از برندسازی سوهان قم و گز اصفهان تا بی توجهی به «دوشاب برنج» ارگانیک گیلان

به این دلایل از پارک «شب چره» در رشت استقبال می شود


۱۴۰۳/۰۳/۲۱ - ۱۳:۲۰ | کد خبر: ۴۴۷۹۱ چاپ

این امر بسیار تاسف برانگیز است در شهرهایی که موطن اصلی چای کشور هستند مثل لاهیجان، فومن، املش به جای اینکه در چشم اندازهای عمومی بوته چای بکارند شمشاد می کارند. یعنی در پایتخت چای ایران به ندرت اثری از بوته های چای مشاهده می کنید

به این دلایل از پارک «شب چره» در رشت استقبال می شود

اختصاصی کلانشهر: رضا حقی* گیلان جزء ۳ یا ۴ استان مورد علاقه گردشگران داخلی در تمام فصول سال است و شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان نیز جز چند شهر توریست پذیر کشور شناخته می شود.رشت اما در این رده بندی با یک تفاوت بزرگ نسبت به سایر شهرهای ایران قرار می گیرد و آن هم ساعت توقف گردشگران در این شهر است.

رشت به مرکز  پخش گردشگران به سایر نقاط استان تبدیل شده است و توقف گردشگران در شهر معمولا  برای دیدن بازار رشت خلاصه شده است.

این شهر به علت عدم وجود مراکز دیدنی و عدم وجود زیرساخت برای اسکان مسافر نتوانسته است تاکنون جذابیتی برای گردشگران ایجاد کند تا گردشگران چند شبانه روز و یا حتی چند ساعت بیشتر در این شهر ماندگار شوند.

ایجاد مراکز  دیدنی و یا ساخت هتل و یا اقامت گاه های جذاب و دیدنی ظاهراً در دستور کار بخش دولتی و مدیریت شهری نیست و آنچه از ظاهر امر پیداست بخش خصوصی نیز به علت دست اندازهای بسیاری که در این حوزه وجود دارد عطایش را به لقایش بخشیده است.

تفاوت مراحل اداری ساخت هتل و مراکز گردشگری در شهر رشت و سایر شهرها را می توان با دو خبر مقایسه کرد؛شهردار شیراز در برنامه زنده اعلام می کند هر سرمایه گذاری که بخواهد در شیراز هتل بسازد، شهرداری شیراز حداکثر تا سه روز برایش پروانه ساختمانی را صادر می کند.

ولی شنیده ها حاکیست شهرداری رشت الان حدود ۶ سال است که قرار است مجوز احداث هتلی در خیابان پرستار را از اداره گردشگری استان بگیرد!

با توجه به این حقایق بالا که قصد آسیب شناسی آن را در این یادداشت ندارم پیشنهاد اجرایی و بدون سرمایه گذاری دولتی و مدیریت شهری را در مورد برندسازی پارک های رشت طی چند یادداشت ارایه داده ام.

ایجاد پارک های موضوعی خوراک محور در سطح شهر رشت می تواند عامل جذابیتی برای گردشگرانی که از این شهر دیدن می کند باشد و به دنبال این کار تاثیر مستقیم بر چرخه اقتصادی مردم این شهر می گذارد.

با توجه به پسوند شهر خلاق خوراک برای رشت تاکنون به تفصیل چند پارک خوراک محور از جمله پارک صبحانه، پارک قیل ناهار و پارک خنده جیگا (کافی شاپ) را پیشنهاد داده ام.

در دوازدهمین سلسله یادداشت برندسازی به معرفی پارک شب چره خواهم پرداخت.

شب چره در کتاب لغت به معنی میوه و آجیلی است که در آخر شب می خورند. انواع میوه، تنقلات و آجیل و میوه های خشک که از دیرباز بین خانواده ها مرسوم بوده است.

