در روز رشت برگزار شد؛

سمینار پژوهشی جاده ابریشم؛ شهر خلاق رشت و فرهنگ خوراک


۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۴۵۱ چاپ
سمینار پژوهشی  جاده ابریشم؛ شهر خلاق رشت و فرهنگ خوراک

اختصاصی کلانشهر/ نیلوفر روحی: عصر روز چهارشنبه دوازدهم دی‌ماه، به مناسبت روز رشت سمینار پژوهشی جاده ابریشم؛ شهر خلاق رشت و فرهنگ خوراک، به همت موسسه گردشگران پایدار گیل با همکاری شهرداری رشت و با حضور جمعی از مسئولان شهری در تالار گفتگوی شهر در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

باران نیکراه+مجری+روز رشت

در آغاز برنامه، مجری به ارائه توضیحاتی پیرامون رشت به عنوان شهر اولین ها پرداخت و با اشاره به تاریخ پر افتخار این شهر از کم و کاستی‌ها و جای خالی شهردار در روز رشت ابراز ناراحتی کرد.

 


بازآفرینی مجدد با حفظ ارزش‌های گذشته و با نگاه به آینده

در ادامه نماهنگی در مورد شهر رشت برای حاضرین به نمایش درآمد و پس از آن، فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت به سخنرانی پرداخت و ضمن خوشامدگویی و تبریک روز رشت گفت: رشت به عنوان اولین شهر خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسید و در ادامه شهرهایی از کشور ترکیه، لبنان، ایتالیا، و امریکا را نام برد که در این حوزه فعالیت می‌کنند.
قدیمی افزود: امروزه شهرها در مجمع شهرهای راه ابریشم مجمع شهرهای صلح و غیره با هم گفتمان می‌کنند که تنها کرسی ثبت شده مربوط به شهر خوراک است و لازم به ذکر است که ارتباط کشورها بر مبنای توسعه پایدار در بخش‌های مختلف فرهنگی اقتصادی و اجتماعی برمبنای شبکه است.
برای این که بتوانیم مسیر بهتری برای کرسی‌ها به دست بیاوریم باید از قابلیت‌های شهر رشت در حوزه خوراک و شهر اصفهان در حوزه صنایع دستی استفاده کنیم.
قدیمی اضافه کرد: نتیجه این پروژه مشترک این است که برنامه عملیاتی در حوزه اقتصادی اجتماعی فرهنگی را دریابیم و همانطور که رشت دروازه اروپا بوده است، امروزه نیز با تکیه بر توانایی‌ها، به پیشرفت بیشتری دست یابیم.
قدیمی گفت: تاکید ما بر مدل توسعه پایدار به این دلیل است که سعی داریم در حوزه سیاسی با نگاه پارادیپلماسی قدم برداریم و به باز آفرینی مجدد با حفظ ارزش‌های گذشته و با نگاه به آینده بپردازیم.
او افزود: با شعار از مزرعه تا سفره در حوزه خوراک امیدواریم به فصل آخر این پروژه که برنامه عملیاتی است دست پیدا کنیم و برای حفظ این برند تلاش کنیم.
او همچنین از راه اندازی سامانه شبکه ملی خلاق خبر داد و گفت: امیدوارم روزی برسد که علاوه بر رشتوند بودن به داشته‌های واقعی در حال حاضر نه صرفا گذشته، افتخار کنیم.

 

 

اشتغال پایدار

در ادامه برنامه، رضا صورتی مدیر مرکز تحقیقات ابریشم کشور به صحبت پیرامون ظرفیت‌های نوغانداری،
چالش‌ها و ظرفیت‌های آینده پرداخت و گفت: ما، در حوزه نوغانداری طی سال‌های پیش از انقلاب وارد کننده صرف بودیم و تولیدی در کشور نداشتیم.
و به مرور با کمک دولت و وزارت کشاورزی طی چند سال و با بومی سازی خودکفایی به وجود آمد.
او در ادامه به بررسی تاریخچه ابریشم پرداخت و گفت: به لحاظ تاریخی در کشور چین با ۴۵۰۰ سال پیشینه، اصلی‌ترین فعال در حوزه نوغان می‌باشد.
البته از دوره صفویه در ایران نخ تولید می‌شده اما در دوره قاجاریه رو به افول رفته است.
او افزود: خواستگاه پیله زرد را شمال ایران نام نهاده‌اند و ما در بانک ژن خود در تمام فصل‌ها قابلیت پرورش آن را داریم.
او در ادامه با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: به لحاظ اشتغال‌زایی، نوغانداری در بخش خدمات و صنعت می‌تواند اشتغال پایدار و جانبی تولید کند.
او افزود: با توجه به اینکه نوغان طی ۴۵ تا ۵۰ روز به محصول می‌رسد و سرمایه اولیه بازگشت پیدا می کند و گزینه بسیار مناسبی در راستای کشاورزی است،
متاسفانه سرمایه گذاری در این صنعت بسیار اندک است.

