قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان اروپا در شهر نیون سوئیس به انجام رسید و طی آن ۸ تیم صعودکرده حریفان و مسیر احتمالی خود تا فینال ومبلی را شناختند‌.

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا؛ تکرار تقابل رئال مادرید و منچسترسیتی
کلانشهر: جان اوبی میکل، فاتح فصل ۱۲-۲۰۱۱ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا میهمان ویژه مراسم قرعه‌کشی بود. این آخرین قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا با ساختار فعلی نام داشت و تورنمنت سطح اول یوفا از فصل آینده وارد دوران جدیدی خواهد شد.

آرسنال - بایرن مونیخ
صدرنشین حال حاضر رقابت‌های لیگ برتر انگلیس با پیروزی مقابل پورتو ضمن شکستن یک طلسم ۱۴ ساله بالاخره به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برگشت و حالا برای نخستین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رویاپردازی می‌کند. وقتی بازگشت توپچی‌ها به تورنمنت سطح اول یوفا با پیروزی ۴ بر صفر مقابل آیندهوون همراه شد. انتظار می‌رفت شاگردان آرتتا با قدرت به مسیر خود ادامه دهند اما آرسنال در راه سرگروهی به دردسر افتاد و جدال دشوار با پورتو در مرحله حذفی با شکست در بازی رفت و برتری در ضربات پنالتی به اتمام رسید. آرسنال تنها یک بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کرده و آن دیدار در فصل ۰۶-۲۰۰۵ با شکست مقابل بارسا به اتمام رسید. در بین تیم‌هایی که تاکنون موفق به فتح این رقابت‌ها نشده‌اند، هیچ تیمی به اندازه آرسنال در مراحل حذفی به میدان نرفته. از سوی دیگر بایرن مونیخ ۳ بار در دهه ۷۰ و ۳ بار در قرن بیست‌ویکم به قهرمانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دست یافته اما در هر ۳ فصل اخیر در مرحله یک‌چهارم نهایی از گردونه رقابت کنار رفته و باید دید شاگردان توماس توخل به دنبال از دست رفتن بخت قهرمانی در بوندس‌لیگا با چه حد از جاه‌طلبی به استقبال توپچی‌ها خواهند آمد. توماس توخل در فصل ۲۰-۲۰۱۹ ضمن کسب سه‌گانه داخلی، پاری‌سن ژرمن را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند و در نهایت مقابل بایرن مونیخ بازنده شد. او فصل بعد به همراه چلسی با غلبه بر منچسترسیتی فاتح این رقابت‌ها شد و حالا امیدوار است با تکیه بر درخشش هری کین، در آخرین فصل حضور در مونیخ بار دیگر قهرمانی را جشن بگیرد. توماس مولر با ۱۰۵ پیروزی در لیگ قهرمانان اروپا بعد از کریستیانو رونالدو (۱۱۵) رکورددار است.

اتلتیکو مادرید - دورتموند 
شاگردان دیگو سیمئونه در اتلتیکو مادرید با ارائه نمایشی تهاجمی و شورانگیز در ضربات پنالتی مقابل اینتر به پیروزی دست یافتند و کولچونروس را دیگر به عنوان تیمی با دفاع بسته نمی‌شناسیم. سرمربی آرژانتینی در دوران یک دهه‌ای حضور خود در پایتخت اسپانیا، روخی بلانکوس را ۲ بار به قهرمانی لیگ اروپا، ۲ بار به قهرمانی سوپرجام اروپا و ۲ بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند اما با شکست‌های تلخ مقابل رئال مادرید در فتح قله فوتبال اروپا ناکام ماند. ورزشگاه واندا متروپولیتانو به یک دژ مستحکم تبدیل شده و پیروزی دراماتیک در مقابل اینتر بار دیگر امید هواداران برای رویای دوردست اروپایی را زنده کرده. آنتوان گریزمان، زننده گل نخست اتلتیکو در مسابقه برگشت مقابل اینتر در اوج آمادگی است و آلوارو موراتا با ۱۴ گل بهترین گلزن فصل تیم به شمار می‌رود. اتلتیکو مادرید در هیچ‌یک از ۱۷ مسابقه خانگی اخیر خود در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا متحمل شکست نشده (۱۰ پیروزی و ۷ تساوی). آخرین باخت خانگی اتلتیکو در مسابقات خانگی به مرحله یک‌چهارم نهایی فصل ۹۷-۱۹۹۶ و بازی در مقابل آژاکس برمی‌گردد. از سوی دیگر شاگردان ادین ترزیچ در دورتموند در شب پرشور سیگنال ایدونا پارک با گل‌های جیدون سانچو و مارکو رویس موفق به شکست آیندهوون و صعود به جمع ۸ تیم برتر اروپا شدند. زنبورها در لیگ داخلی بر سر کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا با لایپزیش می‌جنگند؛ در حالی که بوندس‌لیگا در حضور چندین تیم قدرتمند، حال و هوای متفاوتی را تجربه می‌کند. فاتح فصل ۹۷-۱۹۹۶ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امیدوار است بعد از یک دهه بار دیگر به فینال این تورنمنت صعود و خاطره بازی مقابل بایرن‌مونیخ در فینال ومبلی را زنده کند. دورتموند در ۱۳ دیدار اخیر در تمام رقابت‌ها تنها یک بار بازنده از زمین خارج شده است.

