روایتی جالب توجه از تجربه حضور در مساجد رشت طی ماه رمضان

تصاویر/قابل توجه سازمان تبلیغات اسلامی گیلان: از تعداد اندک نمازگزاران مساجد رشت باخبرید؟


۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۱۸:۲۷ | کد خبر: ۴۲۹۹۳ چاپ

طبق مشاهدات یک ماهه، میزان مشارکت مردم رشت در نماز جماعت در مناطق مختلف اعم از بالای شهر، حاشیه شهر و بافت مرکزی فرق چندانی با هم ندارد و مشارکت معمولاً کم یا خیلی کم است

تصاویر/قابل توجه سازمان تبلیغات اسلامی گیلان: از تعداد اندک نمازگزاران مساجد رشت باخبرید؟
اختصاصی کلانشهر:رضا حقی*- به پیشنهاد دوست دیرینه‌ام آقای ولی پورعبدی به اتفاق آقای حسن جمال‌پور که هر دو نفر از مدیران بازنشسته مدارس آموزش و پرورش رشت هستند قرار شد امسال در ماه مبارک رمضان هر روز نماز ظهر و عصر را در یک مسجد در سطح شهر رشت، اقامه کنیم.

علاقه‌مندم تا نتایج مشاهداتم را با آقای نجفی ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان در میان بگذارم.

آقای نجفی

 ما طی یک ماه، حدوداً در یک چهارم مساجد شهر رشت حضور پیدا کرده و جزو نمازگزاران این مساجد شدیم.

نکات مشترکی درباره این مساجد وجود دارد که می‌تواند موضوع پژوهش و تامل جنابعالی و همکارانتان در آن سازمان قرار گیرد.

 ۱- فقط حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد فضای مساجدی که در آنجا نماز جماعت برگزار می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه مسجد خالی است و در بعضی از مساجد نیز  نماز جماعت برگزار نمی‌شود.

۲- دراکثر مساجد، میانگین سنی نمازگزاران از ۶۰ سال به بالا بود به طوری که ما سه نفر که متولدین دهه ۴۰ هستیم در اکثر مساجد جزو  جوان‌ترین افراد حاضر بودیم.

۳- اغلب امامان جماعت مساجد فوق تعاملی با نمازگزاران ایجاد نمی‌کنند و صرفاً به اقامه نماز و گاهاً بیان احکام می‌پردازند.

۴- طبق مشاهدات یک ماهه، میزان مشارکت مردم رشت در نماز جماعت در مناطق مختلف اعم از بالای شهر، حاشیه شهر و بافت مرکزی فرق چندانی با هم ندارد و مشارکت معمولاً کم یا خیلی کم است.

 آقای نجفی

 با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی گیلان جز معدود ادارات در سطح استان است که تعداد مدیران آن از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند از بدو تاسیس حجج اسلام احمدی، سجادی، ابراهیم‌پور، یاری و مهدوی سکاندار این مسئولیت بودند و جنابعالی که از اواخر سال گذشته سکان دار این مسئولیت شدید، ششمین رییس منصوب شده هستید.

فرق اساسی شما با مدیران قبلی، جوان بودن شما هست. نمی‌دانم چند سال دارید ولی همین قدر بدانید که من در خرداد سال ۵۸ با پدربزرگ مادری شما مرحوم حاجی انشایی همسفر مکه بودم و ایشان روحانی وارسته و مردمی بودند.

اگر کمی از وجهه مردمی بودن ایشان به شما ارث رسیده باشد باید منتظر تغییر رویه در کارهای انجام شده سازمان تحت امر شما باشیم.

رویه اول مردمی بودن، تعامل با مردم و جواب آنان را دادن است.

ماحصل حضور یک ماهه در حدود یک چهارم از مساجد رشت را در سطور بالا به شما گفتم.

 آیا این موارد را می‌دانستید؟ چه تمهیدی برای آن دارید؟ رویکرد شما نسبت به مساجد و هیئات مذهبی و نقش جوانان و نوجوانان در برنامه‌های شما کجاست؟

چه برنامه‌هایی برای سطح شهر در نظر دارید؟ جایگاه علوم اجتماعی، جامعه شناسی روانشناسی در کارهای ارائه شده توسط اداره تحت امر شما کجا قرار دارد؟

آیا قائل به استفاده از افراد متخصص در زمینه‌های فوق در انجام کارهایتان هستید؟

اگر چنین همتی را در شما ببینم به تفصیل در مورد موضوعات فرهنگی با شما صحبت دارم که در یادداشت‌های بعدی به سمع شما و خوانندگان می‌رسانم.

 باقی بقایایتان.

در ادامه تصاویری از حضور در چند مسجد رشت و تعداد اندک نمازگزاران، جهت مستند کردن متن منتشر می‌شود.

*کارگردان تاتر