آغاز اجرای طرح «خانواده میزبان» در ۶ استان


۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۲۷ | کد خبر: ۴۲۵۹۱ چاپ

طرح میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده، در ۶ استان به مرحله اجرایی رسید.

آغاز اجرای طرح «خانواده میزبان» در ۶ استان

کلانشهر: این طرح تکمیل کننده سایر طرح های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است و به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید و پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه روزی نگهداری نمی شد و جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود که به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیم‌خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه اندازی شد و گسترش یافت.

اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری می‌کند.

با توجه به حساسیت طرح و لزوم یافتن خانواده های شایسته و آموزش دیده برای طرح، مراحل اجرایی به مرور در پنج ماه گذشته اجرایی و فراخوان این طرح در استان‌ها اعلام شد.

در پایان سال ۱گذشته ۴۶ کودک در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، مرکزی و همدان وارد خانواده میزبان شده و تحت مراقبت خانواده ها و نظارت سازمان قرار گرفتند.

این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

بنا بر این گزارش، خانواده های متقاضی می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

نظر شما:

security code