امضا‌هایی که رانت‌های بزرگ را رقم می‌زند


۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ۱۹:۴۳ | کد خبر: ۴۲۹۰۳ چاپ

وقتی آب از سرچشمه گل آلود است و نظام چند نرخی و امضاهای طلایی نهفته در درون و مکانیسم آن، رانت های بزرگ و شیرینی چون باقلوا برای گروهی خاص ایجاد می  کند، از دست هر سیستم نظارتی چه کاری ساخته است؟

امضا‌هایی که رانت‌های بزرگ را رقم می‌زند
کلانشهر: سید علی دوستی موسوی در روزنامه اطلاعات نوشت:  تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی معتقدند ارز باید تک نرخی شود، چراکه نظام چند نرخی و کهنه فعلی ارز نه تنها به نفع مردم و کشور نیست بلکه برعکس به ضرر سفره های مردم هم تمام می شود.

اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در برابر اجرایی کردن نظام تک نرخی ارز مقاومت کرده و با این استدلال که دولت ارز متقاضیان را به نرخی هایی بین 28500 تومان تا 40 هزار تومان تامین می کند، ضمن اینکه بهای ارز دربازار آزاد را به رسمیت نمی شناسند وچشم برآن می بندند؛ معتقدند تخصیص ارز با نرخ های پایین تر از بازار آزاد به نفع مردم است و باعث کنترل قیمت ها می شود.

اما واقعیات کف اقتصاد چیز دیگری می گوید. نگاهی به قیمت انواع کالاها در بازار و مغازه ها و محاسبه آن نشان می دهد کالاهایی که ارز 28500 تومانی دریافت کرده اند با قیمت ارز آزاد به مردم فروخته می شود و اصناف نمونه های متعددی دراین باره سراغ دارند واعلام هم کرده اند.

 آمارهای رسمی هم می گوید که با وجود تخصیص میلیاردها دلار ارز به نرخ ترجیحی،قیمت کالاها و اقلام اساسی به طور مداوم رو به افزایش است؛ بنابراین مردم سودی از نرخ ارز ترجیحی نمی برند وفقط منت آن برسرشان است.

البته شاید گفته شود این امربه خاطر نبود سیستم منسجم و موثر نظارتی اتفاق افتاده اما کیست که نداند وقتی آب از سرچشمه گل آلود است ونظام چند نرخی و امضاهای طلایی نهفته در درون و مکانیسم آن، رانت های بزرگ و شیرینی چون باقلوا برای گروهی خاص ایجاد می  کند، از دست هر سیستم نظارتی چه کاری ساخته است.

لذا به نظر می رسد گروه یا گروه هایی که از فاصله نرخ رسمی تا بازار آزاد ارز سود می برند، منتفع اصلی تداوم سیاست ارز چند نرخی بوده و با نفوذی که دارند، به مخالفت ها با تک نرخی کردن ارز دامن می زنند.

تکلیف داستان پرآب چشم تخصیص ارز ترجیحی ونیمه ترجیحی به صنایع و تولیدکنندگان بخش خصوصی هم که بانک مرکزی مدعی تخصیص پروپیمان و بی مشکل آن است، با یک نظرخواهی ساده از اتاق بازرگانی مشخص می شود.

نظر شما:

security code