وکیل میلاد حاتمی ضمن مقایسه پرونده موکلش با امیر تتلو گفت: از اینکه اظهار ندامت و توبه تتلو مورد توجه قرار گرفته است و مرجع قضایی با تاکید بر رأفت اسلامی و عنایت به جنبه اصلاحی و بازگشت‌پذیری مجرم به جامعه به شکل کم سابقه ای بازپرس پرونده قبل از صدور رای این مطالب را رسانه ای کرده است، باز هم موجب مسرت است و جامعه وکالت از آن استقبال می‌کند اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که این رویکرد باید با توجه به اصل مسلم و بنیادین تساوی مجازات‌ها نسبت به سایر مجرمان در وضعیت مشابه با عملکرد و جرائم مشابه نیز اعمال شود.

میلاد حاتمی هم «توبه‌نامه» نوشته اما اتهام فساد فی الارض برایش درج شده است
کلانشهر: رسول کوهپایه زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موکلش میلاد حاتمی ضمن مقایسه آن با پرونده امیرحسین مقصودلو عنوان کرد: در خصوص اظهارات بازپرس پرونده «تتلو» اینطور عنوان شده که او توبه نامه نوشته و گفته از اعمال و رفتارش پشیمان است و گفته دوست دارد خانواده تشکیل دهد، ازدواج کند و بچه‌دار شود و موسیقی را به شیوه درست ادامه دهد. به عنوان وکیل دادگستری که عهده دار پرونده های قضایی مشابهی بوده است، به عرض می رسانم یکی از اصول بنیادین دادرسی عادلانه کیفری که در قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری و قواعد فقهی مورد تاکید قرار گرفته است، اصل تساوی مجازات ها است. به این معنی که مجرمینی که در شرایط مشابه مرتکب جرم مشابه شده اند، باید مجازات مساوی در حق آنها اعمال شود.

وی افزود: ماده ۲ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌دارد قواعد آیین دادرسی کیفری باید نسبت به اشخاصی که در شرایط مساوی به سبب ارتکاب جرایم مشابه تحت تحقیب قرار می‌گیرند به صورت یکسان اعمال شود. همچنین مطابق بند ۹ اصل سوم قانون اساسی حاکمیت موظف به رفع تبعیضات ناروا برای همگان است. اصول ۱۹ و ۲۰ و ذیل اصل ۱۷۰ قانون اساسی نیز تساوی همگان را برابر قانون مورد تاکید قرار می دهد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در خصوص تتلو در وهله اول به عنوان وکیل دادگستری از اینکه در کیفرخواست ایشان عنوان اتهامی «افساد فی الارض» و متعاقبا درخواست مجازات «اعدام» وجود ندارد، خوشحالم و از اینکه اظهار ندامت و توبه ایشان هم مورد توجه قرار گرفته است و مرجع قضایی با تاکید بر رأفت اسلامی و عنایت به جنبه اصلاحی و بازگشت‌پذیری مجرم به جامعه به شکل کم سابقه ای بازپرس پرونده قبل از صدور رای این مطالب را رسانه ای کرده است، باز هم موجب مسرت است و جامعه وکالت از آن استقبال می‌کند اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که این رویکرد باید با توجه به اصل مسلم و بنیادین تساوی مجازات‌ها نسبت به سایر مجرمان در وضعیت مشابه با عملکرد و جرائم مشابه نیز اعمال شود.

وی گفت: سیاست جنایی اسلامی باید بالسویه(به صورت برابر) نسبت به مجرمان مشابه اعلام و اعمال شود. اینجانب وکیل میلاد حاتمی هستم خوشبختانه کیفرخواست، اتهام افساد فی‌الارض را متوجه آقای تتلو ندانسته ولی متاسفانه در خصوص موکلم میلاد حاتمی اتهام افساد فی الارض در کیفرخواست ایشان درج شده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم و قابل توجه در راستای اصل بنیادین تساوی مجازات ها این است که موکل بنده هم بارها توبه نامه نوشته است. موکل من در مرحله تحقیقات، همکاری بسیار گسترده ای با بازپرس و ضابط پرونده داشته است به گونه ای که در انتهای کیفرخواست به همین دلیل ایشان را مستحق تخفیف در مجازات دانسته اند اما بازپرس محترم پرونده موکل هیچ‌گاه این موضوعات را رسانه‌ای نکرد بلکه بر عکس در زمان تحقیقات با توجه به محرمانه بودن تحقیقات و علیرغم این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات موضوعه اظهارات گزینشی از موکلم از رسانه ملی پخش شد که همان موقع هم با اعتراض اینجانب به عنوان وکیل مدافع ایشان روبرو شد.

وکیل میلاد حاتمی با بیان اینکه موکل من تنها سرپرست مادر و خواهر خود است، گفت:  در زمان برگزاری جلسات دادگاه مادر و خواهر او اجازه حضور نداشتند، عکاسی هم آن زمان آنجا حضور نداشت و عکسی هم از ایشان در خبرها و خبرگزاری ها منتشر نشد، باز هم تاکید می کنم به عنوان وکیل دادگستری از اینکه شخصی از تاسیسات ارفاقی قانونی بهره مند شود و توبه آن مورد توجه و پذیرش واقع شود و سیاست قضایی معطوف به اصلاح و بازگشت و جامعه پذیری محکوم شود، بسیار خوشحالم و امیدوارم نسبت به سایر مجرمان با جرائم مشابه و در وضعیت مشابه نیز اعمال شود.

نظر شما:

security code