اعلام آمادگی مرکز تحقیقات ابریشم برای همکاری

صورتی در ادامه با اشاره به قابلیت ایران از لحاظ تنوع اقلیمی گفت: با استناد بر تحقیقات صورت گرفته، همه جای ایران قابلیت پرورش نوغان وجود دارد و می‌توانیم از این توانایی برای جذب توریسم استفاده کنیم.
او در ادامه به بحران کمبود آب اشاره کرد و گفت که درخت توت تاثیر بسیار خوبی در بهبود وضعیت محیط زیست داشته و کاشت این محصول در استان‌های شمالی کشور نیاز به آبیاری ندارد و به صورت دیمی کاشت می شود.
او در ادامه مهاجرت روستاییان، بالا رفتن سن نوغانداران و نبود اطمینان خاطر جمعی برای نوغانداران از فروش محصول را به عنوان آسیب‌های این صنعت نام برد و با ارائه توضیحاتی در راستای بهبود وضعیت گفت: با بازسازی، نوسازی و جذب نیروهای جدید ،مشروط به برنامه ریزی‌های دقیق، نه تنها به مرحله خودکفایی، حتی به صادرات هم دست خواهیم یافت.
او همچنین آمادگی مرکز تحقیقات را برای پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی و همچنین ارتباط با شهرداری در زمینه‌های فرهنگی-تفریحی مانند برپایی نمایشگاه، موزه و غیره و همینطور آمادگی برای تکثیر و کشت توت در فضاهای سبز و حاشیه رودخانه‌ها را اعلام داشت.

 


تاریخ پرافتخار ابریشم در ایران

در ادامه برنامه، مجید فرزانه معاون مرکز نوغانداری کشور با اشاره به جاده ابریشم گفت: نقش رشت در مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بیشتر از سایر نقاط بوده است و تاثیر گذاری زیادی داشته است.
در زمان هخامنشیان حفظ این جاده برای ایرانیان بسیار اهمیت داشته است و پس از آن در زمان اشکانیان این صنعت جان بهتری گرفت و پس از آن در دوره ساسانیان در پی رفت و آمدها و گفتگوهایی که صورت گرفت این صنعت پیشرفت یافت.
او افزود: پارچه‌ها و منسوجات ابریشمی تولید شده توسط ما در موزه‌های کشورهای اروپایی وجود دارد.
فرزانه در ادامه با ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه نوغانداری گفت: در تاریخ رشت کارخانه‌هایی تاسیس شده بودند که منسوجات آن‌ها به کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز صادر می‌شد!

 

در ادامه برنامه، ‌مراسم تقدیر از نوغانداران برتر با حضور فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری، محمدحسن عاقل‌منش و بهراد ذاکری اعضای شورای شهر، علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، فرزاد رشیدی مشاور گردشگری شورای شهر و مینا رضایی مدیر موسسه آموزشی پژوهشی گردشگران پایدار گیل برگزار شد.

 

در ادامه برنامه، محمدحسن عاقل‌منش ضمن تبریک روز رشت، با زبان گیلکی به ارائه توضیحاتی پیرامون شهر رشت و تاریخ پر افتخار آن پرداخت و با اشاره به اهدای تندیس رشت به نوزاد تازه متولد شده گفت: باید کاری کنیم که مردم در این شهر احساس زندگی کنند.
پس از آن بهراد ذاکری جوان ترین عضو و تنها پزشک شورای شهر رشت ضمن تبریک این روز گفت: امیدواریم روز رشت در سال‌های آینده چنان که شایسته مردم است برگزار شود.


تور گردشگری در مسیر ابریشم

در ادامه برنامه، دکتر میثم نواییان باستان‌شناس با ذکر تاریخچه درخشان گیلان در زمینه ابریشم گفت: در حال حاضر در دوره سقوط ابریشم هستیم.
نواییان گفت: زمانی که می گوییم ابریشم، در مورد یک فناوری صحبت می‌کنیم که بازده اقتصادی دارد برای مثال تولید چادرشب و ...

این باستان شناس افزود: تا سال ۱۰۰۱ گیلان به دو بخش بیه پس و بیه پیش تقسیم می‌شد که شامل شرق و غرب گیلان بود.
او همچنین با اشاره به شخصیت‌های تاریخی گفت: نام هریک از مکان‌های قدیمی رشت مثل استادسرا که به ابوجعفر الثومی باز می‌گردد، دارای تاریخچه و هویت است.
او افزود: در دوره هخامنشیان مسیری به نام جاده شاهی وجود داشته که ۲۵۰۰ کیلومتر بوده است و منطبق است بر جاده ابریشم و انتخاب نام جاده ابریشم توسط اروپاییان صورت گرفته است.
نواییان ادامه داد: در واقع از این جاده فقط ابریشم نمی‌گذشت، بلکه فرهنگ می‌گذشت.
او در ادامه با استناد بر کتاب شیشه ایرانی اثر شین‌جی فوکایی گفت: در زمان امپراطوری هان در چین و ژاپن، شیشه از دیلمان گیلان به آنجا صادر می‌شد، از این‌رو جاده ابریشم را می‌توان جاده ملت‌ها نام برد. به همین خاطر اگر بخواهیم از جاده ابریشم استفاده کنیم باید خروجی هم داشته باشد و فقط در مورد جاده ابریشم صحبت نکنیم، برای مثال در این مسیر تور گردشگری بگذاریم.
او افزود: با برگزاری چند همایش نمی‌توان نوغانداری را احیا کرد و برنامه ریزی‌ها باید سیستماتیک و با رویکرد مشخص باشند.

در انتهای برنامه نیز نماهنگی پیرامون مسیر جاده ابریشم، برای حاضرین به نمایش درآمد.

 

 

نظرات شما:

امیر 17 دی 1397 ساعت 09:10

سلام . این پژوهش که ارایه شده از پایان نامه کارشناسی ارشد یکی از دوستان تورلیدر هست دزدیده شده برید خجالت بکشید

نظر دهید - پسندیدم 1

نظر شما:

security code