اپل سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته آیپد پرو 2024 را به‌عنوان باریک‌ترین محصول تاریخ خود رونمایی کرد. این شرکت برای نمایش تمامی قابلیت‌های کاربردی و خلاقانه‌ی آیپد، تبلیغی ویدیویی با عنوان !Crush منتشر کرد که در آن، سازهای مختلف و هنری مثل پیانو تحت فشار یک دستگاه پرس،‌ له می‌شوند. در پایان ویدیو، تنها چیزی که باقی می‌ماند آیپد پرو است.

کلانشهر: آگهی تازه منتشر شده برای معرفی «آیپد پرو» جدید موجی از واکنش‌های منفی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. این واکنش‌ها به حدی رسید که شرکت اپل مجبور به عذرخواهی شده است.

در این آگهی، یک پرس هیدلرولیک تقریبا تمام ابزارهای خلق هنری از پیانو و دستگاه‌های ضبط صدا گرفته تا قوطی‌های رنگ و کتاب و مجسمه را در هم می‌کوبد و خُرد می‌کند و حاصل پرس شدن همه این‌ها، که هنرمندان و نویسندگان طی قرن‌ها از آنها استفاده کرده‌اند، محصول تازه شرکت اپل است: ایپد پرو جدید که شرکت اپل می‌گوید هم قوی‌ترین و هم نازک‌ترین آیپد است.

شرکت اپل این آگهی تبلیغاتی را روز سه‌شنبه گذشته منتشر کرد، اما از آن زمان، موجی از واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و در این میان، چند چهره معروف نیز این آگهی را محکوم کردند.

برخی در واکنش به انتشار این آگهی گفتند که این تبلیغ تصویری روشن از صنعت امروز به دست می‌دهد.

این آگهی در شرایطی منتشر شد که بسیاری از مشاغل در میانه اخبار مربوط به «هوش مصنوعی»، نگران از دست رفتن شغل‌های کنونی و جایگزین شدن آنها با‌ تکنولوژی‌های پیشرفته هستند.

اپل همچنین تصمیم گرفت که بر خلاف برنامه‌ریزی اولیه، این تبلیغ را در تلویزیون پخش نکند.


هفته قبل تیم کوک، مدیرعامل اپل، ویدئوی تبلیغاتی یادشده را برای اولین بار در حساب کاربری خود در ایکس منتشر کرد و نوشت: «فقط تمام چیزهایی را تصور کنید که از آن‌ها برای خلق کردن استفاده می‌کنید.»

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به‌‌سرعت از تبلیغ جدید اپل انتقاد کردند و آن را «مخرب» خواندند. کاربران معتقدند این ویدئو درحال شکستن نمادهای خلاقیت انسانی و دستاوردهای فرهنگی برای جلب توجه سازندگان حرفه‌ای است.


عده‌ای تبلیغ آیپد پرو را استعاره‌ی کاملی از عصر تاریک خلاقیت می‌دانند؛ عصری که هنر و کل واقعیت فیزیکی ما را در دستگاهی بی‌روح، پست‌مدرن و غیرقابل تعامل خلاصه می‌کند. اپل تاکنون به انتقادات واکنشی نشان نداده است.