پیشنهاد برندسازی رشت با کافه و استنداپ کمدی

از کافه «ایپچه» خنده تا خنده «جیگا» و خنده «دَشکن»


۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۸:۴۳ | کد خبر: ۴۳۹۱۵ چاپ

تعداد بالای کافه‌ها در رشت در هر کوچه و خیابان نشان دهنده استقبال مردم این شهر دارد. از طرفی به این نکته مهم توجه داشته باشیم ریشه طنز و طنازی در بین ایرانیان سابقه طولانی دارد.

از کافه «ایپچه» خنده تا خنده «جیگا» و خنده «دَشکن»
اختصاصی کلانشهر:رضا حقی*- تعدادی از خوانندگان سلسله یادداشت‌های برندسازی، سوالی پرسیدند که آیا می‌توان طرح‌هایی ارائه داد که شهرداری بدون هیچ سرمایه‌گذاری بتواند به برندسازی شهری بپردازد.

در هشتمین یادداشت برندسازی به جواب سوال فوق می‌پردازم.

استندآپ کمدی دارای سابقه طولانی در ایران و جهان نیست.

 در غرب به عنوان موطن اصلی، سابقه‌اش به کمتر از یک قرن می‌رسد.
رضا حقی00

در ایران نیز در چند سال اخیر رواج یافته است.

ولی سرعت گسترش و نفوذ آن در دنیا بدون شک برای خیلی‌ها قابل باور نیست.

استند آپ کمدی گونه‌ای از نمایش است که توسط یک نفر اجرا می‌شود.

در این نوع نمایش فرد با استفاده از داستان گویی و لطیفه و شوخی‌های کوتاه و بداهه سازی با تماشاگران سعی در خنداندن مردم، همراه با انتقال مفاهیم خود دارد.

در این نوع نمایش بعضاً مسائل اجتماعی و مشکلات جامعه، رفتار فردی و اجتماعی مردم به چالش کشیده می‌شود و باعث شگفتی و خنده  تماشاگران می‌شود.

 و به نوعی مشکلات مسائل فردی و اجتماعی تبدیل به آرامش می‌شود و تماشاگر ممکن است بعد از تماشای آن دوباره مروری به رفتار و اعمال خود داشته باشد.

 

در این گونه نمایش هیچ وسیله و یا ابزاری معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و نمایش صرفاً با توانایی فردی انجام می‌شود.

 

شهر رشت دارای ۵۵ محله و ۶۵ پارک کوچک و بزرگ است.

 

پارک‌ها عموماً دارای نیمکت‌هایی برای نشستن و چند وسیله ورزشی و گاهی سرویس بهداشتی هستند.

 

این پارک‌ها که تقریباً در تمام سطح شهر وجود دارند می‌توانند برای محتواسازی فرهنگی در نظر گرفته شوند.

که در سلسله یادداشت‌های بعدی برندسازی به تفصیل به این موضوع خواهم پرداخت.

برندسازی شهری با این گونه محتوا سازی فرهنگی، با هدف پر کردن اوقات فراغت شهروندان انجام می‌گیرد.

 

علاوه بر اینکه هیچ سرمایه‌گذاری از سوی شهرداری نمی‌خواهد بلکه می‌تواند به منبع درآمد برای شهرداری نیز تبدیل شود.

 

در بسیاری از شهرهای دنیا «کمدی کلاب» به وفور در سطح شهرها دایر است.

شهرداری می‌تواند قطعات کوچکی از زمین‌های پارک‌های موجود را از ۱۰۰  الی ۳۰۰ متر در قالب قرارداد -b o t -** به بخش خصوصی واگذار نماید، تا در آن مکان اقدام به ساختن کافه با طراحی خاص انجام گیرد.

با همکاری معماران خوب شهر ساختمانی احداث شود که خود معرف کافه کمدی باشد. 

معماری فانتزی  و کمیک این ساختمان‌ها خود به تنهایی می تواند به برند شهری تبدیل شود.

در این کافه علاوه بر سرو انواع نوشیدنی با اسامی طنز و در لیوان و یا استکان خنده دار عرضه می‌شود.
از کافه «ایپچه» خنده تا خنده «جیگا» و خنده «دشکن

فضای بیرونی و داخلی کافه نیز اعم از صندلی و پیشخوان و چیدمان می‌بابست کمیک باشد.

در این کافه هر روز در ساعاتی خاص استندآپ کمدی اجرا می شود.

کمدی کلاپ اسم خارجی این مکان است که می‌توان معادل سازی گیلکی را برای آن در نظر گرفت.

۵ کافه در ۵ منطقه رشت مثل کافه ایپچه خنده، کافه گاز خاله،  کافه خنده جیگا، کافه خنده دشکن، کافه واترکان خنده اسامی هستند که در نگاه اول خنده را بر لب هر شهروندی می نشاند.

تعداد بالای کافه‌ها در رشت در هر کوچه و خیابان نشان دهنده استقبال مردم این شهر دارد.

