شاعر پیشکسوت آستارا درگذشت


۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۱۱:۲۲ | کد خبر: ۴۵۳۴ چاپ
شاعر پیشکسوت آستارا درگذشت

اورنگ ضیاء، شاعر صاحب اثر و آئینی گیلان در زادگاه وی، بندر مرزی آستارا درگذشت.

کلانشهر : شاپور تشرینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرزی بندر آستارا در آیین ترحیم این شاعر صاحب نام، اظهار کرد : زنده یاد « اورنگ ضیاء » متولد ۱۳۲۰ و بازنشسته اداره کل گمرک آستارا بود.

وی ادامه داد : این شخصیت فرهیخته پس از چند دهه فعالیت ادبی و فرهنگی، در سن ۷۸ سالگی به دلیل کهولت سن و بیماری، دار فانی را وداع گفت.

وی با اشاره به اینکه در روز گذشته، آیین تشییع وی با حضور جمع کثیری از مسئولان، هنرمندان، شعرا و اصحاب فرهنگ در آرامستان این بندر مرزی برگزار شد، افزود : از ایشان دو مجموعه شعر با عناوین « نگاه تشنه » در سال ۱۳۸۲ و « زندگی اندیشه بیدار ماست » در سال ۱۳۸۸ منتشر شد.

تشرینی با تأکید بر اینکه ضیاء از شعرای فعال در محافل شعر شهرستان و استان گیلان بود، خاطرنشان کرد : وی نوه زنده یاد « میرزا محمد رحیم طایر آستارایی » از شاعران و نویسندگان خوشنام بود و بیشتر اشعار ضیاء با محوریت ادبیات مقاومت و وصف ائمه اطهار (ع) سروده شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا در بخش دیگر سخنان خود به جایگاه شعر در شهرستان اشاره کرد و گفت : در سال های نخست قرن حاضر و پس از حضور نیما یوشیج، پدر شعر نو در آستارا، این منطقه به عنوان قطب جدید شعر در کشور شناخته و چهره های سرشناسی در زمینه معرفی شد.

وی از مرحوم منصور بنی‌مجیدی به عنوان مبتکر سبک « شعر و قصه » و استاد اکبر اکسیر به عنوان مبتکر سبک « شعر فرانو » در کشور نام برد و اظهار کرد : هم اکنون شعرای شهرستان در کشور شناخته شده هستند و انتشار بیش از ۲۰ مجموعه شعر در یک دهه گذشته توسط شعرای شهرستان دلیلی بر این ادعا است.

وی از درگذشت استاد اسدالله عبداللهیان، محقق و مولوی شناس آستارایی در آذرماه سالجاری که بالغ بر ۲۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف تدوین کرده است، سخن گفت و افزود : جامعه فرهنگی شهرستان در آذرماه سالجاری دو ضایعه بزرگ را داشته است.