رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خبر داد:

رشد 27 درصدی بودجه 40 طرح بزرگ گیلان


۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۱:۲۵ | کد خبر: ۴۳۹ چاپ
رشد 27 درصدی بودجه 40 طرح بزرگ گیلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه از 4 هزار طرح در استان 40 طرح بزرگ داریم، تصریح کرد: امسال 138 میلیارد تومان برای این 40 طرح در نظر گرفته شده که نشان دهنده رشد 27 درصدی است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، کیوان محمدی در جمع خبرنگاران، با اشاره به فرایند پیچیده بودجه ریزی، اظهار کرد: برای اینکه به مرحله ارائه دیدگاه های نمایندگان مجلس درباره بودجه برسیم، وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه استانی از اواسط تابستان کار را شروع کرده و برنامه های پیشنهادی خودشان برای سال بعد را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می کنند.

وی با بیان اینکه برنامه پیشنهادی دستگاه ها پس از جمع بندی از نیمه آذرماه در اختیار نمایندگان قرار می گیرد، افزود: نمایندگان فرصت دارند به بررسی این برنامه بپردازند و حتی تقاضای وقت مجدد برای ارزیابی بیشتر و دقیق تر کنند و در نهایت بودجه سال بعد در اسفندماه به جمع بندی و تصویب مجلس می رسد و دستگاه ها موظف به اجرای آن می شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ادامه داد: امسال برای نخستین بار گردهمایی روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی کشور با روسای سازمان برنامه و بودجه به میزبانی گیلان برگزار و درخصوص بودجه 98 بحث و تبادل نظر شد. در این گردهمایی چگونگی سهمیه بندی بودجه استان ها در بخش های مختلف اعم از بهداشت، امنیت، فرهنگ، محیط زیست و... با ظرافت بسیار زیادی با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم های پیش رو مشخص شد و لذا نیازمند پشتوانه مردمی برای سپری کردن این دوره هستیم.

این مقام مسئول، با بیان اینکه از 4 هزار طرح در استان 40 طرح بزرگ داریم، تصریح کرد: امسال 138 میلیارد تومان برای این 40 طرح در نظر گرفته شده که نشان دهنده رشد 27 درصدی است. همچنین 2 سد بزرگ و 11 سد لاستیکی داریم. البته سد شفارود فاینانس کشور چین است و از بودجه داخلی استفاده نمی کند.

وی اضافه کرد: بودجه سد پلرود که پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارد، از 9 میلیارد تومان در سال 97 به 13 میلیارد تومان در سال آینده رسیده است لذا امیدواریم سد پلرود طی دو سال آینده وارد سیستم آبیاری استان شود. به سد دیورش نیز بودجه خوبی تخصیص یافته و با توجه به کوچکتر بودن این پروژه نسبت به سد پلرود، با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

محمدی، با اشاره به وضعیت 11.5 کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار، خاطرنشان کرد: 3.5 کیلومتر از 11.5 کیلومتر طی سال های گذشته به بهره برداری رسید لذا درصدد هستیم قبل از پایان کار دولت، این 8 کیلومتر باقیمانده را که یکی از پیچیده ترین پروژه ها بوده و نیازمند بالغ بر 150 میلیارد تومان اعتبار است، افتتاح کنیم.

وی رکود پروژه ها را ناشی از تکانه های اقتصادی عرصه بین المللی دانست که اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد و تاکید کرد: خوشبختانه مردم گیلان در آذرماه امسال صدای سوت قطار قزوین – رشت را شنیدند و به زودی شاهد افتتاح کامل آزادراه منجیل – رودبار خواهند بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه کنارگذر انزلی یکی از مهمترین کنارگذرهای منطقه است، یادآور شد: یکی از دلایل کندی روند اجرایی این پروژه مسائل زیست محیطی است، اما عقل حکم می کند که ما برای حفظ محیط زیست مقهور سرعت نشویم و نسبت به محیط زیست دقت لازم و کافی را به خرج دهیم.

