افزایش تمایل مردم گیلان به خرید لبنیات سنتی

رییس اتحادیه دامداران گیلان گفت: تمایل مردم به خرید لبنیات سنتی افزایش یافته است.

به گزارش کلانشهر24 به نقل از ایسنا، عباس یوسفی گفت: 72هزار نفر از دامداران گیلان عضو این اتحادیه هستند و روزانه بالغ بر 150 تن شیر در استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر لیتر شیر در گیلان 2هزار تومان است، این در حالیست که در حال حاضر صاحبان کارخانجات لبنی هر لیتر شیر را از دامداران  1600تا 1700تومان خریدار می‌شود، اضافه کرد: اخیرا مصوب شده است که هر لیتر شیر را از دامداران استان 2هزار تومان خریداری کنند و این امر باز هم کمک چندانی به وضعیت اقتصادی دامداران نخواهد کرد.

یوسفی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی دامداران نبود خوراک دام و نهاده‌ها در بازار و گران بودن آنها است.

وی تصریح کرد: خرید جو هر کیلو 1600تومان عملا دامداری را با موانع مواجه می‌کند و علاوه بر این نبود نقدینگی و بدهی کارخانجات لبنی به دیگر مشکلات اقتصادی دامداران استان می‌افزاید.

رییس اتحادیه دامداران گیلان در خصوص علت گرانی شیر در بازار که هر بطری بین 4هزار تا 4هزار و 800تومان در فروشگاهها به فروش می‌رسد، گفت: علت این گرانی افزایش قیمت بطری‌ها است و باید فکری شود تا قیمت تمام شده تولید این بطری‌ها برای تولیدکنندگان کاهش یابد.

وی افزود: شاید در گذشته توزیع شیر در بطری‌های شیشه‌ای و تحویل مجدد این بطری‌ها به مغازه‌ها از راهکارهایی بود که مانع افزایش قیمت این محصول می‌شد.

یوسفی گفت: باید تدابیری این چنینی یا دیگر راهکارها توسط کارشناسان مربوطه ارائه شود تا قیمت شیر از این بیشتر افزایش نیابد.

وی خاطرنشان‌ کرد: افزایش قیمت شیر موجب کاهش مصرف این ماده مهم غذایی می‌شود. مصرف شیر به خصوص برای کودکان و سالمندان ضروری است و کاهش مصرف آن صدمات جدی به سلامت جامعه وارد می‌کند.

رییس اتحادیه دامداران گیلان ادامه داد: هرساله برای تامین شیر رایگان مدارس ابلاغیه‌ای به اتحادیه دامداران داده می‌شد، امسال گویا هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس نیست. این مساله‌ای است که نباید در انجام آن سهل‌انگاری کرد.

وی گفت: تهیه مواد پت ارزانتر برای تولید شیرهای پاکتی و یا بطری‌های پلاستیکی از سوی دولت برای تولیدکنندکان و صاحبان کارخانجات لبنی می‌تواند کمک موثری در جهت جلوگیری از افزایش هر روزه قیمت شیر باشد.

یوسفی با اشاره به اینکه اخیرا گزارش شده دامداران شیر خود را به سمت بازار لبنیات سنتی سوق داده اند، اضافه کرد: بازارهای صنعتی برای دامداران بازار مطئمن‌تری هستند و باید سعی کنیم مردم و دامداران بیشتر به سمت بازارهای لبنیات صنعتی بروند.

وی از افزایش فروشگاهای لبنیات سنتی در گیلان خبر داد و گفت: تقاضای مردم نیز نسبت به خرید شیر و ماست به صورت فله ای بیشتر شده است. البته این نوع فروش لبنیات خطراتی از جمله احتمال انتقال بیماری به افراد را به دنبال دارد و باید نظارت و کنترل‌های موثرتری صورت بگیرد.

اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code