ولی در رشت به علت فرهنگ خیابان گردی، این غذاها کم کم در سطح شهر نیز مرسوم شده است. ولی مکان متمرکز که همه خوراکی هایی که در شب چره مورد استفاده قرار می گیرد آنجا عرضه شود، وجود ندارد.

متمرکز کردن عرضه تمام خوراکی های مخصوص شب چره در پارک های خوراک محور در مناطق پنجگانه رشت می تواند گامی عملی برای برندسازی شهر خلاق خوراک باشد.

برندسازی پارک های سطح شهر و محتواسازی پارک هایی که روح زندگی در آنها جریان داشته باشد.

این کار با تاثیر مستقیم بر اقتصاد و ایجاد شور و نشاط و حال خوب برای شهروندان، البته همه این ها بدون هیچ هزینه کردی از سوی مدیریت شهری فراهم می شود.

با در اختیار گذاشتن قسمت کوچکی از پارک های سطح شهر ۵ پارک در ۵ منطقه شهری، با اختصاص دادن فضایی ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر مربع در هر پارک به صورت غرفه های جدا از هم یا ایجاد ساختمانی واحد با غرفه های داخلی و ایجاد فضا سازی مناسب، آلاچیق و سایبان می توان فضایی دلنشین برای شهروندان و گردشگران ایجاد کرد.

این کار در قالب قراردادهای bot و یا در اختیار گذاشتن قسمتی کوچکی از پارک در قبال تعهد از سرمایه گذار مربوطه در مورد نگهداری از فضای سبز و نگهبانی کل پارک می تواند میسر باشد.

تاکنون چهار پارک خوراک محور با نام های پارک صبحانه، پارک قبل از ناهار، کافه خنده و پارک شب چره پیشنهاد داده ام.

 

۴ پارک در مناطق پنجگانه رشت یعنی ۲۰ پارک خوراک محور در سطح شهر ایجاد می شود.

حداقل مزایای مستقیم این کار برای شهرداری این است که در هزینه نگهداری و حفاظت ۲۰ پارک از ۶۵ پارک سطح شهر رشت برای مدیریت شهری صرفه جویی می شود و بابت این اقدام هیچ هزینه ای برای نگهداری و نگهبانی پارک ها از سوی شهرداری انجام نمی گیرد.

 

در دراز مدت از این محل درآمد نیز خواهد داشت. در این پارک خوراکی های مخصوص شب چره عرضه خواهد شد.

 

این پارک ها با نورپردازی موضوعی و جذاب که اوج کار آن از غروب تا پاسی از شب است به محلی مفرح و دل انگیز تبدیل می شود که مطمئناً با روحیه خیابان گردی شهروندان رشتی جایی برای ورود گردشگران دیگر نمی گذارند و شهرداری مجاب می شود تعداد این پارک ها را در سطح شهر زیادتر کند.
undefined

پارک های شب چره عرضه محصولاتی مثل انواع آجیل شور و شیرین با انواع عرضه - روش گرم و سرد -  مثل تفت دادن انواع تخمه همراه بوی وسوسه انگیز انواع تخمه آفتابگردان، تخم کدو، سویا، برنجک، عدس، کاکا، شلغم، لبو، باقلا پخته، ثعلب، انواع میوه خشک و عرضه میوه های فصلی، آب کنوس، آب خوج، انواع آب میوه، اخته خمس و آلوچه و دوشاب برنج، رشته خشکار، عرقیات گیاهی، یخ بهشت سنتی، پالوده، انواع دمنوش و انواع چای.

ما در شهری زندگی می کنیم که خوردن چیزهای زیادی با چای مرسوم است.
چای نوشیدن آتشی زغالی گیلان

چای همراه با رشته خشکار، زولبیا بامیه ، خاتون پنجره ،چای با انواع نباتی پسته ای، نسکافه ای، کنجدی، چای با انواع نان محلی مثل کشتا، نان برنجی، نان گندمی، نان لاکو، نان قندی چای با دوشاب برنج و انواع شیره، ارده، خرما، خمس و چای با انواع مربا.
undefined

عرضه انواع نان های محلی به صورت تازه توسط زنان گیلانی با لباس و موسیقی دل انگیز محلی به تنهایی می تواند این پارک را منحصر به فرد کند.