محمدی به وضعیت بیمارگونه تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: کارشناسان منطقه با کمک همکاران ژاپنی به دنبال احیای این تالاب هستند، اما اگر احداث یک پروژه بخواهد وضعیت تالاب را وخیم کند، جا دارد با تعمق بیشتری نسبت به اجرای آن عمل کنیم. در سال 97 برای پروژه کنارگذر انزلی 300 میلیارد تومان اعتبار برآورد شد، اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور، سرعت لازم را نداشتیم. البته در حال حاضر مشکلات زیست محیطی پروژه مذکور حل شده و امیدواریم در همین دولت به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه محدودیت زمین و منابع در گیلان موجب شده هزینه های اجرای پروژه ها بسیار سنگین شود، اظهار کرد: 75 درصد از بودجه هزینه ای گیلان طی 9 ماه نخست امسال جذب شده است؛ این در حالی است که در پایان سال 96، بودجه هزینه ای ما با جذب 103 درصد مواجه شد و انتظار داریم امسال نیز همین روند را داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به تخصیص 35 درصدی بودجه عمرانی استان در سال 96، یادآور شد: بودجه عمرانی گیلان طی 9 ماهه نخست امسال نیز با تخصیص 35 درصدی مواجه بوده و لذا امیدواریم تا پایان سال جذب بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم. البته هنوز درآمدهای کشور متکی به نفت است و بی تردید اگر درآمد خوبی داشته باشیم، درصد جذب بودجه عمرانی نیز افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول، با بیان اینکه بودجه هزینه ای استان ها کامل جذب شده و برگشت نمی خورد، خاطرنشان کرد: اگر سازمان یا دستگاهی بنا به ملاحظاتی از جمله زیست محیطی، اسناد خزانه و... نتواند بودجه عمرانی را جذب کند، طبیعی است که با برگشت بودجه مواجه شود تا از حیف و میل منابع مالی جلوگیری به عمل آید. البته گیلان در برگشت بودجه وضعیت مطلوبی دارد و بالاتر از میانگین کشوری است.

محمدی، با اشاره به وضعیت گیلان در شاخصه های جمعیت و محرومیت، اضافه کرد: گیلانی ها باید توجه کنند که کاهش نفوس ما کاهش نفوذ ما را در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور به دنبال دارد، زیرا سهم هر استان از کرسی های مجلس ضریبی از جمعیت آن استان بوده و گیلان از افزایش تعداد نمایندگان از 270 نفر به 290 نفر طی دوره گذشته هیچ سهمی نداشته است که در نتیجه در اخذ سهم خودمان ناموفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افزایش مهاجرت به گیلان کاهش زاد و ولد را جبران می کند، افزود: کاهش جمعیت گیلان با توجه به افزایش مهاجرت ها مشکلی در بودجه ایجاد نمی کند، اما باید به مسئله مهاجرت ها به صورت ویژه پرداخته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، درآمد سرانه استان را پایین دانست و یادآور شد: در گیلان باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و فرهنگ کار کردن در جامعه ما باید تغییر کند. مردمان گیلان در گذشته در شیب های 30 درجه فندق و گردو کشت می کردند که نشان دهنده فرهنگ کار قوی و غنی آنان است، اما اکنون بیکاران ما عمدتا به دنبال مشاغل دولتی هستند و ظرفیت مشاغل دولتی در گیلان تکمیل است.

محمدی سهم جمعیتی گیلان از کل کشور را 3.2 و سهم بودجه هزینه ای استان را 4.2 دانست و اظهار کرد: دستگاه های دولتی ما فربه هستند و گران اداره می شوند و اگر قرار است دولت کوچک شود، در استان ما این مشکل پیچیده تر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نسل جوان باید به دنبال فنونی بروند که متکی به خودشان باشند؛ نه دولت، عنوان کرد: دولت براساس تبصره 19 می تواند تسهیلات و امکانات مالی را از طریق سیستم بانکی به جوانان به ویژه در مناطق روستایی ارائه دهد.

 

این مقام مسئول، از امضای قرارداد 4 میلیارد تومانی استانداری گیلان با سازمان فنی و حرفه ای کشور خبر داد و گفت: جوانان ما تحصیلات خوبی دارند، اما فن و حرفه خاصی را یاد نگرفته اند لذا در این زمینه برنامه هایی داریم تا بتوانیم جزو پنج استان پایلوت کشور در عرصه پوشاک با تمرکز بر مناطق روستایی باشیم.