افزایش جذب آهن در بدن با ۳ روش ساده


۱۴۰۳/۰۱/۲۳ - ۱۶:۴۶ | کد خبر: ۴۲۹۳۹ چاپ

آهن یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. بنابراین، بسیار مهم است که مقدار کافی از این ماده معدنی را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید.

افزایش جذب آهن در بدن با ۳ روش ساده

کلانشهر: غذاهایی که می‌خورید نه تنها بر میزان آهن مصرفی شما بلکه بر میزان جذب آن در بدن نیز تأثیر می‌گذارد. برای دریافت آهن کافی برای بدنتان لازم است این نکات تغذیه‌ای را رعایت کنید:

 

۱) خوردن مرغ و ماهی

این‌ مواد غذایی، منابع غنی آهن هستند. سعی کنید انواع مختلفی از آن‌ها را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که هر گرم گوشت مرغ یا ماهی، در افزایش جذب آهن تأثیری مشابه یک میلی‌گرم ویتامین C دارد.

 

۲) اجتناب از مصرف قهوه و چای بلافاصله بعد از غذا

نباید پس از صرف وعده‌های غذایی که حاوی آهن هستند، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه استفاده کنید زیرا جذب آهن را کاهش می‌دهند. بهتر است این نوشیدنی‌ها بین وعده‌های غذایی میل شوند.

 

۳) مصرف ویتامین C

غذاهای غنی از ویتامین C را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید تا جذب آهن را افزایش دهید. سبزی‌های برگ‌دار و تیره‌رنگ، فلفل دلمه‌ای و ... منابع سرشار ویتامین C هستند. هم‌چنین نوشیدن آب مرکبات هم به جذب آهن کمک شایانی می‌کند.

 

نکته
به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد آهن، موجب رسوب کردن این ماده‌ی معدنی در کبد و سایر بافت‌ها می‌شود. همچنین این اتفاق، ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و آسیب کبدی را در بر دارد. بنابراین هرگز مکمل آهن را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.