در کمیته هواشناسی آب شناسی دریای کاسپین مطرح شد :

هشدار درباره احتمال وقوع سونامی در دریای کاسپین


۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۱۱:۳۸ | کد خبر: ۴۵۲۶ چاپ
هشدار درباره احتمال وقوع سونامی در دریای کاسپین

رئیس سازمان زمین شناسی درباره احتمال وقوع سونامی در دریای کاسپین هشدار داد و گفت: شهر‌های ساحلی شمالی، در معرض خطر این سونامی هستند.

کلانشهر : به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان زمین شناسی ،علیرضا شهیدی در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای کاسپین افزود: با توجه به موقعیت زمین شناختی ایران، کشور ما روی یک منطقه پرخطر قرار دارد.
وی با بیان اینکه از نظر مخاطرات در جهان مقام سوم را داریم گفت: از ۴۳ مخاطره کشف شده در دنیا با ۳۴ مورد آن در کشور مواجهیم.
رئیس سازمان زمین شناسی، گفت: فعالیت گسل‌های شناخته شده در شمال کشور می‌تواند به وقوع سونامی یا امواجی منجر شود که خسارات سنگینی را به شهر‌های ما در کنار دریا وارد کند.
وی افزود: بررسی داده‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش تعداد مخاطرات و نفرات در معرض خطر، اما تعداد تلفات کاهش داشته، یعنی به سمت ایمن سازی میرویم.

شهیدی اعلام کرد: ما اخیرا در سازمان زمین شناسی نقشه لرزه زمین ساخت کشور را تهیه و منتشر کردیم. اگر به جنوب دریای کاسپین در این نقشه نگاه کنیم دو دسته گسل‌های فعال را یکی در البرز و دیگری به موازات گسل عشق آباد می‌بینیم.
رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به درجات خیلی بالای ریسک زلزله در شمال کشور اضافه کرد: روی سه گسل که فعالیت بیشتری در مجاورت دریای کاسپین دارد مطالعاتی انجام دادیم، گسل آستارا تقریبا در مرز کوه و دریا قرار گرفته است.
وی پس از ارائه جزئیات بیشتر از نتایج این مطالعات گفت: فعالیت این گسل در گذشته نیز مشخص شد و شدت زلزله احتمالی منطقه بین ۶ تا ۷ ریشتر بوده است.
شهیدی اضافه کرد: همچنین در ادامه مطالعات مشخص شد که این گسل‌ها به سمت دریا پیشروی کرده اند.
رئیس سازمان زمین شناسی افزود: اگر در آینده زلزله‌ای رخ بدهد در صورت وقوع فعالیت گسل در بخش داخل دریا، احتمال وقوع سونامی وجود دارد، اما اگر زلزله در بخش خشکی یا نزدیک ساحل در دریا باشد امواجی را ایجاد می‌کند که می‌تواند خسارات سنگینی به بنادر یا شهر‌ها در کنار دریا وارد کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور بر جلوگیری از روند کاهشی تراز آب دریای کاسپین تاکید کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،رئیس سازمان هواشناسی کشور بر جلوگیری از روند کاهشی تراز آب دریای کاسپین تاکید کرد و گفت: در صورت تداوم این روند، امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور‌های حاشیه این دریا وجود دارد.
خانم سحر تاج بخش در بیست و چهارهمین نشست کمیته هواشناسی آب شناسی دریای کاسپین افزود: سرعت بخشیدن در تهیه، تصویب و اجرای برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی وضعیت هواشناسی آب شناسی دریای کاسپین ، می‌تواند به عنوان گامی مهم در زمینه شناخت عوامل موثر در این پدیده و ارایه راهکار‌های مناسب برای تصمیم گیران در سطح ملی و منطقه‌ای قلمداد شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۵ سال از تصویب موافقتنامه همکاری هواشناسی آب شناسی دریای کاسپین از سوی نمایندگان دولت‌های عضو این مجموعه می‌گذرد، گفت: عزم جدی اعضای این کمیته بر تسریع در اجرای مفاد موافقتنامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی هواشناسی آب شناسی دریای کاسپین است.