از طرفی به این نکته مهم توجه داشته باشیم ریشه طنز و طنازی در بین ایرانیان سابقه طولانی دارد.

در بلاهای طبیعی از زلزله و سیل گرفته تا مشکلات شدید اقتصادی و تحریم، مردم انواع شوخی را در فضای مجازی و حقیقی با این حجم مشکلات انجام می‌دهند.

این ظرفیت شوخی با همه مسائل چیزی نیست که توسط دولتی‌ها به جامعه تزریق شده باشد، بلکه ریشه در خلق و خوی ایرانیان دارد.

ولی متاسفانه از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که رشت اولین شهری است که طی سالهای گذشته مسابقات استندآپ کمدی به صورت جشنواره توسط بخش خصوصی -آموزشگاه‌های تئاتر- در آن اجرا شده است.

 

شهرداری می‌تواند طی فراخوانی از عموم سرمایه‌گذاران در این بخش دعوت به همکاری کند.

با توجه به اینکه هزینه ساخت و احداث ساختمان ۱۰۰ الی ۳۰۰ متری با توجه به هزینه‌های بالای خرید و یا اجاره مغازه‌های موجود شهر کمتر  می‌باشد مطمئناً مورد استقبال شهروندان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

این کار توسط بخش سرمایه‌گذاری شهرداری یا راسا توسط شهرداری مناطق پنجگانه می‌تواند انجام گیرد پس از کارشناسی رسمی و حقوقی میزان سرمایه گذاری ساختمان احداث شده با اجاره زمین مثلاً ۵ یا ۱۰ ساله مستهلک می‌شود.

و بعد از اتمام قرارداد شهرداری می‌تواند با اخذ اجاره از کافه، قراداد را تمدید نماید.

یعنی با گذشت یک دوره از قرارداد، ساختمان احداثی به مالکیت شهرداری در می‌آید و می‌تواند از آن محل کسب درآمد داشته باشد و هم اینکه شهروندان عادی در یک سرمایه‌گذاری مشارکتی با شهرداری ورود کرده‌اند و بزرگ‌ترین فایده این است که مردم در فضایی از معماری کمیک قرار می‌گیرند که ساعتی را در کنار نوشیدن و خوردن بتوانند شادی را تجربه کنند و در عین خندیدن به رفتارهای خود و جامعه اطراف خود دوباره نگاه عمیق‌تری داشته باشند.

 

با زیاد شد این کافه‌ها می‌توان اقدام به برگزاری جشنواره‌های فصلی استندآپ کمدی در این کافه‌ها نمود.

جشنواره در دو بخش مردمی و حرفه‌ای و دادن جوایز و اعلام نفرات برگزیده در سطح شهر برگزار خواهد شد.
از کافه «ایپچه» خنده تا خنده «جیگا» و خنده «دشکن

بدون شک این کار باعث افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکتی مردم خواهد شد.

اگر شهرداری قدری همت نماید و طرح فوق را در قالب بسته سرمایه‌گذاری آماده نماید می‌تواند وارد یک کار فرهنگی دو طرفه با شهروندان شود و با اعلام جشنواره‌های موضوعی مثل بیان مشکلات شهری یا موضوع پسماند، ترافیک و عوارض شهری با بیان طنز و رو در رو با مردم قرار می گیرد.

در این کار با استفاده از توان هنرمندان تئاتر شهر رشت که ظرفیت بسیار بالایی نیز دارند بسیاری از مشکلات شهرداری را بدون واسطه به مردم منتقل می کند. تا مردم ترغیب به همکاری شوند.

پیوست فرهنگی برای کارهای اجرایی شهرداری و مدیریت شهری مقوله ای است که در ایران به آن اهمیت داده نمی‌شود و از آن غافل هستند.

 از کافه «ایپچه» خنده تا خنده «جیگا» و خنده «دشکن

با ایجاد زیرساخت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد به راحتی این پیوست‌های فرهنگی و انتقال مفاهیم به همه مردم قابل اجرا می‌شود.

این کار به هیچ سرمایه‌گذاری خاصی احتیاج ندارد و فقط قدری همت می‌خواهد.

شورای شهر و شهردار فعلی می‌توانند از این طرح‌های رایگان در راستای خدمت به عموم مردم استفاده نمایند.

** ‏bot به این معنا است که یک پروژه از سوی دولت به یک شرکت خصوصی واگذار می‌شود تا توسط این شرکت فرایند ساخت آن انجام گیرد و جهت جبران هزینه‌های ساخت به این شرکت اجازه بهره‌برداری از پروژه اعطا می‌شود و پس از مدت معینی پروژه به دولت منتقل می‌شود.

 ======

*کارگردان تاتر

رضا حقی یکی از پایه‌گذاران جشنواره‌های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با  برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.

پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت‌هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده‌ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می‌توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام‌هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.