ادعا های متناقض درباره طرح مدیریت مصرف سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، کاهش مصرف بنزین را درپی داشته است.»

کلانشهر : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران دقایقی پیش، هفتمین اطلاعیه خود را با موضوع سهمیه بندی بنزین منتشر شد.

متن این اطلاعیه بدین شرح است: «به اطلاع می رساند متوسط مصرف بنزین کشور از زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، ۹۸/۰۸/۲۴ لغایت پایان روز ۹۸/۰۹/۰۳ ، حدود ۷۹ میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالیست که متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۹۸/۰۸/۲۸ (قبل از اجرای این طرح) حدود ۹۸ میلیون لیتر در روز بوده است.

بدینوسیله شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به آمارهای غیررسمی که در برخی از جراید منتشر شده است، ضمن رد آمارهای مذکور، متوسط میزان مصرف بنزین کشور را در روز سوم آذرماه سال جاری، ۷۵ میلیون لیتر اعلام می نماید.»

این گفته ها در حالی بیان می‌شود که روز گذشته سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور کل کشور با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین تاکنون در مصرف سوخت کاهشی ایجاد نکرده، گفت: پس از اجرای این طرح فعلاً کاهشی در مصرف سوخت روی نداده است.

به گزارش مشرق، رئیس پلیس راهور کشور روز دوشنبه ۴ آذر در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای طرح مصرف سوخت و نتیجه این طرح در کاهش تصادفات و تردد وسایل نقلیه عنوان کرد : پس از اجرای این طرح فعلا کاهشی در مصرف سوخت روی نداده و تا دو روز گذشته مصرف ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز به ثبت رسید در صورتی که در شرایط طبیعی این رقم در حدود ۹۴ میلیون لیتر بود.

وی افزود: در سال ۹۶ پس از افزایش قیمت بنزین تقریبا ۳ درصد کاهش تصادفات فوتی رخ داد، یعنی حداکثر ۵۵۱ نفر از تعداد جانباختگان در طول یکسال کاسته شد اما به مرور اثربخشی خود را از دست داد، اکنون نیز زیاد امیدی نداریم که افزایش قیمت بنزین منجر به تحقق برنامه پلیس راهور مبنی بر کاهش ۲ هزار نفری کشته شدگان سوانح رانندگی شود.