پس از بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی در سامانه فیفا

استقلال در حذف از لیگ قهرمانان آسیا، هتریک می کند؟


۱۴۰۳/۰۱/۱۳ - ۱۶:۱۸ | کد خبر: ۴۲۶۷۳ چاپ

بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال باعث بروز شایعاتی درخصوص عدم کسب مجوز حرفه‌ای توسط آبی‌ها و حذف از لیگ قهرمانان شده است.بویژه آنکه با وجود پایان مهلت پرداخت بدهی‌های قطعی‌شده، باشگاه استقلال در زمینه پرداخت مطالبات خود شفاف‌سازی نکرده است.

استقلال در حذف از لیگ قهرمانان آسیا، هتریک می کند؟
کلانشهر: ضرب‌العجل تعیین شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پرداخت بدهی‌های قطعی جهت کسب مجوز حرفه‌ای به پایان رسید. تمامی تیم‌هایی که قصد دارند در مسابقات فصل بعد باشگاهی در سطح قاره آسیا شرکت کنند، می‌بایست تا تاریخ یازدهم فروردین نسبت به تعیین تکلیف تمامی بدهی‌های خود اقدام می‌کردند. با این حال انتشار تصویری از سامانه فیفا باعث نگرانی زیادی در بین هواداران استقلال شد.

فیفا در این سامانه اسامی باشگاه‌هایی که پنجره نقل و انتقالاتی آنها به دلایل مختلف بسته شده است را منتشر می‌کند. جایی که نام باشگاه استقلال نیز در میان تیم‌هایی که پنجره آنها بسته شده، دیده می‌شود. در شرایطی که این سامانه هر دوشنبه‌ها و ساعت ۱۲ به وقت اروپای مرکزی آپدیت می‌شود، اما همچنان نام آبی‌ها به عنوان باشگاهی با پنجره بسته به چشم می‌خورد. موضوعی که منجر به افزایش نگرانی هواداران این تیم در خصوص حذف احتمالی از لیگ قهرمانان فصل بعد شد.

استقلال که ۲ فصل اخیر لیگ قهرمانان را به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از دست داده بود، امیدوار است که بتواند با برداشته شدن موانع و مشکلات در فصل بعدی این مسابقات شرکت کند موضوعی که باید با پرداخت بدهی قطعی این باشگاه به تیم سانتاکلارا پرتغال انجام می‌شد.



در جریان انتقال محمد محبی به استقلال و پس از شکایت سانتا کلارا، آبی پوشان به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو محکوم شدند که مدیران باشگاه تلاش کردند موافقت فیفا را برای پرداخت این بدهی به دست بیاورند. بدین صورت که فدراسیون جهانی فوتبال مبلغ ۳۰۰ هزار یورو از محل مطالبات استقلال را به حساب باشگاه پرتغالی پرداخت کرده و ۲۰۰ هزار یورو باقی مانده نیز از حساب فدراسیون فوتبال ایران به حساب باشگاه سانتاکلارا واریز گردد تا بدین ترتیب استقلال مشکلی بابت حضور در لیگ قهرمانان و کسب مجوز حرفه‌ای نداشته باشد.

با این حال، درج نام استقلال در فهرست تیم‌هایی که پنجره نقل و انتقالاتی آنها بسته شده ابهامات زیادی را به وجود آورد. هواداران نگران بودند که با وجود اتمام ددلاین تعیین شده از سوی AFC جهت پرداخت بدهی‌های قطعی، این باشگاه در واریز مبلغ مذکور به حساب سانتاکلارا ناکام بوده باشد. اما پیگیری‌های خبرنگار ورزش سه نشان می‌دهد که مشکلی از این بابت آبی‌ها را تهدید نمی‌کند.


یکی از مدیران باشگاه استقلال به خبرنگار ورزش سه می‌گوید که بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی ربطی به دریافت مجوز حرفه‌ای ندارد چرا که یک باشگاه برای حضور در فصل بعد لیگ نخبگان یا سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا باید تمامی بدهی‌های خود را پرداخت کند و یا حداقل اینکه با باشگاه یا فرد شاکی جهت پرداخت این بدهی به توافق برسد.

او می‌گوید از آنجایی که نگرانی‌هایی وجود داشت که ۲۳۰ هزار یورو بابت تتمه بدهی باشگاه استقلال به تیم پرتغالی، پس از فرصت تعیین شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به حساب باشگاه سانتاکلارا بنشیند، در نتیجه باشگاه استقلال و طرف پرتغالی به این توافق دست یافتند که ۳۰۰ هزار یورو به صورت نقد به حساب سانتاکلارا واریز شده و مابقی این بدهی نیز طی دو قسط و تا آخر فصل پرداخت گردد.


این مدیر استقلالی می‌گوید توافق‌نامه‌ای که میان باشگاه استقلال و سانتاکلارا به امضا رسیده، در فرصت تعیین شده از سوی ای اف سی بارگذاری شده و هیچ مشکلی از این بابت آبی‌ها را جهت دریافت مجوز حرفه‌ای تهدید نمی‌کند و اکنون تنها مشکلی که استقلال در راه بازگشت به آسیا پیش روی خود دارد، همان بحث مربوط به مالکیت مشترک است که باید دید چه زمانی حل خواهد شد.

وی در پایان و در خصوص زمان باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال نیز به ورزش سه می‌گوید: پس از اینکه حواله دوم به حساب باشگاه سانتاکلارا بنشیند، فیفا نیز پنجره نقل و انتقالاتی استقلال را باز خواهد کرد. در نتیجه بسته بودن این پنجره هیچ ارتباطی به دریافت مجوز حرفه‌ای ندارد چرا که استقلال و سانتاکلارا بر سر نحوه پرداخت این طلب به توافق رسیده‌اند.