روزنامه «فایننشال تایمز» مدعی مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان درباره حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ و برنامه هسته‌ای ایران شد.

ادعای «فایننشال تایمز» درباره مذاکره محرمانه ایران و آمریکا در عمان

کلانشهر: این روزنامه به نقل از برخی مقام‌های آمریکایی و ایرانی مدعی شد که واشنگتن در ماه ژانویه مذاکرات محرمانه‌ای با ایران انجام داده است تا «تهران را متقاعد کند که از نفوذ خود بر انصارالله یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند». به گفته این مقام‌ها، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا نخستین مذاکرات بین دو طرف در ۱۰ ماه گذشته بود.

طبق ادعای این روزنامه، «برت مک گورک» مشاور خاورمیانه‌ای کاخ سفید و «آبرام پیلی» معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ریاست هیأت آمریکایی را بر عهده داشتند. «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای تهران نیز هست، نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

 

مقام‌های عمانی گفته‌اند که بین نمایندگان ایران و آمریکا تبادل پیام انجام می‌دادند تا این مذاکرات به صورت غیرمستقیم برگزار شود.

 

مقام‌های آمریکایی افزوند که دور دوم مذاکرات با حضور مک گورک برای ماه فوریه برنامه‌ریزی شده بود، اما زمانی که وی درگیر فعالیت‌های ایالات متحده برای میانجی‌گری توافقی بین اسرائیل و حماس برای توقف جنگ در غزه و تضمین آزادی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه شد، این مذاکرات به تعویق افتاد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این‌که ما کانال‌های زیادی برای ارسال پیام به ایران داریم، مدعی شد که از زمان آغاز درگیری در غزه، «آمریکا بر طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از ایران متمرکز شده است».