۲۵ بنای تاریخی گیلان موزه می شود


۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۱:۴۵ | کد خبر: ۴۲۹۱ چاپ
۲۵ بنای تاریخی گیلان موزه می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: برای ۲۵ بنای تاریخی در اختیار دستگاه های دولتی استان آئین نامه کاربری موزه تدوین ،و مصوبات کمیته فنی در این خصوص دریافت شده است.

کلانشهر : ولی جهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در یک سال اخیر سه موزه مردم شناسی قاسم آباد رودسر، موزه میراث فرهنگی ماسوله و ساختمان موزه ملی زیتون ایران در رودبار افتتاح شده است.

وی افزود : این اداره کل در راستای توسعه و ایجاد موزه های تخصصی، ساخت و احیاء ۲۰ موزه دیگر را در دست اقدام دارد که از این موزه ها می توان به رشد موزه مردم شناسی هتل ایران با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد، موزه جنگل های هیرکانی با پیشرفت ۵۰ درصد در رودبار ، تاسیس موزه ماسال با پیشرفت کاری ۶۰ درصد ، موزه سیاهکل ۵۰ درصد و موزه املش با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد ، و همچنین موزه مشاهیر موزه میراث روستایی با پیشرفت ۸۰ درصد اشاره کرد.

وی یادآور شد: شاید در سال هایی نه چندان دور گردشگری تنها در دریا و جنگل این سرزمین خلاصه می شد اما امروز در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری، توانمندی های بسیاری در این حوزه برای استان تعریف شده که موزه ها می تواند بعدی از آن باشد.

جهانی افزود: همچنین این اداره کل با مشارکت سایر دستگاه های دولتی و خصوصی راه اندازی و احداث ۱۵ موزه تخصصی دیگر را در دست اقدام دارد که از جمله راه اندازی اکو موزه شیلات کیاشهر ، موزه بلدیه شهرداری رشت ، موزه مشروطیت خانه شورای شهر رشت ، موزه فرهنگ تمدن تالش و... است.

وی اضافه کرد: این اداره کل از سال ۹۷ تا کنون نسبت به ایجاد و راه اندازی سایت موزه ها ، مانند سایت موزه اسب ریسه ، کهنه ماسوله و شهران رودبار اقدام نموده که در این خصوص هم پیشرفت ۶۰ درصدی حاصل شده ؛ ایجاد و راه اندازی سایت موزه مارلیک و سایت موزه مریان در دست اقدام است که تلاش می شود در کوتاه ترین زمان صورت گیرد .

وی ،گردشگری را امری تخصصی عنوان و تصریح کرد: یک موسسه یا حتی یک کشور نمی تواند در همه شاخه های گردشگری فعالیت کند، لذا با شناخت دقیق تر انواع گردشگری ، کشورها ،موسسات و هتل ها با توجه به گونه گردشگری اهداف و امکانات مناسب خود را انتخاب می کنند.

جهانی با بیان این که موزه ها و محوطه های باستانشناسی گیلان در کشور سرآمد است افزود: این موزه ها و محوطه ها با ساماندهی می تواند به جاذبه گردشگری بارز تبدیل شود .

۲۰ موزه تخصصی در گیلان فعال است که پنج مورد از این موزه ها در اختیار این اداره کل است و ۱۵ موزه با همکاری بخش دولتی و خصوصی بصورت مشارکتی اداره می شود .