مصرف زیاد میوه برای بدن خوب نیست


۱۴۰۳/۰۱/۱۴ - ۱۶:۰۳ | کد خبر: ۴۲۷۰۴ چاپ

یک کارشناس تغذیه در مورد مصرف میوه گفت: میوه‌ حاوی قند فروکتوز است که در بدن به گلوکز تبدیل شده و باعث افزایش قند خون می‌شود؛ بنابراین در مصرف میوه نباید زیاده روی کرد.

مصرف زیاد میوه برای بدن خوب نیست

کلانشهر: لعیا عرب اظهار کرد: میوه با دارا بودن بسیاری از املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن یکی از گروه‌های اصلی هرم غذایی بوده و مصرف آن در برنامه غذایی روزانه توصیه شده است. اما مصرف زیاد این منبع غذایی طبیعی ممکن است چاقی و افزایش وزن را به دلیل دریافت کالری و قند موجود در آن به دنبال داشته باشد.

وی افزود: هر یک عدد میوه متوسط دارای ۶۰ کیلو کالری انرژی است، پس با در نظر گرفتن این میزان از کالری، معمولاً نظر بر این است که یک فرد روزانه به دو تا چهار سهم میوه نیاز دارد، بنابراین نباید در مصرف میوه زیاده روی کرد.

عرب ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت بهتر است به تعداد میوه‌هایی که مصرف می‌کنند دقت داشته باشند چون این تصور که میوه مفید بوده و محدودیتی در مصرف آن وجود ندارد، اشتباه است. میوه‌ها حاوی قند فروکتوز هستند که در نهایت در بدن به گلوکز تبدیل شده و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

این کارشناس تغذیه درباره نگهداری از میوه گفت: در نگهداری میوه بهتر است که سیب و موز کنار هم قرار نگیرند، چون سیب مقداری اتیلن تولید می‌کند که باعث رسیدن سایر میوه‌ها می‌شود، بنابراین باعث سیاه شدن و له شدگی موز خواهد شد.

وی بیان کرد: برای این منظور می‌توان موز را در کیسه پلاستیکی در جای خنک یا بالکن نگهداری کرد که مدت زمان ماندگاری بیشتری داشته باشد. البته از این خاصیت سیب می‌توان برای رسیده‌تر شدن میوه‌های دیگر مثل کیوی استفاده کرده و در کنار آنها چند عدد سیب قرار داد.

این کارشناس تغذیه گفت: میوه‌ بر اساس کیفیت دسته بندی و قیمت گذاری می‌شود اما از آنجایی که ارزش تغذیه‌ای میوه ریز و درشت تفاوتی باهم ندارد، هیچ الزامی برای انتخاب میوه‌های درشت نیست. چون میوه‌های درشت‌تر ممکن است در پذیرایی‌ها نیمه خورده باقی بماند و یا در افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن داشته و یا مبتلا به دیابت هستند، خوردن یک میوه بزرگ باعث افزایش قند خون و دریافت کالری بیشتری شود.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در بعضی از مواقع تولیدکنندگان میوه برای اینکه محصول درشت‌تری داشته باشند، از کودهای نیتراته استفاده می‌کنند که برای سلامتی زیانبار است. پس توصیه می‌کنیم از میوه‌های با اندازه متوسط استفاده شود.

وی در ادامه افزود: با توجه اینکه در ماه مبارک رمضان میوه پس از افطار و وعده شام صرف می‌شود، می‌توان از سالاد میوه با کمی آب پرتقال طبیعی و کمی عسل به عنوان چاشنی در کنار این دو وعده‌های غذایی استفاده کرد. به خصوص از این گزینه می‌توان برای نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند کمک گرفت تا به مصرف میوه علاقه‌مند شوند.

وی در ادامه گفت: چنانچه در میهمانی از رژیم غذایی کاهش وزن پیروی می‌کنید می‌توانید از سینی سبزیجات مانند ساقه‌های نازک و برش داده شده کرفس، هویج، کدو،گوجه، خیار و کلم‌ به همراه ماست کم چرب و موسیر استفاده کنید.

وی ادامه داد: مصرف میوه و سبزیجات در ماه رمضان به بهبود یبوست کمک خواهد کرد. چرا که میوه و سبزیجات حاوی فیبر بوده و بخشی از مایعات بدن را نیز تامین می‌کنند. اما برای رفع یبوست بدن علاوه بر دریافت و مصرف مواد مغذی هشت تا ۱۰ لیوان آب هم نیاز دارد.

عرب گفت: در نظر داشته باشید که با مصرف میوه و سبزیجات رنگی مختلف، طیف بیشتری از آنتی اکسیدان‌ها و املاح دریافت می‌شود. مواد مغذی مثل ویتامین‌A ، C و اسید فولیک ویتامین‌های گروه B و فیبر موجود در این دو گروه غذایی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و مو و دستگاه گوارش کمک کند. توجه داشته باشیم که مصرف میوه به دلیل ارزش غذایی بالای آن به مصرف آب میوه حتی نوع طبیعی آن اولویت دارد.