khanekhodro

 متاسفانه در مغازه های سطح شهر و به طور ویژه در پیرسرای رشت شاهد فروش قاشق های چوبی، تخته های چوبی آشپزخانه چینی و هندی هستیم در صورتی که رشت دارای سابقه دیرینه در ساخت و تولید این محصولات است بهترین زمان ارائه تولید کارگاهی و فروش آن توسط تولیدکنندگان این محصولات در  جشنواره مجسمه های چوبی رشت است

۱۳پیشنهاد برای برندسازی جشنواره مجسمه های چوبی در رشت/تصاویر
اختصاصی کلانشهر: رضا حقی- با توجه به برگزاری پنجمین دوره جشنواره مجسمه های چوبی که به همت سازمان فضای سبز و سیمای شهری شهرداری رشت در حال برگزاری است در این راستا چهاردهمین یادداشت برند سازی به چگونگی برند سازی این جشنواره اختصاص می یابد.

سالانه صدها جشنواره به منظور معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری و خوراکی و محصولات تولیدی شهرها در دنیا برگزار می شود.
برند نمودن یک شهر با توجه به مواد و محصول بومی همان شهر می توان گام اول برگزاری یک جشنواره باشد.

به طور معمول این جشنواره ها اول در سطح شهر و استان و بعد منطقه ای و در طی یک برنامه ریزی دراز مدت به جشنواره کشوری و بین المللی تبدیل می شوند.

با برگزاری یک جشنواره می توانیم اهداف ذیل را در کوتاه مدت و بلند مدت برای چشم انداز آن در نظر بگیریم.
رضا حقی00

۱- معرفی ظرفیت های سخت افزاری نرم افزاری شهر با توجه به موضوع جشنواره 


۲- برندسازی شهری در راستای جذب گردشگر

۳- مشارکت مردم در خصوص برگزاری حرکت های جدید فرهنگی به منظور افزایش سرمایه اجتماعی

۴- ایجاد چرخه تولید و بازاریابی محصولات ارائه شده

۵ - ایجاد اشتغال و به تبع آن کمک به اقتصاد شهری

۶- ایجاد فضای شاد و مفرح همراه با خلاقیت و نوآوری 

۷- تبادل فرهنگی و اقتصادی با شهرها و کشور های دیگر در خصوص محصولات ارائه شده در جشنواره

۸ - استفاده بهینه از ابزار فرهنگی هنری به منظور ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی عموم جامعه

۹ - تشویق و ترغیب شهروندان به نگاه خلاقانه جهت کمک به بهبود فضای شهری، کمک به معیشت خانواده و ایجاد شور و نشاط در جامعه

۱۰- ترغیب نسل آینده به منظور حفظ و اشاعه محصولات بومی جشنواره

جشنواره مجسمه های درختی طی پنچ دوره فقط با حضور چند هنرمند مجسمه ساز در رشت برگزار شد. متاسفانه بازتاب خبری خوبی نیز در رسانه ها پیدا نکرد. نداشتن بازخورد خوب در سطح جامعه و همچنین در سطح رسانه ها به چند عامل بر می گردد:

۱- نداشتن دبیرخانه دائمی جشنواره در سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رشت

۲- نداشتن دبیر تخصصی جشنواره

۳- نداشتن چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت برای جشنواره

۴- عدم برنامه ریزی مدون سالانه برای برگزاری جشنواره

۵-  اهمیت ندادن بدنه شهرداری نسبت به برگزاری جشنواره

۶- عدم ارتباط جشنواره با هنرمندان رشته های دیگر

۷- عدم ارتباط با عموم شهروندان

۸- عدم معرفی جشنواره در رسانه های کشوری و در نتیجه عدم بازخورد کشوری

با  در دستور کار قراردادن پیشنهادات زیر می توان این جشنواره را به برند کشوری تبدیل نمود:

همه موضوعات  پیشنهادی درباره موضوع خاص یعنی درختان شهر، در یک جشنواره  تخصصی را شامل می شود.

سعی بر این است که با تمهیدات  ارایه شده زمینه برای حضور عموم شهروندان در این جشنواره را تسهیل کنیم.
بر این مبنا بخش های زیر می بایست به این جشنواره اضافه کرد.

۱- مجسمه های چوبی کوچک


ساخت کارگاهی مجسمه های کوچک توسط هنرمندان مجسمه ساز برای فروش جهت نگهداری در منازل یا محیط کار، در این بخش هنرمندان بیشتری می توانند حضور داشته باشند

۲- صنایع دستی روی چوب


 که با استفاده از هنرمندان صنایع دستی و همکاری اداره گردشگری و صنایع دستی می توان انواع صنایع دستی مثل نقطه کوبی، پتینه، نما تور، آینه کاری روی چوب را به صورت کارگاهی در محل جشنواره انجام داد.این قسمت دارای بخش های آموزش و فروش می باشد.

