازند تا انتقام بگیرند و عصبانیت خودشان را خالی کنند».

او درباره انتقاداتی که از دستیاران امیر قلعه‌نویی می‌شود، گفت: «خب این تصمیم و نظر مستقیم یک سرمربی است که چه افرادی را به عنوان کمک در کنار خود روی نیمکت داشته باشد. خود من هم هر تیمی بودم دستیارانم را خودم انتخاب می‌کردم. نمی‌توانم نظر پیشکسوتان محترم فوتبال‌مان را رد کنم. نظرشان درست بوده است. کمک‌های تیم‌ملی که بازیکنان موفقی بوده‌اند، اما آیا در زمینه مربیگری هم روزمه و کارنامه درخشانی داشته‌اند؟ به عنوان نفر اول یک کادرفنی چه رزومه‌ای داشتند؟ یا اصلا در این حد کار حرفه‌ای کرده بودند؟ بنابراین من حق را به کارشناسان و پیشکسوتان می‌دهم».

چرا کسی سراغ مدیریت فدراسیون فوتبال نمی‌رود؟

علی دایی درباره تصمیم قطری‌ها برای برکناری کی‌روش که منجر به قهرمانی در جام ملت‌ها شد، گفت: «بله، قطر با یک تعویض بموقع و کارشناسی شده برای دومین دوره پیاپی قهرمان جام‌ملت‌ها شد. حرف من این است که در پی ناکامی‌های فوتبال‌مان کسی سراغ مدیریت فوتبال ایران نمی‌رود؟ همه یقه مربی را می‌گیرند! در سیستم باشگاه‌های‌مان هم متأسفانه همین روال را شاهد هستیم! در پی هر ناکامی اولین اتفاقی که رخ می‌دهد، مربی را عوض می‌کنیم. چرا مدیر باشگاهی که نتیجه نگرفته تغییر نمی‌کند؟! چرا بعد از ناکامی در جام‌ملت‌ها فقط سرمربی باید پاسخ‌گو باشد؟ چرا رئیس فدراسیون فوتبال پاسخ‌گو نیست و کسی ایشان را بازخواست نمی‌کند؟! آقای تاج تا الان چند دوره در فدراسیون فوتبال سمت داشته است؟ آیا برای محک زدن توان مدیریت یک نفر کافی نیست؟»

دایی همچنین در مورد عملکرد کارلوس کی‌روش در تیم ملی گفت: «برای آقای کی‌روش احترام قائلم، اما ایشان از آسمان نیامد که مربی تیم‌ملی بشود. مدیریت فوتبال ما با این مربی قرارداد بست. آقای کی‌روش را دوست دارم، اما نتوانست به تیم‌ملی ما کمک خاصی کند. سه دوره جام‌جهانی و دو دوره جام‌ملت‌های آسیا فرصت کمی نیست، بخشی بزرگ از تاریخچه تیم ملی ایران است؛ چه موفقیتی برای تیم‌ملی به دست آورد؟ حالا کجاست که باید پاسخ‌گو باشد. متأسفانه مدیران در فوتبال ما می‌روند و یک سالی نیستند و بعد دوباره که آب‌ها از آسیاب افتاد، برمی‌گردند».

او در ادامه هم درباره تاج گفت: «آقایان، زمانی که می‌بینید ایشان نمی‌تواند فوتبال‌مان را به سوی موفقیت مدیریت کند و نتایج خوبی در زمان مدیریت‌شان نصیب فوتبال ملی ما نمی‌شود، باید به فکر تغییرات باشیم. اینکه در صورت عدم موفقیت تنها در فکر تغییر مربی و کادرفنی باشیم و دکور را عوض کنیم که کار خاصی نکرده‌ایم. این عزل و نصب‌ها بازی با افکارعمومی برای پنهان کردن نقش خودمان در باخت‌هاست. باز هم تأکید می‌کنم که مشکل فوتبال ما مدیریت‌های‌مان است. مدیریت فوتبال ما درست بشود باقی مسائل فوتبال‌مان هم درست می‌شود».

 

همان ابتدا به درویش نه گفتم!
شهریار فوتبال ایران درباره جدایی یحی
ی گل‌محمدی از پرسپولیس گفت: «چون در بطن ماجرا‌های پرسپولیس نیستم، نمی‌توانم نظر خاصی در مورد دلیل رفتنش بدهم. یحیی در طول مدت حضورش در پرسپولیس خیلی زحمت کشید که قابل کتمان نیست. چندین جام قهرمانی لیگ‌برتر، حذفی و سوپرجام را به تالار افتخارات پرسپولیس افزود. امثال یحیی گل‌محمدی در فوتبال‌مان زیاد نیستند. باید از چنین نیرو‌هایی استفاده کرد. این چنین افرادی هستند که می‌توانند کیفیت فنی فوتبال ما را بالاتر ببرند. با این که خیلی وقت است از هم خبر نداریم، اما نتایج کار یحیی در پرسپولیس را دیده‌ام. متأسفانه برخی اتفاقات اشتباه باعث از بین رفتن دل‌خوشی مردم می‌شود».
 

علی دایی درباره پیشنهاد بازگشت به پرسپولیس گفت: «چون من فعلا به فوتبال برنمی‌گردم، همان ابتدا نه را گفتم. آقای درویش به من لطف داشت. خدا را شکر الان زندگی آرام خودم را دارم. دفعه قبل به شما گفتم؛ تا کی باید در استرس و فشار‌های فوتبال باشم؟ خدا را شکر این مسیری هم که انتخاب کرده‌ام درست بوده. حالا شاید یک روزی به فوتبال برگشتم. همیشه گفته‌ام عشق علی دایی به فوتبال سر جای خودش ثابت قرار دارد. اما بعضی مواقع بد نیست که از عشق خودت (فوتبال) دور باشی».

او در خصوص شایعاتی که درباره نقش‌اش در خریدهای جدید پرسپولیس مطرح شده گفت: «به هیچ عنوان من در این موارد که گفتید دخالتی نکردم و نمی‌کنم چون اصلا به من ربطی ندارد. خدمت شما گفتم که فکر بازگشت به فوتبال به این زودی‌ها را ندارم. من اصلا نمی‌دانم خرید‌های پرسپولیس چه نفراتی هستند. باور می‌کنید اگر شما نمی‌گفتید، اسم مربی پرسپولیس جدید را در خاطر نداشتم. این‌ها شایعاتی است که اصلا صحت ندارد. ضمن اینکه هیچ کسی از طرف پرسپولیس از من نخواسته که در مورد بازیکنان مد نظر تیم اظهار نظر کنم».

نظر شما:

security code