وزیر راه و شهرسازی:

از ورود چینی ها به بخش مسکن استقبال می کنیم


۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۱۸:۱۷ | کد خبر: ۴۲۲۵۰ چاپ

وزیر راه و شهرسازی درباره کنترل قیمت در بازار مسکن اظهار داشت: قیمت مسکن یکی از دغدغه‌های دولت است اما دولت مداخله مستقیم در قیمت مسکن ندارد، ما منتظر این هستیم که قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره ابلاغ شود و این موضوع هنوز در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و مجلس در حال بررسی است و امیدواریم که در سال آینده این قانون ابلاغ شود. 

از ورود چینی ها به بخش مسکن استقبال می کنیم
کلانشهر: وزیر راه و شهرسازی گفت: هر دستگاهی که با چینی‌ها در مذاکره است این مذاکرات درباره تامین مالی پروژه‌های مسکن است و از ظرفیت سرمایه گذاران چینی برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درباره نحوه همکاری با چینی‌ها در بخش مسکن  و ورود چینی ها از اردیبهشت ماه به ساخت مسکن ایران اظهار داشت: هر دستگاهی که با چینی‌ها در مذاکره است این مذاکرات درباره تامین مالی پروژه‌های مسکن است و از ظرفیت سرمایه گذاران چینی برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: بحث استفاده از تکنولوژی‌های جدید کشور چین در بخش ساختمان هم در مذاکرات مطرح است و باید بتوانیم از تکنولوژی‌های جدید دنیا برای افزایش سرعت ساخت و ساز و ارتقای کیفیت ساختمان‌ها استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته معطل چینی‌ها نمانده‌ایم و همانطور که می‌بینید ساخت و ساز مسکن در جریان است و در حال حاضر تنها در پروژه نهضت ملی مسکن ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت از جمله تامین زمین تا سایر مراحل ساخت قرار دارد . 

بذرپاش ادامه داد: البته از ورود چینی‌ها در تامین مالی استقبال می‌کنیم و پیشنهاد ما به چینی‌ها سرمایه‌گذاری است البته در برخی از موارد چینی‌ها انتقال تکنولوژی خاص با سرعت بالا داشتند اما اولویت اول بالا تامین مالی است چراکه شرکت‌های داخلی توان بالا برای ساخت وجود دارد و این حوزه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کنترل قیمت در بازار مسکن اظهار داشت: قیمت مسکن یکی از دغدغه‌های دولت است اما دولت مداخله مستقیم در قیمت مسکن ندارد، ما منتظر این هستیم که قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره ابلاغ شود و این موضوع هنوز در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و مجلس در حال بررسی است و امیدواریم که در سال آینده این قانون ابلاغ شود. 

وی ادامه داد: این قانون دست ما را برای بسیاری از اقدامات به ویژه تعیین سقف سنواتی اجاره متناسب با تورم باز می‌گذارد. الان قانونی نداریم که با توجه به آن سقف اجاره تعیین شود و یکی از بندهای مهم این قانون تعیین سقف اجاره‌بها در نقاط مختلف کشور یا شرایط تورمی است که این ابزار می‌تواند از افزایش سرسام‌آور قیمت‌های اجاره جلوگیری کند. 

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا که این قانون مشمول تعیین قیمت در خرید و فروش مسکن هم می‌شود و درصورت مشمول بودن ، نحوه قیمت گذاری چگونه خواهد بود ، گفت: قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره مشمول خرید و فروش مسکن هم می‌شود و نرخ خرید و فروش با قیمت‌های منطقه‌ای و با فرمول‌های تعریف شده و با مقرره‌ای که هیات وزیران درباره قیمت منطقه‌ای سنواتی تصویب می‌کند، تعیین می‌شود .

بذرپاش با بیان اینکه عامل دیگر موثر در کنترل قیمت‌ها افزایش عرضه است، ادامه داد: افزایش عرضه زمین و ارایه زمین و پهنه‌ها اثر خود را در قیمت‌ها گذاشته و می‌گذارد بطوریکه در برخی از مناطق کشور در ٧ ماه به صورت پی در پی با قیمت منفی مسکن مواجه بودیم.

وی افزود: از دیگر موضوعات اثرگذار در کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن اجرای جدی مالیات بر خانه‌های خالی است و اصلی ترین ابزاری که در تمام دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته از آن استفاده می‌کنند مالیات بر خانه‌های خالی است.

وزیر را ه و شهرسازی تاکید کرد: طبق گزارش شهردار بیش از ٣۵٠ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد.تصور کنید اگر ٣۵٠ هزار واحد در بازار مسکن عرضه شود چه اثر قیمتی در بازار مسکن خواهد داشت. 

بذرپاش با اشاره به خرید مصالح از بورس کالا اظهار داشت: توقع ما از خرید ارزان فولاد و سیمان از بورس کالا محقق نشده‌است. اگر عده‌ای اصرار دارند عرضه این مصالح در بورس کالا بماند باید با همان قیمت پایه در اختیار پروژه نهضت ملی مسکن اعلام شود.