خانم تاج بخش افزود: برای رسیدن به این مهم گام‌های موثری از سوی اعضای کمیته در طول نشست‌های قبلی برداشته شده که شامل تعیین ماموریت و راهبرد، اهداف و ساختار برنامه و همچنین شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی برنامه است.
وی تعیین برنامه‌های عملیاتی در سطح ملی و منطقه‌ای را از دیگر اهداف این کمیته بیان و ابراز امیدواری کرد: با همکاری و مشارکت همه اعضای جلسه به این مهم دستیابیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور، تصویب مقررات داخلی کمیته هماهنگی هواشناسی آب شناسی دریای کاسپین را از گام‌های مهم دیگر در این نشست بیان کرد که زمینه را برای تسریع در حرکت رو به رشد کمیته ایفا کرده و امکان مشارکت هرچه بهتر کشور‌های حاشیه دریای کاسپین را در برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی آب و هواشناسی این پهنه آبی فراهم می‌کند.
خانم تاج بخش با اشاره به پیشرفت روزافزون کشور‌های حاشیه دریای کاسپین در زمینه توسعه شبکه پایش، ارایه خدمات هواشناسی آب شناسی به کاربران ساحلی و دریایی و همچنین فناوری اطلاعات در گزارش‌های ملی اعضا گفت: تبادل اطلاعات هواشناسی آب شناسی میان کشور‌های عضو کمیته چند سالی است که درحال انجام است و زمینه را برای انجام فعالیت‌ها و تحقیقات مشترک بین کشور‌ها تا حدود زیادی فراهم کرده است.
وی افزود: این تحقیقات در زمینه‌های مختلف هواشناسی آب شناسی قابل انجام است که می‌توان عمده‌ترین آن‌ها را ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر دریای کاسپین عنوان کرد که این اثرات درحال حاضر به گونه‌ای چشمگیر بر دما، بارش و تراز آب این دریا تاثیر گذاشته و بررسی روند این تغییرات و نحوه تاثیر آن بر محیط زیست و ساحل نشینان از موضوعات مهم قابل پیگیری است.

تاج بخش دریای کاسپین را به عنوان یک آبراه مهم و حیاتی در زمینه تبادلات تجاری میان کشور‌های عضو بیان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از خدمات سازمان‌های هواشناسی آب شناسی کشور‌های عضو، به ارایه خدمات به ناوگان حمل و نقل دریایی اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی کمیته، ارتقای زیرساخت‌های لازم برای ارتقای کمی و کیفی خدمات ارایه شده به این شناور‌ها بوده و در این راه سعی بر این است که از همه امکانات موجود در کشور‌های عضو برای پوشش کامل دریای کاسپین استفاده شود.
رئیس سازمان هواشناسی کشور یکی از برنامه‌های توسعه شبکه پایش را، استفاده از ناوگان تجاری کشور‌های عضو برای مشارکت در برنامه دیده بانی داوطلبانه کشتی‌ها ذکر کرد و گفت: تلاش خواهد شد برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه کمیته در بخش پایش استفاده بهتری شود.
تاج بخش فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت در بخش‌های مختلف دریای کاسپین را مورد اشاره قرار داد و افزود: این فعالیت‌ها در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری داشته است.

وی گفت: حضور گسترده شرکت‌های نفتی در دریای کاسپین و تاسیس سکو‌های استخراج و اکتشاف در بخش‌های مختلف این دریا نیاز این صنعت را به دریافت خدمات تخصصی هواشناسی آب شناسی، از پایش و پیش بینی شرایط دریا تا انجام مطالعات در زمینه طراحی سازه‌های فراساحل، افزایش داده است.
تاج بخش اضافه کرد: این امر مستلزم سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت‌های پایش و پیش بینی هواشناسی آب شناسی در دریای کاسپین بوده و شرکت‌های نفتی به عنوان یکی از حامیان برنامه‌های کمیته (CASPCOM) می‌توانند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اصلی کمیته ایفا کنند.
رئیس سازمان هواشناسی کشور به امضای کنوانسیون زیست محیطی تهران به عنوان یکی از معاهده‌های امضاشده میان کشور‌های حاشیه دریای کاسپین اشاره کرد و گفت: این معاهده مسایل مربوط به محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی این دریا را مورد بررسی قرار می‌دهد که باتوجه به حساسیت بالای دریای کاسپین به آلودگی و پایین بودن توان خودپالایندگی این دریا، همکاری با این کنوانسیون در دستور کار کمیته قرار داشته و تفاهم نامه‌ای نیز در این زمینه به امضا رسیده است.