در راستای رسیدگی به تخلفات :

ثبت گزارش گرانی ها در سامانه «سجام»


۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۱۱:۴۳ | کد خبر: ۴۲۲۶ چاپ
ثبت گزارش گرانی ها در سامانه «سجام»

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه: مردم گزارش گرانی‌ها را پس از افزایش نرخ بنزین در «سجام» ثبت کنند.

کلانشهر : به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری تبیین اهداف سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) با اشاره به طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین گفت: براساس بیانیه رئیس قوه قضاییه، دستگاه قضا موظف است برای رفع مشکلات احتمالی مردم در فرآیند اجرای این طرح به صورت قاطع و دقیق به وظایف قانونی خود عمل کند.

علی اصغر رفاهی افزود: افزایش قیمت بنزین ممکن است به بروز برخی گرانی‌ها و افزایش قیمت سایر کالا‌ها منجر شود که ما از مردم می‌خواهیم از طریق سامانه سجام گزارش تخلف‌های برخی افراد سودجو را ارایه کنند.

رفاهی گفت: مردم می‌توانند تصویر و عکس افرادی را که همچنان سعی در اخلال در نظم و آرامش عمومی دارند و مبادرت به اقدامات شرارت آمیز همچون آتش زدن بانک، از بین بردن اموال عمومی و ترغیب به رفتار‌های خشن می‌کنند؛ در سامانه سجام ثبت کنند تا ما به این تخلف‌ها از طریق مراجع قانونی رسیدگی کنیم.
سامانه مردمی سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) در سال ۹۶ در معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه طراحی و در دسترس مردم قرار گرفته است تا گزارش تخلف‌های احتمالی را به همراه مستندات و تصاویر در این سامانه ثبت کنند تا در مراجع قانونی رسیدگی شود.
سامانه سجام به نشانی sajam.adliran.ir و www.sajam.scpd.ir در دسترس مردم قرار دارد.

طرح تخلفات انتخاباتی در سامانه مردمی سجام

مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: سامانه سجام در دسترس مردم قرار دارد تا تخلفات و جرایم احتمالی انتخاباتی را گزارش کنند.
علی اصغر رفاهی در نشست خبری تبیین برنامه‌های سامانه مردمی سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) در آستانه انتخابات افزود: درحال حاضر مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی بررسی و تبیین شده که به تمام دادگستری‌های کشور نیز ابلاغ شده است.

وی گفت: استفاده مستقیم و آشکار از امکانات دولتی و بیت المال، استفاده از موسسات عمومی وابسته به دولت جهت تبلیغات کاندیداها، سوء استفاده احتمالی مسئولان استانی، محلی، لشکری و کشوری از مقام یا جایگاه اداری له یا علیه هر یک از کاندیدا‌ها و ستاد‌های انتخاباتی، بهره گیری ابزاری از اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی و دادن وعده‌های غیرقابل تحقق به آنها، اخلال، اختلال، بی نظمی و تعرض به نشست‌های انتخاباتی و قانونی، تخریب، توهین و افترا به کاندیدا‌های رقیب و سیاه نمایی و تخریب چهره نظام از مهمترین تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود.

رفاهی تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکرشده دخالت در امر انتخابات با گرفتن سمت مجعول یا غیرقانونی، تبلیغ علنی یا غیرعلنی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران اجرایی به نفع یک کاندیدا، اظهارات تخریبی و تهدیدی کاندیداها، ستاد‌ها و طرفداران علیه یکدیگر، ارسال پیام‌های مشکوک مبنی بر قطع یا برقراری یارانه نقدی، فعالیت و یا مداخله تبلیغاتی اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا به نفع کاندیدای خاص به ویژه خارج از مهلت قانونی، ارسال پیامک تهدیدی و تطمیعی به نفع کاندیدای خاص، خرید و فروش رای، وعده تامین آب، گاز، برق، تلفن و افزایش یارانه، تامین و احداث جاده و سایر امکانات رفاهی توسط نامزد‌های انتخاباتی، واگذاری اماکن دولتی و عمومی به برخی کاندیدا‌ها جهت برگزاری نشست‌ها و تبلیغات، مداخله بهیاران در امر تبلیغات به نفع کاندیدای خاص، تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت‌های روزمره به نفع کاندیدای خاص و انتشار شایعات علیه کاندیدای معین به ویژه در شبکه‌های اجتماعی از جمله موارد تخلفات دیگری است که شناسایی و مشخص شده است.

وی افزود: تاکنون در رابطه با تخلفات انتخابات، یازده گزارش در سامانه سجام ثبت شده است که به تفکیک استانی، استان گیلان یک مورد تبلیغات زودهنگام، استان خراسان رضوی دو مورد تبلیغات زودهنگام و یک مورد تهدید به اغتشاش در انتخابات، استان آذربایجان غربی دو مورد تبلیغات زودهنگام و یک مورد دامن زدن به اختلافات قومی، یک مورد هم تهدید به اغتشاش در انتخابات، استان کرمانشاه دو مورد گزارش تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی و استان چهارمحال و بختیاری هم یک مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی داشته اند که این گزارش‌ها به صورت مستند در سامانه سجام ثبت شده است.
مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در حال حاضر گزارش تخلفات به همراه مستندات از استان‌های گیلان و خراسان رضوی به مراجع ذیربط ارسال شده تا رسیدگی و پیگیری شود ضمن اینکه سایر گزارش‌ها نیز درحال بررسی و ارسال به مراجع قانونی استان‌های مربوطه است.

