مدیرعامل آب منطقه ای گیلان عنوان کرد:

لایروبی ۳۰۰ کیلومتر از انهار کشاورزی/ رهاسازی آب سد سفیدرود در نیمه دوم اردیبهشت


۱۴۰۳/۰۱/۲۳ - ۱۲:۲۲ | کد خبر: ۴۲۹۳۲ چاپ

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: هدفگذاری لایروبی سالانه ۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون لایروبی ۳۰۰ کیلومتر از انهار را انجام دادیم و تا قبل از آبیاری مزارع از محل سد، به بیش از ۵۰۰ کیلومتر می رسانیم.

لایروبی ۳۰۰ کیلومتر از انهار کشاورزی/ رهاسازی آب سد سفیدرود در نیمه دوم اردیبهشت

کلانشهر: وحید خرمی، ذخیره آبی سد سفیدرود را ۵۰۰ میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: شاهد کاهش ۵۰ درصدی ذخیره سد نسبت به بلندمدت هستیم، اما شرایط مشابه سال گذشته داریم.

وی استان گیلان را دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دانست و افزود: ۷۰ درصد این اراضی معادل ۱۷۲ هزار هکتار به صورت مستقیم آبخور سد هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ۹۰۰۰ هکتار آب بندان داریم، تصریح کرد: همه آب بندان های استان آبگیری شده اند و آماده استفاده برای فصل کشت هستند.

خرمی با اشاره به تکلیف آب منطقه ای در لایروبی انهار اصلی و درجه یک و درجه دو، عنوان کرد: هدفگذاری لایروبی سالانه ۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون لایروبی ۳۰۰ کیلومتر از انهار را انجام دادیم و تا قبل از آبیاری مزارع از محل سد، به بیش از ۵۰۰ کیلومتر می رسانیم.

وی هدف از لایروبی انهار کشاورزی را رساندن سریع آب به مزارع دانست و گفت: از کشاورزان نیز انتظار داریم که انهار بین مزارع را لایروبی کنند؛ با این روش از اتلاف بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ با ۹۰۰ پمپ سنگین و ۳۰۰ حلقه چاه عمیق علاوه بر ۳۰۰ حلقه چاه جهاد کشاورزی داریم، اضافه کرد: سال گذشته همه این تجهیزات را وارد مدار کرده بودیم و اکنون نیاز به مرمت دارند تا مجددا مورد استفاده قرار گیرند.

وی سال گذشته را سخت ترین سال آبی برای بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: با توجه به همکاری کشاورزان در رعایت تقویم زراعی، بهترین محصول را برداشت کردیم و کمترین خسارت را دیدیم و امسال هم باید تکرار کنیم.

خرمی از عدم افزایش قیمت آب بهای کشاورزی خبر داد و متذکر شد: در سال زراعی گذشته دو میلیون تومان به ازای هر هکتار آب بها داشتیم که امسال افزایش نداشته است.

وی از رهاسازی آب سد سفیدرود در نیمه دوم اردیبهشت ماه خبر داد و اضافه کرد: ذخیره سازی آب سد تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و با توجه به شرایط آب و هوایی، زمان رهاسازی را اعلام می کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان از کشاورزان خواست از پتانسیل های آبی موجود مانند چاه و آب محلی و بارش برای شخم و خزانه گیری استفاده کنند و یادآور شد: از آب سد برای نشاء برنج استفاده خواهیم کرد.

خرمی، با اشاره به وجود ۶۰ هزار حلقه چاه در استان، بیان کرد: این چاه ها هم اکنون آب دارند و می توان از آنها استفاده کرد، اما در تیرماه نیاز به آب سد داریم؛ همچنین کشاورزان براساس تقویم زراعی عمل کنند و بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند تا خسارات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان؛
سالی کم آب تر و سخت تر از پارسال خواهیم داشت
آب منطقه ای گیلان اعلام کرد:
رهاسازی آب سد سفیدرود از ۱۵ اردیبهشت
مدیر عامل آب منطقه ای گیلان اعلام کرد:
ذخیره سد سفیدرود به ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسید

نظر شما:

security code