این مادر جوان پس از زایمان هم پست‌هایی از خود و دخترش در اینستاگرام منتشر کرد که نشاندهنده وضعیت روحی و جسمی مناسب او و فرزندش بوده اما براساس خبرهای اولیه حدود 15روز بعد از تولد دخترش درگیر آمبولی ریه شد و جانش را از دست داد

مرگ تکاندهنده مادر جوان لاهیجانی ۲هفته بعد از اولین زایمان
اختصاصی کلانشهر: براساس خبرهای دریافتی کلانشهر، مهتاب فقاهتی زن 29 ساله لاهیجانی تنها دو هفته بعد از تولد اولین فرزندش درگذشت.

بررسی‌های اولیه کلانشهر حاکی از آمبولی ریه این مادر جوان است. مطالب منتشر شده توسط او از اولین روز بارداری تا ساعاتی قبل از درگذشتش در صفحه اینستاگرامی دختر تازه متولد شده‌اش «لنا» حاکی از سلامت جسمی او و شوق فراوانش برای مادر شدن بود.

او در این صفحه با انتشار پست‌های مختلف در کنار همسرش که سرشار از شادی بود از انتظارش برای تولد دخترش می‌گفت.

همچنین عکس و فیلم‌های منتشر شده در صفحه او نشان می‌دهد که این زن جوان، زایمان طبیعی را برای وضع حمل انتخاب کرده بود و به گفته خود و مامای همراهش او 24 اسفندماه 1402 زایمانی بدون مشکل را تجربه کرد و دخترش هم به سلامت به دنیا آمد.

این مادر جوان پس از حضور در منزل هم پست‌هایی از خود و دخترش منتشر کرد که نشاندهنده وضعیت روحی و جسمی مناسب او و فرزندش بوده اما براساس خبرهای اولیه حدود 15روز بعد از تولد دخترش درگیر آمبولی ریه شد و جانش را از دست داد.مراسم سومین روز درگذشت مهتاب فقاهتی هم 14فرودین ماه در لاهیجان برگزار شد.

هرچند که هنوز اظهارنظر رسمی درباره علت درگذشت این مادر جوان از سوی خانواده و بیمارستان انجام نشده است اما آمبولی ریه یکی از موارد مرگ و میر بین زنان در حین بارداری و بعد از زایمان است. هرچند که به ندرت اتفاق می افتد و به طور میانگین بعد از زایمان در هر 7‌هزار حاملگی برای یک‌ زن رخ می‌دهد.

آمبولی ریه به مسدود شدن عروق ریه و انسداد در شریان‌های ریه گفته می‌شود.

براساس نظر پزشکان، احتمال بروز این عارضه در قبل و بعد از زایمان یکسان است اما آمبولی‌هایی که پس از زایمان اتفاق می‌افتند،‌ درصد مرگ و میر بیشتری دارند.

همچنین آمبولی ریه هم در زایمان طبیعی و هم در سزارین اتفاق می‌افتد اما درصد آن در زایمان سزارین بیشتر است چون در سزارین،مادر، جراحی شده و مقداری خون از دست داده است که  همین می‌تواند از عوامل بروز آمبولی باشد.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد خطر بروز آمبولی ریه در مادران از هفته اول بعد از زایمان تا 6 ماه بعد وجود دارد. اما در اولین هفته پس از زایمان بیشتر رخ می‌دهد. چون عمدتا تحرک زنان بعد از زایمان کم می‌شود و همین کم‌تحرکی یکی از دلایل بروز آمبولی است به همین دلیل پزشکان به زنان توصیه می‌کنند از هنگام بارداری تا پس از آن تحرک داشته باشند. البته به جز تحرک عوامل مختلف دیگری مانند سلامت کلی بدن و ژنتیک هم در این رویداد تلخ دخیل است.