رفاهی افزود: براساس ماده ۶۷ قانون انتخابات قوه قضاییه تکالیفی برعهده دارد همچنین برای شورای نگهبان و وزارت کشور نیز تکالیفی تعیین شده که ما باید با این نهاد‌ها همکاری داشته باشیم.
وی گفت: در انتخابات‌های گذشته ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده و امسال هم بخشنامه این ستاد به همه نهاد‌های مرتبط ابلاغ شده است که ریاست این ستاد برعهده دادستان کل کشور و پیگیری تخلفات احتمالی نیز برعهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است.
رفاهی افزود: ۲۱ مهر امسال آقای الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مکاتبه‌ای با آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برنامه سجام و اقدامات این سامانه را به تفصیل توضیح داده است، همچنین نامه دیگری در همین خصوص خطاب به آقای رحمانی فضلی وزیر کشور ارسال شده است تا اهداف قوه قضاییه برای برگزاری انتخابات سالم مشخص شود.
وی درباره اهداف استفاده از سامانه سجام برای انتخابات گفت: هدف ما در ابتدای کار مشخص شدن مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی و بکارگیری از ظرفیت دیده بانان پیشگیری برای برگزاری انتخاباتی سالم و حفاظت از دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: برنامه سجام در همه عرصه‌ها از زمان ثبت نام کاندیداها، مواد قانونی مشخص، تبلیغات، هزینه‌های انتخاباتی و صلاحیت‌ها به کمک شورای نگهبان و وزارت کشور می‌آید تا به وظایف قانونی خود بهتر عمل کنند.
رفاهی تاکید کرد: در صورت ارسال گزارش‌های مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه سجام این گزارش‌ها به مراجع مرتبط یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال می‌شوند و ما دخالتی در انجام وظایف این دستگاه‌ها نخواهیم داشت.

وی گفت: گزارش دیده بانان علاوه بر ارسال به وزارت کشور و شورای نگهبان به دادستان‌های سراسر کشور هم ارسال می‌شود تا از وقوع تخلفات احتمالی پیشگیری کنند.

فعالیت 92 هزار دیده بان پیشگیری از جرایم در سامانه سجام 

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از فعالیت ۹۲ هزار دیده بان پیشگیری از جرایم در سامانه سجام خبر داد.
علی اصغر رفاهی در نشست خبری تبیین برنامه‌ها و اهداف سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) افزود: در این سامانه تاکنون نزدیک به ۹۲ هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری از جرایم (ناظران مردمی) داوطلبانه ثبت نام کرده اند.

وی گفت: این سامانه ظرفیت عظیم مردمی را به خدمت قوه قضاییه آورده است تا از این ظرفیت برای پیشگیری از جرایم و تخلفات استفاده کنیم.
رفاهی افزود: مردم با ورود به سامانه، گزارش تخلفات و جرایم را با مستندات تکمیلی، ثبت می‌کنند که ما این گزارش‌ها را بررسی و به نهاد‌های مرتبط ارجاع می‌کنیم تا پیگیری شود.

این مقام قضایی ادامه داد: طرح سامانه سجام به دوره ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی برمی گردد که ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی در قوه قضاییه تأسیس شد، اما با تغییر و تحولات، اقدامات ستاد‌ها ادامه داشت تا در نهایت سال ۹۴ با نظر آیت الله آملی لاریجانی ستادی با عنوان پیشگیری از جرایم در قوه تأسیس شد که در این ستاد، تصمیم بر این شد که سازمان‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های مردمی برای پیشگیری از جرایم فعال شوند و بر این اساس در سال ۹۶ سامانه سجام طراحی شد.
مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: نزدیک به دو سال از راه اندازی سامانه سجام می‌گذارد و برنامه‌های خوبی بر اساس گزارش‌های مردمی دنبال شده است.

رفاهی درباره استناد قانونی طراحی این سامانه گفت: بر اساس بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی قانونگذار به بحث اقدام مناسبت برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمان اشاره کرد همچنین در بند د ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه نیز به این مسئله تأکید شده است، ضمن اینکه در سال ۸۷ ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد پیوست و بر اساس قانون، پیشگیری از وقوع جرایم، اولویت اول مبارزه با مفاسد است.
این مقام قضایی افزود: در حال حاضر سامانه سجام به نشانی sajam.adliran.ir و www.sajam.scpd.ir در دسترس مردم قرار دارد تا گزارش خود را در خصوص تخلفات و جرایم احتمالی به این سامانه ارسال کند.

رفاهی گفت: امسال برای سامانه سجام اولویت‌های جدیدی مشخص شده که پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر، پیشگیری از تهیه و توزیع مشروبات الکلی، پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخابات ۹۸، پیشگیری از جرایم محیط زیست و منابع طبیعی و صیانت از منابع آب، پیشگیری از تخلفات، آسیب‌ها و جرایم فضای مجازی، پیشگیری از مفاسد اداری، پیشگیری از مفاسد اقتصادی و پیشگیری از جرایم و حوادث حوزه کارگری و صنعتی از جمله این اولویت هاست.

نظر شما:

security code