گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

خبری که دوستداران «پلا» را در گیلان خوشحال می کند؛ شالیکاری شروع شد

کلانشهر: آیین نشاء مکانیزه برنج با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، مسئولان جهاد کشاورزی و جمعی از کشاورزان در شهرستان رودسر برگزار شد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز دوشنبه در این رابطه اظهار کرد: زراعت اصلی گیلان برنج و اقتصاد استان نیز حول کشاورزی است با توجه به اهمیت این بخش همه دستگاه‌ها باید در کنار این حوزه باشند.

صالح محمدی با اشاره به حمایت استاندار گیلان به حوزه کشاورزی اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌ها و آیین‌های مختلف از جمله آیین نشاء مکانیزه برنج از برنامه‌های کشاورزی استان است چنانکه پیش از این هم طی روزهای اخیر آیین لایروبی انهار ورودی به شالیزارها به همت کشاورزان با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم برگزار شد.

وی با تشریح ویژگی‌های نشاء مکانیزه برنج با استفاده از بذرگواهی شده و اصلاح شده برنج و با اشاره به ۱۵۳ واحد بانک نشاء در گیلان اظهارکرد: بذر اصلح و گواهی شده برنج از ۹۸ درصد خلوص فیزیکی برخوردارست و با بذری که به صورت تخم جو به فروش می رسد تفاوت زیادی دارد.

وی بیان کرد: میزان بذر خودمصرفی کشاورزان بالای ۱۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است ضمن اینکه بخش زیادی از بذر سبز نمی‌شود؛ داخل بذر پوک، شکسته و ترک خورده بوده و گیاهچه تکمیل نشده ضمن اینکه در صورت تکمیل گیاهچه در شالیزار نیز شرایط خوبی نخواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: اما بذر گواهی شده برنج با گیاهچه خیلی قوی به شالیزار انتقال می‌یابد و مقاوم به آفت، بیماری و ورس است ضمن اینکه در هر هکتار حداکثر ۶۰ کیلوگرم بذر استفاده می‌شود البته توصیه به مصرف ۵۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار است.

وی در ادامه با بیان اینکه هر کیلوگرم بذرگواهی شده برنج از۷۰۰ هزار ریال سال گذشته در راستای حمایت از تولیدکنندگان به ۴۸۰ هزار ریال در سال جاری رسیده‌است، اضافه کرد: برای سال زارعی جدید هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده برنج در گیلان تولید شد که تاکنون هزار و ۱۰۰ تن در مناطق مختلف توزیع شده‌است.

محمدی با اشاره به کم آبی در فصل زراعی سه سال گذشته اظهار کرد: توجه کشاورزان به تقویم زراعی و استفاده از آب‌های محلی و افزایش بهره‌وری آب افزایش عملکرد تولید برنج در این سال‌ها رقم خورد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود که راتون یکی از این محصولات در کشت دوم است.

نظر شما:

security code