رئال مادرید - منچسترسیتی
رئال مادرید به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال اروپا با میراثی به بلندای ۷ دهه به استقبال مراحل پایانی دوره جدید لیگ قهرمانان آمده تا خاطره تلخ شکست سنگین مقابل منچسترسیتی در مرحله نیمه نهایی فصل گذشته را به فراموشی بسپارد. کارلو آنچلوتی که بهار ۲۰۱۴ تعداد قهرمانی‌های اروپایی رئال را دورقمی کرده بود، سال ۲۰۲۱ به پایتخت اسپانیا برگشت و با تبدیل شدن به نخستین سرمربی قهرمان در ۴ دوره لیگ قهرمانان اروپا تاریخ‌ساز شد. تنها سرمربی فاتح هر ۵ لیگ معتبر اروپایی امسال قهرمانی لالیگا را در مشت خود دارد و با نهایت تمرکز برای تاج‌گذاری مجدد در اروپا تلاش خواهد کرد. پیروزی مقابل لایپزیش اگرچه به زحمت و با فرصت‌سوزی‌های مکرر شاگردان مارکو رزه در سانتیاگو برنابئو به دست آمد اما کهکشانی‌ها را برای چهارمین فصل متوالی به مرحله یک‌چهارم نهایی فرستاد. از طرف دیگر مدافع عنوان قهرمانی و برنده سه‌گانه اروپایی فصل ۲۳-۲۰۲۲ با تمام قوا به دنبال تکرار افتخارات سال گذشته یکه‌تازی می‌کند و در هر ۸ مسابقه این فصل لیگ قهرمانان اروپا موفق به پیروزی شده است. پپ گواردیولا که بعد از ۲ تاج‌گذاری به همراه بارسلونا، حسرت ۱۲ ساله‌اش برای قهرمانی در لیگ قهرمانان را فصل گذشته در استادیوم المپیک آتاترک استانبول پایان داد، برای چهارمین قهرمانی اروپایی لحظه‌شماری می‌کند. ارلینگ هالند در ۴ مسابقه خانگی خود در مرحله یک هشتم نهایی مجموعاً ۱۰ گل به ثمر رسانده و در حال حاضر به طور مشترک در صدر جدول گلزنان قرار دارد. بازگشت او و دی‌بروینه از مصدومیت منچسترسیتی را به یکی از ترسناک‌ترین تیم‌های ممکن تبدیل کرده. ۲۱ مسابقه اخیر این تیم در تمام رقابت‌ها با ۱۸ پیروزی و ۳ تساوی به پایان رسیده است.

پاری‌سن ژرمن - بارسلونا
قهرمان ۵ دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا بعد از ۳ دوره غیبت به مرحله حذفی این رقابت‌ها برگشت و با غلبه بر ناپولی در جدال قهرمان‌های ایتالیا و اسپانیا به جمع ۸ تیم برتر صعود کرد. ژاوی ارناندس با هدف بازگرداندن آبی اناری‌ها به روزهای اوج از قطر به خانه برگشت و بلوگرانا را فصل گذشته با تکیه بر قدرت دفاعی به قهرمانی لالیگا رساند. نقطه قوت تیم او امسال نقطه ضعفش نام گرفته، رویای قهرمانی در جام‌های داخلی خیلی زود برای بارسا از بین رفت و ژاوی ناچار به اعلام خبر جدایی شد. بعد از اعلام این خبر اما ورق برگشت و بارسا ضمن صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی، به رکورد ۹ مسابقه بدون شکست در تمام رقابت‌ها رسید. بلوگرانا در هفته سوم دور گروهی به سومین تیم تاریخ اروپا (بعد از رئال مادرید و بایرن مونیخ) تبدیل شد که به آمار ۲۰۰ پیروزی در لیگ قهرمانان دست پیدا می‌کند. از سوی دیگر پاری‌سن ژرمن با وجود عملکرد متزلزل در دور گروهی با غلبه بر رئال سوسیداد، برای نخستین بار در ۳ فصل اخیر  به جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا راه یافت و باید دید لوئیس انریکه به عنوان فاتح فصل ۱۵-۲۰۱۴ تا چه حد می‌تواند پاریسی‌ها را به افتخاری که سالیان سال به امید آن نشسته‌اند، نزدیک کند. چشم‌های هواداران پاریس با وجود تمام حواشی ماه‌های اخیر و خروج قریب‌الوقوع کیلیان امباپه از باشگاه، به این ستاره کاربلد و کارساز خواهد بود تا طلسم اروپایی پایتخت‌‌نشینان را در آخرین ماه‌های حضور خود در پاریس بشکند. قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ در دور برگشت از مرحله یک‌هشتم نهایی با گلزنی مقابل رئال سوسیداد به عنوان دومین بازیکن جوان در تاریخ فوتبال اروپا (۲۵ سال و ۷۶ روز) به رکورد ۴۵ گل زده در لیگ قهرمانان دست یافت. تنها لیونل مسی با ۲۴ سال و ۲۵۷ روز سن رکورد بهتری در اختیار دارد.

در مسیر ومبلی
دور رفت مرحله یک چهارم نهایی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین برگزار می‌شود و دور برگشت، یک هفته بعد در ۲۸ و ۲۹ فروردین به انجام خواهد رسید. مرحله نیمه نهایی روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود و دیدار نهایی شنبه ۱۲ خرداد در ورزشگاه ومبلی، خانه فوتبال انگلیس، برگزار می‌گردد. در مرحله نیمه‌نهایی برنده تقابل رئال مادرید و منچسترسیتی به مصاف برنده آرسنال و بایرن مونیخ می‌رود و برنده جدال اتلتیکو و دورتموند میزبان برنده بارسا و پاریس خواهد بود. این هشتمین میزبانی ورزشگاه ومبلی از فینال لیگ قهرمانان اروپا ( و جام باشگاه‌ها) خواهد بود؛ بیشتر از هر استادیوم دیگر در تاریخ.

منبع: فوتبال 360
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code