«آزمون استخدامی» ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی برای جذب ۲۸ هزار معلم، فردا (۱۸ اسفند) برگزار می‌شود.

«آزمون استخدامی» آموزگاری فردا برگزار می‌شود

 کلانشهر: طی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی که فردا (جمعه ۱۸ اسفند) برگزار خواهد شد، بنابر اعلام معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، حدود ۲۸ هزار نفر جذب می‌شوند.

در طول یک سال گذشته این دومین بار است که آزمون استخدامی جذب آموزگار ابتدایی و استثنایی برگزار می‌شود.

توزیع کارت‌های شرکت در آزمون‌ از سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه جاری آغاز شد که بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش کشورwww.sanjesh.org، نماینده این سازمان امروز (پنجشنبه ۱۷ اسفند) تا ساعت ۱۷:۰۰ در واحد رفع نقص حوزه مربوطه برای رفع نقص و مغایرتها مستقر است.

چارچوب آزمون استخدامی آموزش پرورش در قالب آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی مشخص می‌شود به طوریکه امتحان کتبی شامل سنجش حیطه‌های عمومی، تخصصی و اختصاصی است که براساس شغل محل اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام به صورت کتبی برگزار می شود.

در حیطه عمومی موضوعات کلان تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی، تاریخ و فرهنگ تمدن، خدمات متقابل ایران و اسلام، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، دانش سیاسی و اجتماعی و توانایی‌های عمومی ذهنی سنجیده خواهد شد.

در حیطه اختصاصی روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همچنین داوطلب لازم است در این بخش به سوالات مربوط به اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آئین‌نامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش پاسخ دهد.

و در حیطه تخصصی نیز مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی دوره ابتدایی برای دروس قرآن و هدیه آسمانی، ریاضی، علوم تجربی، متون و آموزش فارسی و مطالعات اجتماعی ارزیابی می‌شوند.

راهنمای معلم قرآن، نهج‌القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی، راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی، کتاب راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی (پایه سوم)، کتاب راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی (پایه ششم)، کتاب راهنمای معلم ریاضی اول و ششم، کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم، کتاب راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم، و کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی منابع داوطلبان برای شرکت در آزمون در حیطه تخصصی هستند.

سوالات آزمون برای همه داوطلبان در حیطه عمومی یکسان خواهد بود و داوطلبان ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی از هر رشته تحصیلی که در آزمون شرکت کرده‌اند؛ لازم است در بخش اول آزمون به این سوالات پاسخ دهند.

ارزیابی تکمیلی نیز شامل سنجش و ارزیابی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های (عمومی، تخصصی، حرفه‌ای) مورد نیاز برای مشاغل دبیری، هنرآموز و آموزگار با هدف تعمیق سنجش شایستگی‌های معلمی علاوه بر امتحان کتبی صورت می گیرد.

همچنین در ارزیابی تکمیلی، کسب (۹۵) امتیاز از شایستگی‌های عمومی، (۷۰) امتیاز از شایستگی‌های اختصاصی و (۴۰) امتیاز از شایستگی‌های تخصصی به عنوان حدنصاب الزامی عنوان شده است.