۳- شیشه و آینه کاری روی چوب


 که با حضور هنرمندان و صاحبان مغازه های شیشه بری این بخش انجام خواهد گرفت و با توجه به تنوع رنگ شیشه و چوب این بخش می تواند جذابیت های بالایی داشته باشد.

۴- نقاشی روی چوب


 به منظور استفاده بهینه از تمام قسمت های چوب درختان از تیکه های اضافه مجسمه های درختی شهری گرفته تا چوب های کوچک به ظاهر به درد نخور و با استفاده از ظرفیت بالای آموزشگاه های تجسمی رشت و دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه گیلان و همچنین دانشجویان آموزشکده نقاشی  و همچنین ظرفیت بی نظیر ۱۵۰ مهدکودک در سطح شهر قسمت نقاشی روی چوب در بخش کودکان و بزرگسالان صورت می پذیرد.
این بخش به تنهایی به اندازه یک جشنواره مستقل ظرفیت دارد.این بخش جهت اجرا  یک پارک جداگانه احتیاج دارد.

۵- چرم و چوب

 با استفاده از هنرمندان صنایع دستی صاحبان مغازه های سراجی و چرم دوزی می توان محصولات خلاقانه بسیاری تولید و به فروش رساند.

۶- لانه پرندگان


 به منظور انجام اقدام عملی در راستای حفظ محیط زیست در سطح شهر با ضایعات چوب و چوب های دور ریز و قطعات کوچک با استفاده از رنگهای شاد لانه پرندگان در اندازه های مختلف با توجه به جثه پرندگان ساخته می شود. تا پرندگان مختلف در سطح شهر در فصل گرما و سرما سرپناهی داشته باشند.

در این بخش ضمن داشتن همه مزایای زیست محیطی زمینه حضور پرندگان و شنیدن صدای خوش آنان را در سطح شهر می توانیم شاهد باشیم.
با تشویق مردم به خرید این لانه ها و نصب آن بر روی درختان در سطح شهر مناظر زیبا و دل انگیزی خلق خواهد شد.

۷- لانه های حیوانات خانگی


لانه انواع حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، مرغ و خروس. این قسمت اقدام عملی در پاسداشت فرهنگ اصیل و بومی برداشته ایم داشتن سگ در خانه مخصوص خود در حیاط خانه تبلیغ عملی صورت می گیرد.

۸- نقاشی و کلاژ روی تنه درختان

این بخش توسط هنرمندان و کودکان صورت  می گیرد
با نگاه خلاقانه درختان پارک ها و خیابان های شهر به یک نمایشگاه دائمی کم نظیرتبدیل خواهد شد.

۹- صنایع دستی تزئینی با چوب


 که با استفاده از هنرمندان و صاحبان کارگاه های چوب بری این بخش راه اندازی می شود با توجه به خلاقانه بودن و منحصر به فرد بودن کارهای ارائه شده این بخش می تواند بازدیدکنندگان بسیاری داشته باشد.

۱۰- صنایع دستی چوبی بومی


 متاسفانه در مغازه های سطح شهر و به طور ویژه در پیرسرای رشت شاهد ارائه و فروش قاشق های چوبی، تخته های چوبی آشپزخانه چینی و هندی هستیم در صورتی که رشت دارای سابقه دیرینه در ساخت و تولید این محصولات است بهترین زمان ارائه تولید کارگاهی و فروش آن توسط تولیدکنندگان این محصولات در این جشنواره است. تا عموم مردم در این بخش از نزدیک شاهد چگونگی تولید و سپس فروش آن در غرفه ها باشند.

۱۲- کار خلاقانه با ریشه های چوب

 بسیاری از درختان سطح شهر در پارک ها و کنار خیابان ها علت طوفان های محلی و یا خشک شدن درخت از ریشه در می آیند این بخش منحصر به فرد و خلاقانه به طور یقین مشتریان زیادی خواهد داشت.

۱۳- خراطی


 در این بخش رشت دارای استادکاران فراوانی در گذشته بود متاسفانه در سالیان اخیر کمتر از انگشتان یک دست در سطح شهر مشغول فعالیت هستند.
از تولید خودکار چوبی گرفته تا دستک راه پله و عصا و اسباب بازی ، در این بخش می توان از چند استاد کار بازمانده تجلیل نمود تا آنها بهتر دیده شوند و نسل آینده بتواند در کنار اینها و به بهانه جشنواره خراطی را آموزش ببینند تا این شغل نیز مانند بسیاری از شغل های دیگر از بین نرود.

به علت طولانی بودن یادداشت بقیه پیشنهادات را در یادداشت هفته آینده ارائه خواهم نمود.
===============

*کارگردان تاتر

رضا حقی یکی از پایه گذاران جشنواره های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با  برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.

پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.