پارکی که در آن بوی انواع تخمه، انواع نان، انواع شیرینی های محلی در هم آمیخته می شود.

همه گل و گیاهان و درختان موجود دراین پارک خوردنی هستند.

گل هایی مثل بنفشه، محمدی، بابونه، اسطوخودوس و رزماری،  سبزی های خوردنی مثل نعنا  پونه، خالواش، خرش، چوچاق، گیجاواش، ترش واش، چواش همه به صورت دمنوش  خوراک و حلوا عرضه می شود.

درختچه های مثل شاه پسند به لیمو، برگ بو، ختمی همه خوردنی هستند.

میوه هایی مثل سیب، آلوچه، ازگیل، گردو، فندق، هلو وخوج که هم شکوفه های آنان به صورت دمنوش استفاده می شود و هم میوه های آن به صورت تازه خوری در فصل خود قابل استفاده هستند و در فصول دیگر به صورت میوه خشک مورد استفاده قرار می گیرند.

در فضای سبز این پارک دیگر شمشاد یا یاس هلندی کاشته نمی شود بلکه بوته چای  کاشته می شود تا در همان مکان مصرف شود.

این امر بسیار تاسف برانگیز است در شهرهایی که موطن اصلی چای کشور هستند مثل لاهیجان، فومن، املش به جای اینکه در چشم اندازهای عمومی بوته چای بکارند شمشاد می کارند. یعنی در پایتخت چای ایران به ندرت اثری از بوته های چای مشاهده می کنید

بیشتر این خوراکی هایی  که در بالا به اشاره کردم قابلیت عرضه و برندسازی کشوری و جهانی دارد.

به عنوان نمونه به یک مورد اشاره می کنم شهرهای قم و اصفهان دو محصول خود یعنی سوهان و گز را برندسازی کردند و در انواع بسته بندی در سطح کشور و بعضی کشورهای دیگر دنیا صادر می کنند.

در صورتی که دوشاب برنج رشت در مبحث سالم بودن و ارگانیک بودن خوشمزه بودن با فاصله زیاد نسبت به سوهان و گز قرار می گیرد.

به علت داشتن طبع سرد برنج آن را با مغز گردو که طبع گرم دارد مخلوط می کنند.

نکته مهم دیگر اینکه از شیرین کننده طبیعی یعنی شیره انگور و شیره ی اربا (خرمالو) استفاده می کنند یعنی  این خوراک از سه چیز ارگانیک درست شده است.

برنج تفت داده شده، گردو و شیره انگور و خرمالو استفاده می شود و هیچ مواد نگهدارنده و شیرین کننده مصنوعی یا روغن در تهیه آن استفاده نمی شود.

این دسر خاص و منحصر به فرد فقط در سطح خانواده ها استفاده می شود که آن نیز کم کم به بوته فراموشی سپرده می شود.

با ایجاد  پارک ها ی خوراک محور و عرضه این خوراکی های بومی مفید، خاص و لذیذ می توان زمینه های تولید انبوه و عرضه کشوری و جهان را برای این خوراکی ها فراهم کرد.

دوشاب برنج در بسته بندی و سایزهای مختلف می تواند اقتصاد این شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

مثل گز اصفهان یا سوهان قم، که هر گردشگری این شهر ها را به آن محصول می شناسند.

ما در رشت بسیاری از این محصولات منحصر به فرد داریم که به بهانه برندسازی شهری و برداشتن گام های اولیه مدیریت شهری به اختصار یک محصول را معرفی کردم.

گام های اولیه جهت عملیاتی کردن شهر خلاق خوراک بدون هیچ هزینه ای با احداث پارک های موضوعی خوراک محور برداشته می شود.

 ======

*کارگردان تاتر

رضا حقی یکی از پایه گذاران جشنواره های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با  برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.

پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.