طرح پویش سبز جنگل های هیرکانی در منطقه حیران عملیاتی شد

با حضور سمن‌ها و همیاران منابع طبیعی، طرح نهال‌کاری و پویش سبز جنگل‌های هیرکانی در منطقه حیران آستارا عملیاتی شد.

کلانشهر : به گزارش خبرنگار مهر، طرح نهال‌کاری مشارکتی و پویش سبز جنگل‌های هیرکانی بعد از ظهر شنبه در منطقه حیران آستارا و با حضور فعالان منابع طبیعی، سمن‌های مردم نهاد و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان مرزی آستارا عملیاتی شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا در جاشیه اجرای این طرح در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای سیاست گذاری‌های دولت بر مبنای اقتصاد مقاومتی، جنگل کاری مشارکتی در شهرستان مرزی آستارا انجام می شود.

نسرین غزنوی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها و مراتع از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی به صورت مشارکتی با مردم اقدام به جنگل‌کاری در آستارا کرده و این مشارکت قطعا موجب توسعه جنگل کاری خواهد شد، افزود: در بحث جنگل کاری و همچنین حفاظت، از افراد بومی و تشکل‌های مردمی منطقه استفاده خواهد شد.

غزنوی با اشاره به اینکه با نهال کاری، جنگل‌های بکر را در اراضی ملی آستارا شاهد خواهیم بود، گفت: متاسفانه بر اثر چرای بی رویه دام و برداشت‌های بیش از اندازه از درختان جنگل، طبیعت منطقه تخریب شده و ما شاهد فرسایش خاک هستیم و این فرسایش موجب رانش و سیل در کوهستان خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با تاکید بر اینکه اگر جنگل کاری را ادامه ندهیم، بدون شک سیلاب منطقه را فرا خواهد گرفت، افزود: این طرح به غیر از شهرستان آستارا در چند شهرستان استان گیلان نیز اجرا می شود.

غزنوی، ادامه داد: این طرح نهال‌کاری در درون جنگل‌ها، طرح‌های صیانتی و مناطق تخریب شده جنگل های آستارا انجام خواهد شد و باید ۳۵ هزار اصله نهال تا روز ۱۴ آذر ماه کاشته شوند.

وی، اظهار کرد: این طرح در مناطق حیران، لاتون شرقی و غربی، چلوند، باغ بذر بابا علی و طرح صیانت آسپینه و با کاشت گونه‌های بومی منطقه از جمله کاج‌های سوزنی برگ، شیردار، افرا، گیلاس و بلوط که در مقابل بادهای منطقه مقاوم هستند، انجام خواهد شد.

غزنوی، ادامه داد: در منطقه ۱۰۸ هکتاری حیران، ۳۰ هزار اصله نهال کاشت و محصور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ۷ هکتار از  منطقه حیران این محصورسازی انجام شده است، گفت: اگر محصورسازی کامل و حفاظت انجام نشود، نهال کاری دوام نخواهد آورد.