سخنگوی وزارت خارجه چین :

آمریکا به نظام بین الملل آسیب رسانده است


۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۱۱:۴۷ | کد خبر: ۴۲۴۲ چاپ
آمریکا به نظام بین الملل آسیب رسانده است

گنگ شوانگ: آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی کشور‌ها به شدت نظم بین المللی را به چالش کشیده است.

 
کلانشهر : به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پکن، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تحسین سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه آمریکا نمی‌تواند مانع توسعه روابط پکن و مسکو شود تاکید کرد: همکاری‌های دو کشور تقویت می‌شود.

گنگ شوانگ افزود:‌ آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی کشور‌ها، به شدت نظم بین المللی را به چالش کشیده و به نظام بین الملل آسیب رسانده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اضافه کرد:‌ در شرایط کنونی، چین و روسیه به عنوان قدرت‌های اصلی، وظایف و تعهداتی در قبال حفظ صلح و ثبات جهان و دفاع از عدالت بین المللی دارند.
شوانگ گفت: چین و روسیه ارتباطات استراتژیک و همکاری‌های همه جانبه را تقویت کرده و از چندجانبه گرایی و روند جهانی سازی محافظت خواهند کرد.

هشدار پکن به واشنگتن درباره اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی
سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: بیستم نوامبر، یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا وارد آب‌های مجاور برخی از جزایر و صخره‌های مرجانی متعلق به چین شد. این حضور نظای آمریکا نزدیک جزایر نانشا بدون اجازه دولت چین بوده است. روز بیست و یکم نوامبر نیز ناوشکن موشک انداز وین‌ای میر Wayne E. Meyer متعلق نیروی دریایی آمریکا نیز وارد آب‌های مجاور جزایر شیشا شد. حضور این ناوشکن نزدیک این جزایر چین نیز بدون مجوز بود.
وی افزود فرماندهی جنوبی ارتش آزادیبخش خلق چین این شناور‌های آمریکایی را رهگیری و شناسایی کرد و به آن‌ها هشدار‌های قانونی را داد. بی تردید، اینگونه اقدامات آمریکا سبب تضعیف حاکمیت چین و منافع امنیتی و صلح و ثبات در دریای چین جنوبی می‌شود که متعلق به چین است. چین مراتب اعتراض شدید خود را به این مسئله به اطلاع مقامات آمریکایی رسانده است.
گنگ شوانگ ادامه داد چین به امنیت و آزادی حرکت در حریم هوایی و دریایی دریای چین جنوبی احترام می‌گذارد و از آن پاسداری می‌کند. همه کشور‌ها براساس قوانین بین المللی از این حقوق برخوردار هستند. درعین حال، چین به هرگونه تلاش برای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین در این منطقه ازجانب هرکشوری مخالف است که به نام آزادی تردد در حریم دریایی و هوایی این دریا باشد.
وی گفت چین از آمریکا می‌خواهد تا بلافاصله به اقدامات تحریک کننده خودش پایان بدهد و برخلاف جریان جاری آب حرکت نکند. ایالات متحده نباید به صلح و ثبات در منطقه آسیب برساند. چین همه اقدامات لازم را برای پاسداری قاطع از استقلال ملی و امنیت خودش و همچنین حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی صورت می‌دهد.