حدود ۴۲ هزار هکتار جنگل شهرستان سیاهکل ادامه جنگل‌های هیرکانی منطقه گیلان است و نادرترین گونه های انجیلی و گونه های راش، ممرز، بلوط و سرخ دار که جزو جنگلهای حفاظتی محسوب می شوند در این منطقه قرار دارد

تلاش برای احیای جنگل های سوخته هیرکانی در سیاهکل با کاشت نهال/تصاویر
کلانشهر: برای چندمین سال پیاپی باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی مرداویج سیاهکل اقدام به غرس بیش از ۱۵۰۰ اصله نهال جنگلی در منطقه قلاعی کرد.

 نادر فرمان بر مدیر باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی مرداویج سیاهکل در حاشیه مراسم کاشت نهال در منطقه قلاعی گفت:این درختکاری با همکاری سازمان منابع طبیعی، کارگاه خانه خورشید و هیات دوچرخه سواری سیاهکل انجام شده است .

او افزود: بیش از ۱۵۰۰ اصله نهال در چند مرحله در منطقه قلاعی غرس شد.

مدیر باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی مرداویج سیاهکل با اشاره به آتش سوزی‌های جنگل در روزهای آخر تابستان و اوایل پاییز گفت: در شهرستان سیاهکل به دنبال وزش باد گرم در منطقه قلاعی آتش سوزی داشتیم که سعی می کنیم عرصه‌های نابود شده را دوباره احیا کنیم البته این امر بیشتر نیاز به فرهنگ سازی مردم محلی دارد.

فرمان بر با بیان این که در حوزه شهرستان سیاهکل حدود ۴۲ هزار هکتار جنگل و ۲۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد خاطرنشان کرد: جنگل‌های شهرستان سیاهکل ادامه جنگل‌های هیرکانی منطقه گیلان است و نادرترین گونه های انجیلی و گونه های راش، ممرز، بلوط و سرخ دار که جزو جنگلهای حفاظتی ما محسوب می شوند.

او به طرح تنفس جنگل اشاره کرد و گفت:بیش از ۵۰ سال قبل جنگل‌های هیرکانی در قالب شرکت های بهره برداری مورد استفاده قرار می‌گرفتند و درآمد حاصل از این بهره برداری توسط همان شرکت‌ها برای جاده‌سازی، جنگل کاری و حفاظت و مراقبت از جنگل و منابع طبیعی استفاده می‌شد.

به گفته مدیر باشگاه مرداویج، از اول مهر ۹۶ طرح تنفس جنگل مطرح و برداشت چوب درختان جنگلی ممنوع شد که استان گیلان اولین استانی بود که این برنامه را عملی کرد و طی آن شرکت های بهره بردار از جنگل خارج شدند و شرکت حفاظتی برای حفاظت از جنگل قراردادی را با منابع طبیعی تنظیم نمود.

او در مورد کاهش جنگل‌های شمال و تخریب آن گفت:در بحث تخریب جنگل ما هم بحث ورود دام‌های مازاد و غیر مجاز به جنگل را داریم که عرصه‌های جنگل‌کاری شده را نابود می کنند و هم مبحث کشاورزی و تصرفات و البته از قاچاق چوب هم نباید چشم پوشی کرد. البته از آنجا که کاشت نهال اتمام کار ما نبوده، جهت نگهداری از آنها به وسیله سیم خاردار و پایه های چوبی محوطه نهال‌کاری شده محصور شد تا از ورود دام و تخریب آن‌ها جلوگیری شود که تمامی هزینه‌های آن نیز توسط خیرین و‌طبیعت دوستان پرداخت شده است .

این نهالکاری توسط باشگاه کوهنوردی مرداویج برای چندمین سال پیاپی با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین کارگاه خانه خورشید و هیات دوچرخه سواری شهرستان سیاهکل صورت پذیرفته است که دو سال گذشته نیز بالغ بر ۱۰۰۰ اصله نهال در این منطقه توسط باشگاه کوهنوردی مرداویج غرس کرده بود.

نادر فرمان بر دیلمی با بیان اینکه شهرستان سیاهکل به لحاظ دارا بودن جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان شاخص است افزود: هر اندازه که حال جنگل‌ها خوب و بهتر باشد به همان نسبت حال حیات وحش هم عالی خواهد بود.

او به بحث آموزش و اطلاع رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: ما همه موظف هستیم که نهایت تلاش را در حفاظت از طبیعت داشته باشیم ویژه در مناطقی مانند قلاعی شهرستان سیاهکل، یعنی همین منطقه ای که درآن درختکاری صورت گرفته زیست گاه بسیار مهم و عالی برای گونه شکار ممنوع قرقاول است.

نظر شما:

security code