وعده نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا :

عربستان را به کشوری مطرود تبدیل می کنیم


۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۳:۴۸ | کد خبر: ۴۲۹۵ چاپ
عربستان را به کشوری مطرود تبدیل می کنیم

نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از ایجاد چرخش شدید در روابط با ریاض در صورت پیروزی در انتخابات سخن می‌گویند.

کلانشهر : به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، انتظار می‌رود که در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، روابط واشنگتن- ریاض با چرخش شدیدی همراه باشد.

در تازه ترین بحث دموکرات‌ها، بسیاری از نامزدهای دموکرات آمریکا خواستار تجدید نظر در روابط با ریاض شده‌اند، از جمله «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری سابق این کشور که وعده داده عربستان را به کشوری مطرود تبدیل کند. 

این نوع تحول با عربستان سعودی پس از آن ایجاد شده است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل فشارهای کنگره برای مجازات ریاض در مسائلی که خشم قانونگذاران را به دنبال داشته، مقاومت کرده است و به جای آن گزینه توجه و رویکرد مثبت به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را انتخاب کرده است.  

«اندره میلر»، مدیر سیاسی طرح دموکراسی در خاورمیانه گفت که پرسش اصلی در اینجا میزان اهمیت این تغییر است. 

میلر در گفت‌وگو با نشریه اینترنتی «هیل» نزدیک به کنگره گفت: «مهم است که بدانیم این بحث و بررسی درباره عربستان سعودی از طریق انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها نشانه وجود یک مشکل حقیقی برای عربستان سعودی و بن سلمان است». 

وی در ادامه گفت:‌ «برای سعودی‌ها تعامل با دولت‌های آینده امریکا غیر از ترامپ سخت است». 

قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا پس از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول در سال سال ۲۰۱۸ از عربستان خشمگین هستند. 

در حال حاضر ناامیدی روزافزونی در واشنگتن نسبت به ریاض همزمان با افزایش کشتار و ویرانی جنگ در یمن به سرکردگی آل سعود وجود دارد. 

کنگره در پاسخ به این شرایط، قوانینی را برای پایان حمایت آمریکا از حمله عربستان در یمن و منع معاملات تسلیحاتی صادر کرد که ترامپ با آنها موافقت کرده است.