بر اساس اعلام معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در بودجه سال ۱۴۰۳ درصدی از اعتبارات تملک دارایی‌های هر دستگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد و طبق برنامه‌ریزی‌ مربیانی که در سال‌های گذشته به شکل حق‌التدریس با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری داشتند، استخدام می‌شوند.

پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای

کلانشهر: آموزشهای فنی و حرفه‌ای انجام فعالیت‌هایی است که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار مهیا کرده و کارایی و توانایی وی را در انجام آن کار افزایش می‌دهد.این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش‌های خاص مربوط به شغل و در بخشهای مختلف اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد.

توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد دارد.

در حال حاضر یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزشهای مهارتی نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش ظرفیت اشتغال‌پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

آموزشهای فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه‌های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش بسزایی در اشتغال دارد. خصیصه این آموزش‌ها، پرورش "کارآفرین" است و افراد پس از کسب مهارت و تخصص لازم قادر خواهند بود فرصتهای شغلی مناسب را خود را کسب کنند.

 خوشبختانه روند توجه به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در طول برنامه‌های توسعه روند رو به رشدی بوده است به نحوی که بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای نشان می دهد که تلاش شده به مهارت آموزی دانش‌آموزان و دانشجویان در کنار تحصیل توجه شود و سیاست‌های آموزشی به سمت مهارت آموزی جامعه هدف حرکت کند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از پرداخت تسهیلات برای راه اندازی کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خبرداد و گفت:در ردیف بودجه ۱۴۰۳ درصدی از اعتبارات تملک دارایی‌های هر دستگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ی اختصاص خواهد یافت.لایحه برنامه هفتم دارای نقاط قوتی مانند کیفی‌سازی رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای،حمایت از آموزش یک مهارت به همه دانش آموزان، حمایت از راه اندازی هنرستان‌ها و مراکز جوار کارخانه و تقویت دروس عملی و مهارتی در برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌هاست اما صرفنظر از تقویت و توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی، مواردی همچون کمبود نیروی انسانی اعم از مربی،استادکار و هنرآموز، راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی،فرسودگی تجهیزات کارگاهی و چالش نیروی کار ماهر و تکنسین متخصص در حوزه‌های مختلف را نباید از نظر دور داشت.

در همین راستا امیر میمنت آبادی ـ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از پرداخت تسهیلات برای راه اندازی کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خبرداده و می‌گوید: در ردیف بودجه ۱۴۰۳ درصدی از اعتبارات تملک دارایی‌های هر دستگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ی اختصاص خواهد یافت.

به گفته وی سال گذشته ۴ میلیون نفر ساعت در کارگاه‌های مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کردند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از فعالیت ۶۵۰ مرکز و ۵۵۰۰ کارگاه در حوزه مهارت آموزی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا افرادی که طی سال‌های گذشته به صورت حق التدریس با این سازمان همکاری داشتند، استخدام شوند.

در حال حاضر توجه به جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهت توسعه کارآفرینی و چرخه اشتغال کشور امری ضروری به شمار می‌رود. مهارت‌آموزی به‌ عنوان یک زیر ساخت در اشتغال و درآمدزایی کمک می‌کند تا بخش اعظمی از مشکلات برطرف شود و قرارگرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار در سایه توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای محقق می‌شود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند یکی از بسترهای خوب کارآفرینی، مهارت‌آموزی است که در قالب رشته‌های فنی‌ وحرفه‌ای عملیاتی می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که اقبال دانش‌آموزان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و گرایش فارغ التحصیلان به گذراندن دوره‌های مهارتی رو به افزایش است و تقویت زیرساخت‌ها باعث می‌شود تا روحیه و فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور تقویت شود.