لایحه اصلاح قوانین مالیاتی چه اثراتی در پی دارد؟

کلانشهر: در روزهای اخیر انتشار خبری با عنوان «پیش نویس لایحه اصلاحی برخی قوانین و مقررات مالیاتی» برای هنرمندان بخصوص هنرمندان مستقل نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

یکی از انتقادهای وارد شده به دولت که در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است طرح معافیت مالیاتی برای جامعه‌ی فرهنگ و هنر بوده است که با حضور افراد مشهور و سلبریتی‌ها زمینه را برای سایر فعالان فرهنگی، تنگ می‌کند و در این میان دولت هم که همواره موضع مشخصی راجع‌به این مسئله نداشته، سعی دارد تا با طرح این پیش‌نویس به بسیاری از این انتقادها پاسخ دهد.

اما این تدبیر از سوی دولت با نواقصی همراه است. در عصر حاضر هنر ایران، جامعه هنری حالتی کاملا دو سویه دارد؛ از یک سو شاهد هنر کلان و گران هستیم که با حضور سلبریتی‌ها رونق دارد و درصد کمی از فعالیت های هنری را شامل میشود و از سوی دیگرهنرمندان مستقل که بدون حمایت‌های دولتی و عمدتا در مکان‌های خصوصی به عرضه فعالیت‌های خود می‌پردازند.

لازم به ذکر است در حال حاضر هم قوانین مالیاتی حالتی دوگانه در قبال هنرمندان و فعالین این عرصه دارد. ۹٪ ارزش افزوده همچنان به قوت خود باقی است و قانونِ ۲۵٪ ارزش تکلیفی برای قراردادهای بالای دو و نیم میلیون تومان اجرا می‌شود.

در ادامه بد نیست به وضعیت کنونی هر شاخه هنری نگاهی بیندازیم؛ بسیاری از گالری‌ها و نمایشگاه‌ها رونق چندانی ندارند و بسیاری از هنرمندان، آثار به نمایش گذاشته خود را بدون فروش از گالری‌ها به خانه باز می‌گردانند.

هنرمندان فعال در نقاشی و عکاسی با توجه به آمار دیگر رمقی برای چنین رویداد هایی ندارند، این در حالی است که بسیاری از صاحبان گالری‌ها با ثابت نگه داشتن اجاره‌ها سعی در باز نگه داشتن این روزنه امید دارند اما با تصویب این لایحه این روزنه ها نابود می‌شود.

عرصه تئاتر هم همواره با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. در بسیاری از سالن‌های شهرستان‌ها امکان اجراهایی با ظرفیت بالا وجود ندارد و عدم وجود سخت‌افزارهای پیشرفته، امکان برگزاری برنامه‌های باکیفیت را سلب می‌کند. این درحالی است که با توجه به وضع اقتصادی موجود، سالن‌ها هم در جذب مخاطب عاجز هستند.

بدیهی است که با با تصویب این لایحه سالن‌ها مجبور به بالا بردن قیمت می‌شوند و این مسئله قطعا بر قیمت بلیط‌ها تاثیر خواهد گذاشت و به بحران کمبود مخاطب بیش از پیش دامن خواهد زد.

سیری در وضعیت موسیقی هم ما را به کمبود زیرساخت‌ها در این حوزه مصر می‌کند؛ موسیقی حال حاضر کشور کاملا غریب است، از آن هنر اصیل که سراغ داشتیم دور شده و سال‌هاست از دوران اوج خود فاصله گرفته است، سلبریتی‌های سایر شاخه های هنری درحال محک زدن خود در این عرصه‌اند و خود اهالی هنر هم برداشت مناسبی از آن ندارند. اما با تصویب این لایحه بیشترین آسیب به مراکز آموزشی هنری وارد می‌شود که با لغو این معافیت باید هزینه‌های جدیدی را متحمل شوند که میتواند منجر به تعطیلی آن‌ها و بیکاری بسیاری از اساتید شود.

اما این لایحه فقط زنگ خطری برای اهالی هنر نیست؛ در حوزه فرهنگی که شامل کتاب فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها می‌شود احتمال افزایش بیش از پیش قیمت کتاب و کاغذ وجود دارد.  این درحالی است که مشکل کتاب‌خوانی در کشور ما همیشه بر سر زبان ها است و یکی از دلایل این آسیب فرهنگی بالا بودن قیمت کتاب‌ها در سالیان اخیر بوده است. لازم به ذکر است که صنعت نشر در سالیان اخیر با مشکلات عدیده در تهیه کاغذ روبه‌رو بوده است.

بی شک این لایحه همانند سایر عرصه‌های هنری با اثر مستقیم بر قیمت‌ها انتشاراتی‌ها و کتاب فروشی‌ها را از چاله به چاه می‌اندازد.

 

نویسنده: زهرا مومنی

 

انتشار یادداشت در کلانشهر به معنای تایید محتوای آن نیست و جهت اطلاع رسانی به مخاطبان منتشر می‌شود.