وقتی تب هشتگ به شهرداری انزلی هم سرایت می کند؛

به جای پرداخت طلب، هشتگ بسازید


۱۳۹۸/۰۹/۲۲ - ۱۳:۰۳ | کد خبر: ۴۵۶۹ چاپ
به جای پرداخت طلب، هشتگ بسازید

کلانشهر: " هشتگ" نماد یا علامتی برای دسته بندی پیامها در فضای مجازی اخیرا در قالب مجسمه ای با پنج متر ارتفاع در بوستان تاریخی شهر انزلی در جوار بلوار ساحلی سر بر آورده است.

سازه ای که با توجه به تاریخی بودن این بوستان ساحلی بنا به گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی گیلان نصب آن خلاف قوانین میراثی و جرم محسوب می شود و عجیب این که سخنگوی شورای شهر انزلی  می گوید در خصوص نصب این نماد در شورا تصمیم گیری نشده است.

انجمن طرفداران توسعه انزلی حتی قبل از اجرای سازه در بیانیه ای نسبت به نصب این نماد اعلام اعتراض کردند ولی به نظر می رسد با بی توجهی شهرداری انزلی به شورا و سمن های شهری راه به جایی نبرد. 

تهیه کنندگان بیانیه،  احداث این نماد را فاقد معیارهای زیبایی شناسی در طراحی شهری، بی ارتباط به مولفه های فرهنگی و هویتی شهری، موجب بروز اغتشاشات بصری در منظر شهری و موجب بروز آسیب بصری به منظر پل و موج شکن و مناره دانسته اند.

 

مکان نمایی نامناسب برای نماد

دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی انجمن طرفداران توسعه انزلی در باره نصب نماد هشتگ در بوستان تاریخی این شهر گفت :انزلی از آن دسته شهرهایی است که مولفه های بومی متعدد و متنوعی برای خلق آثار هنری اعم از نماد های شهری دارد که این مولفه ها می توانند با یک اجرای کیفی، سبب معرفی هویت بومی شهر به شهروندان و گردشگران شوند.

 آرمین صافدل اظهار داشت: این المان با اینکه در مکانی قرار دارد که بخش مهمی از هویت شهر را شکل می دهد اما به هیچ عنوان اصالت و هویت شهر را نمایندگی نمی کند و ایده ای را در سطح کلیشه ای ارائه داده است.

وی خاطرنشان کرد: مساله جدی و حساس تر از درونمایه المان، جانمایی آن است. طبیعی ست که در شهرهایی مانند انزلی هر فضا کاراکتر و هویت مختص به خود را دارد. از همین رو، المان یا مجسمه ای را که برای خیابان پاسداران مناسب است نمی توان به فرض مثال به پل غازیان انتقال داد.

به گفته وی در خصوص مکان انتخاب شده برای نصب این المانِ "هشتگ انزلیچی" یعنی موج_شکن قدیم انزلی، پر واضح است که این نقطه هویت و کاراکتری بسیار قوی و مهم را برای شهر انزلی ایفا می کند. دماغه ای که برای نصب این المان انتخاب شده یکی از مهم ترین چشم اندازهای شهر و به نوعی از عناصر اثرگذار در حوزه برندینگ شهری انزلی به حساب می آید. در این صورت برای نصب و اضافه کردن یک المان به این مکان می بایست المان فوق ارزش مضاعف به این مکان ببخشد یا حداقل هم راستای هویت مذکور باشد.

انجمن طرفداران توسعه انزلی معتقد است عدم احترام به فضاهای عمومی هویت مند شهری آسیب های جبران ناپذیری مانند عدم حس تعلق به مکان وندالسیم و تضعیف عنصر خاطره جمعی را برای شهر انزلی به دنبال می اورد.

 

مجسمه ها باید عاملی برای ارتقای زیبایی فضا باشند

علیه مستان آبادی کارشناس ارشد معماری و شهرسازی در خصوص اهمیت نصب نمادها و مجسمه ها در شهر گفت : در ادبیات جهانی شهرسازی و منظر شهری حضور آثار هنری به خصوص مجسمه ها در فضای شهری را به دنبال ارتقای کیفیت بصری و زیباشناسانه این فضا می دانند که منجر به تقویت خاطره جمعی شهرندان وحس هویت می شود.

وی تصریح کرد:به عبارت ساده تر مجسمه شهری به مثابه یک شی می تواند واسطه ای باشد که به شکل گیری روابط اجتماعی منجر می شود و به فضای عمومی قوام و جاودانگی می بخشد.

وی با طرح این سوال که دیدن این مجسمه با چنین ابعادی در منظر به سمت دریا و موج شکن چه لطفی برای گردشگران دارد خاطرنشان کرد: باید برای جانمایی مجسمه هایی که در شهر قرار می گیرند مطالعاتی انجام داد تا ارتباط مناسبی با فضا و مکان و آن مجموعه داشته باشند .

به گفته وی زمانی که قرار گرفتن یک مجسمه در فضای شهری منجر به تکمیل آن فضا و ایجاد آرامش در آن شود قطعا آنجا مکان مناسب آن مجسمه است.

نصب سازه در حریم تاریخی بدون مجوز تخلف است

سوای مساله زیبایی شناسی با توجه به تاریخی بودن بوستان ساحلی بلوار، کارشناسان تاکید دارند که نصب هر سازه ای باید با مجوز این اداره باشد و در غیر این صورت جرم محسوب می شود.

قدمت بوستان ساحلی یا بلوار انزلی  به سال ۱۳۰۷ بازمی‌گردد. بلوار به وسعت ۳۵ هزار متر مربع در کنار موج شکن و مشرف به دریا ساخته شده‌ و همراه با گلزار زیبایش تفرجگاهی دیدنی است. این بوستان در فهرست آثار تاریخی شهر انزلی ثبت شده است.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان در این باره گفت :  از لحاظ میراث  نصب هرسازه ، نماد یا مجسمه ای در درون بافت تاریخی یا در حریم ضوابط میراث باید با مجوز این سازمان صورت گیرد.

 

شورای شهر انزلی مجوز نصب نماد را نداده است

اما جالب تر این که نصب این نماد اصولا بدون برنامه ریزی در شورای شهر انزلی و کسب موافقت و مجوز از این شورا صورت گرفته است.

مه سیما نصیری سخنگوی شورای شهر انزلی درباره نصب این نماد به ایرنا گفت : نصب نماد هشتگ انزلیچی اصلا در شورا مطرح نشده و در کمیسیون زیباسازی شهرداری برای آن تصمیم گیری شده است .

وی با اشاره به این که این مجسمه در ازای طلب شهرداری از یک شخص ساخته و نصب شده خاطرنشان کرد: فردی که اقدام به ساخت و نصب نماد هشتگ کرده بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بدهکار  بوده و به جای پرداخت پول این اثر را ساخته است.

نصیری خاطرنشان کرد: باید در این زمینه کارشناسی صورت می گرفت و نماینده اداره میراث هم با حضور در کمیسیون از این طرح مطلع می شد.

 

این نماد می توانست در جای مناسب واجد ویژگی های لازم برای جذب گردشگر و جذابیت برای شهروندان باشد . فارغ از بحث زیبایی شناسی این مجسمه و مکان یابی برای آن شیوه تصمیم گیری غیر شورایی در مورد نصب این نماد از سوی شهرداری جای بحث و تامل دارد.

بر اساس قانون شهرداری و قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، شوراها هم‌زمان هم مرجع «تصمیم‌گیری» و هم مرجع «نظارتی» هستند . لذا شهرداری مجری و نماینده شورایی است که منتخب مردم است .

 

 

 منبع: ایرنا