ماسوله میزبان کارشناسان ایکوموس جهانی


۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۱۱:۴۴ | کد خبر: ۴۱۹۷۲ چاپ

دو کارشناس اعزامی از ایکوموس تا ۱۷ اسفند از مناطق باستانی و تاریخی و فرهنگی ماسوله بازدید و روند ثبت جهانی شدن این شهر را بررسی می‌کنند.

ماسوله میزبان کارشناسان ایکوموس جهانی

کلانشهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه منظر فرهنگی ماسوله از مهمترین ظرفیت‌های ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است، گفت: سال گذشته؛ پرونده ثبت جهانی این اثر در کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نظر کمیته میراث جهانی، قرار شد ایران با مشورت ایکوموس که نهاد مشورتی یونسکو در بررسی پرونده‌های میراث جهانی است نسبت به بازنگری این پرونده و اصلاح و تکمیل آن اقدام کنند.

 

ولی جهانی با اظهار اینکه در چند ماه گذشته کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و ایکوموس در حال بازنگری و تکمیل پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله هستند، افزود: در همین راستا ۲ کارشناس از ایکوموس به گیلان سفر کرده اند و تا ۱۷ اسفند از مناطق باستانی و تاریخی و فرهنگی ماسوله بازدید می‌کنند.

 

وی گفت: جلسات کارشناسی مشترک ایران و ایکوموس برای بازنگری پرونده ماسوله در این سفر انجام خواهد شد.

 

ایکوموس، نهادی غیردولتی با عنوان «شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها» تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند.

 

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد، تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود.