بازوی خاکی به فریاد تالاب بوجاق رسید


۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۱۷:۱۸ | کد خبر: ۴۲۰۳۹ چاپ

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان گفت: اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان با هدف حفظ آب، احیای تالاب و حفظ زیستگاه زمستان گذرانی برای پرندگان مهاجر آبزی در تابستان اخیر مبادرت به ساخت یک بازوی خاکی به طول ۷۰۰ متر کرد.

بازوی خاکی به فریاد تالاب بوجاق رسید
کلانشهر: گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حمزه عشوری امروز ۱۷ اسفندماه با بیان اینکه با هدف حفظ آب، احیا تالاب بوجاق و حفظ زیستگاه زمستان گذرانی برای پرندگان مهاجر آبزی بازوی خاکی احداث شد، اظهار کرد: با توجه به کاهش سطح تراز آب دریای کاسپین در سال‌های اخیر، از عمق و سطح آب تالاب بین المللی بوجاق کیاشهر کاسته شده بود.

بازوی خاکی به فریاد تالاب بوجاق رسید

وی افزود: با وجود ورود آب از حوزه بالادستی به داخل این تالاب، به دلیل شکستگی بازوهای تالاب در چندین مکان، مدت ماندگاری آب در تالاب کم شده و آب تالاب به طور مستقیم به دریا تخلیه می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان با هدف حفظ آب، احیا تالاب و حفظ زیستگاه زمستان گذرانی برای پرندگان مهاجر آبزی، در تابستان اخیر مبادرت به ساخت یک بازوی خاکی به طول ۷۰۰ متر کرد.

بازوی خاکی به فریاد تالاب بوجاق رسید

عشوری افزود: این عمل در مدیریت آب موجب شد تا مجددا تالاب بین المللی بوجاق احیا، پرآب و میزبان انواع پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان شود.

وی خاطرنشان کرد: در پاییز و زمستان امسال هزاران پرنده مهاجر از انواع قوی فریادکش، قوی کوچک، پلیکان خاکستری، آنقوت، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، اردک نوک پهن، اردک بلوطی، اردک سرسبز، خوتکا و غیره در تالاب بوجاق زمستان گذرانی کردند و با اقدام انجام شده بیش از ۲۰۰ هکتار از تالاب بوجاق آب‌دار و عمق آب در برخی بخش‌ها به بیش از یک و نیم متر رسیده است.

بازوی خاکی به فریاد تالاب بوجاق رسید

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان تصریح کرد: تالاب‌ بوجاق یکی از تالاب‌های دریایی- ساحلی استان و سطح و عمق آب تالاب مانند سایر تالاب‌های دریایی - ساحلی نظیر انزلی، خلیج گرگان متاثر از نوسانات سطح تراز آب دریای کاسپین است.