بنیاد ملی نخبگان به‌تازگی اعلام کرده است سقف تسهیلات خرید مسکن تا دو میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن تا 500 میلیون تومان افزایش یافته است. اما این افزایش سقف پرداخت تا چه اندازه می‌تواند گره از مشکلات مسکن نخبگان بگشاید و اقساط ماهانه آن چقدر برآورد می‌شود؟

اقساط ماهانه وام مسکن نخبگان؛ ماهی ۳۸ میلیون تومان!

کلانشهر: دولت در سال 1402 تحت تاثیر تورم مسکن و افزایش بی‌رویه اجاره‌بها تصمیم گرفت سقف تسهیلات مربوط به بخش مسکن را بالا ببرد. اکنون نیز  با اعلام مرکز ملی نخبگان به‌ نظر می‌رسد رویکرد دولت مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن در سال 1403 نیز ادامه پیدا کند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان بهمن‌ماه 1402 درباره وام مسکن نخبگان اعلام کرده بود، به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شده است مبلغ وام ودیعه مسکن به یک میلیارد تومان و وام خرید مسکن نیز به سه میلیارد تومان افزایش یابد.

البته این پیشنهاد با مصوبه نهایی همخوانی ندارد و خبرها حاکی از آن است که وام خرید مسکن برای نخبگان به دو میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اما با توجه به آخرین آمارها در زمینه قیمت مسکن، با دو میلیارد تومان چند متر خانه می‌‌توان در تهران خریداری کرد؟

با وام مسکن نخبگان چند متر خانه می‌توان خرید؟
آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران بیانگر آن است که متوسط قیمت مسکن در اسفندماه 1402 به متری 81 میلیون و 440 هزار تومان رسیده است.

بر این اساس، در حال حاضر به‌ طور متوسط برای خرید یک خانه 50 متری در پایتخت باید حدود چهار میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه کرد. به بیان دیگر، با دو میلیارد تومان تنها می‌توان حدود 24 متر از یک آپارتمان را در تهران خریداری کرد.

 

بانک‌ها از پرداخت تسهیلات بخش مسکن امتناع می‌کنند
البته در این میان ناکافی بودن سقف تسهیلات مسکن برای خرید خانه تنها مانع پیش روی خریداران نیست و امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات بخش مسکن نیز مانع دیگر در این مسیر است.

سال گذشته با وجود آنکه اکثر وام‌های مسکن افزایش پیدا کردند، اما گزارش‌های میدانی و مواجهه مستقیم مردم در شعب بانک‌ها حاکی از آن بود که غالب این نهادها حاضر به پرداخت سقف جدید و در برخی موارد نیز تمام وام نیستند و تنها به یک جمله برای پاسخ به متقاضیان اکتفا می‌کنند: «بودجه نداریم!»

با توجه به مسیر افزایشی تورم در جامعه، سود پایین این تسهیلات و مدت‌زمان بالای بازپرداخت آنها، چند سالی است که بانک‌ها ترجیح می‌دهند به جای درگیر کردن سرمایه خود در حوزه وام مسکن، این مبالغ را در محل‌های سودآورتری سرمایه‌گذاری کنند.

در حال حاضر حتی متقاضیان دریافت وام نهضت ملی مسکن نیز در اغلب موارد با مشکل دریافت تسهیلات مواجه هستند. این یکی از اصلی‌ترین دلایل برای کندی روند ساخت واحدهای مربوط به این پروژه نیز بوده است. 

 

اقساط بالای وام‌های خرید مسکن
مانع دیگری که پیش روی متقاضیان دریافت وام‌های مربوط به بخش مسکن وجود دارد، میزان بالای اقساطی‌ است که دریافت‌کنندگان موظف هستند به‌ صورت ماهانه پرداخت کنند.

وام مسکن نخبگان نیز با توجه به اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد از این قاعده مستثنی نیست.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات ساخت و خرید مسکن ۲۳ درصد با بازپرداخت تا حداکثر ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

در نهایت محاسبه مبلغ اقساط ماهانه بر عهده بانک‌های عامل است، اما با در نظر گرفتن این مصوبه و بنا بر اطلاعاتی که از وام مسکن نخبگان تاکنون موجود است، مبلغ ماهانه قسط وام خرید مسکن نخبگان، بالغ بر 38 میلیون و 740 هزار تومان برآورد می‌شود.

همچنین اقساط وام 500 میلیون تومانی ودیعه مسکن را با در نظر گرفتن سود 23 درصد و بازپرداخت پنج‌ساله، می‌توان ماهانه حدود 14 میلیون تومان محاسبه کرد.

بنابراین با این اوصاف، افزایش تسهیلات مختلف بخش مسکن چندان برای قشرهای مختلف جامعه کارآمد نخواهد بود. این تسهیلات نه‌تنها با وجود افزایش سقف پرداخت حجم چشمگیری از قیمت کل یک آپارتمان را به‌ویژه در کلانشهرها پوشش نمی‌دهند، بلکه دیگر موانعی که از آنها نام برده شد باعث می‌شود حتی در صورت دریافت هم، گره‌ای از مشکلات مردم نگشایند.