نکاتی درباره برندسازی شهری

چه کنیم که رشت فقط مرکز پخش مسافر به شهرهای دیگر نباشد


۱۴۰۲/۱۲/۲۰ - ۱۲:۴۰ | کد خبر: ۴۲۱۱۰ چاپ

رشت، بیشتر نماد شمال است تا اینکه مقصد اصلی گردشگران باشد. سوال این است چگونه می‌توان از عنوان جهانی شهر خلاق خوراک رشت در راستای برندسازی، کمک به افزایش درآمد شهروندان و مشارکت مردم استفاده کرد؟

چه کنیم که رشت فقط مرکز پخش مسافر به شهرهای دیگر نباشد
اختصاصی کلانشهر: رضا حقی*- طی سال‌های گذشته، بعد از صنعت نفت و خودروسازی، توریسم به عنوان سومین منبع درآمد شهرها و کشورهای دنیا تبدیل شده است.

در این میان شهرها با سابقه تاریخی و یا مذهبی یا مناظر طبیعی و یا ایجاد مناظر مصنوعی و جاذبه‌های گردشگری سعی در عقب نماندن از این قافله دارند.
در ایران، شهر اصفهان به علت سابقه تاریخی، شهرهای مشهد و قم به علت پیشینه مذهبی، شیراز به علت وجود ادیبان شاخص و تاریخ ایران کهن، گیلان و مازندران به علت آب و هوا در ۶ ماه اول سال و همچنین استان‌های جنوبی در شش ماه دوم مقصد گردشگران داخلی است.

شهر رشت در استان گیلان بیشتر نماد شمال است تا اینکه مقصد اصلی گردشگران باشد.

رشت مرکز پخش مسافرانی ست که به سمت انزلی، لاهیجان،  ماسال و فومن می‌روند.

شاید اعلام حضور میلیونی گردشگران در رشت از چند ساعت تجاوز نکند.

رشت طی چند دهه گذشته به جز بازار بزرگ و میدان شهرداری برای جذب توریسم چیزی در چنته نداشته است.

یک امر مشترک بین شهرداران و شوراهای شهر طی این سال‌ها دیده می‌شود و آن نداشتن نگاه برندسازی به شهر رشت است.

برندسازی شامل تغییرات و اعمالی است که به دیده شدن شهر کمک می‌کند.

برندسازی یک مکان، هنر تصویرسازی یک شهر در ذهن افراد است، تا توجه‌شان جذب آن شهر شود.

داشتن یا ساختن، ویژگی منحصر بفردی که آن شهر را در میان سایر شهرها متمایز می‌کند.

  باید بپرسید تعاریف فوق در کدام یک از کمیسیون‌های شورای شهر یا کدام سازمان و یا بخش‌های زیر مجموعه شهرداری صورت می‌پذیرد؟

جایگاه تفکر برندسازی در نگاه شهردار کجاست؟

برندسازی شهر چگونه انجام می‌پذیرد؟

بالا بردن افزایش مشارکت پذیری شهروندان به عهده کیست؟

چگونه شهری زنده و شاداب داشته باشیم؟

چگونه شهر را سامان دهیم که روح در آن جریان داشته باشد؟

رنگ، بو، موسیقی در هویت سازی شهری چه نقشی دارد؟

سیما منظر، فضای سبز، المان و نشانه‌ها، اسم کوچه و خیابان چه تاثیری در برندسازی شهری دارد؟

هویت سازی محلات چگونه شکل می‌گیرد؟

عوامل سازنده هویت شهری کدام است؟

چگونه شهر نیز مثل آدم هایش باید احساس داشته باشد؟

چگونه شهروند مطالبه گر داشته باشیم؟

چگونه  می‌توان از عنوان جهانی شهر خلاق خوراک رشت در راستای برندسازی، کمک به افزایش درآمد شهروندان و مشارکت مردم استفاده کرد.

آقای شهردار

در کدام یک از بخش‌ها یا سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری این سوالات بررسی می‌شود و چگونه اجرایی می‌شود؟

قصد دارم در سلسله یادداشت‌هایی پیشنهادات خودم را در موارد بالا به سمع و نظر شهروندان و مسولین مربوطه  برسانم.

از خوانندگان دغدغه‌مند نسبت به شهرشان رشت هم، تقاضا دارم یاری‌گرم باشند و در صورت تمایل پیرامون مواردی که پیشنهاد می‌دهم اعلام نظر کنند. تا اقدام عملی با کمک همدیگر در فضای رسانه در راستای مطالبه گری شهری بوجود آید.

با توجه به روحیه پاسخگویی آقای محمد رضا فروتن مسول روابط عمومی شهرداری و  مسول شهر خلاق رشت، آقای علیرضا حسنی مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و همچنین آقای سید حسین رضویان ریاست کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت که خود و پدرشان از اهالی رسانه هستند این امیدواری وجود دارد که آنها هم به این پروسه بپیوندند تا ضمن بحث و بررسی و آسیب شناسی این سلسله یادداشت‌ها، اقدام عملی در نشان دادن مدیران پاسخگو هم مشاهده شود.

خواسته نگارنده به عنوان شهروندی که شهرش را دوست دارد و تجربه و مطالعاتی پیرامون موضوع داشته این است در صورت موجه دانستن هر پیشنهادی که ساعت‌ها پیرامونش بررسی صورت گرفته، برای بهبود وضعیتِ رشت اجرایی شود و در صورتی که نسبت به پیشنهادات ایراداتی از هر نوع وارد می‌دانید هم در فضای شفاف رسانه اعلام کنید تا پیرامونش بحث و کنکاش صورت بگیرد. تنها هدف من از طرح موضوع برندسازی، برداشتن حتی یک گام کوچک برای بهبود وضعیت رشت است.

*کارگردان تاتر