به بهانه پخش یک مستند در دانشگاه آزاد رشت؛

در دانشگاه های گیلان چه می گذرد؟


۱۳۹۸/۰۹/۲۲ - ۱۴:۴۲ | کد خبر: ۴۵۷۲ چاپ
 در دانشگاه های گیلان چه می گذرد؟

اختصاصی کلانشهر: درحالی که مدت‌هاست نقدهای دانشگاهیان و اهالی رسانه متوجه سیاست‌های فرهنگی در دانشگاه‌های استان است، باز هم انتشار پوستری از دانشگاه آزاد رشت خبرساز شده است. از قرار معلوم بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رشت قصد دارد دوشنبه هفته جاری مستندی را در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد پخش کند که روایتی بر زندگی یک پورن‌استار آمریکایی است. 

 

بی شک برگزاری هیچ برنامه‌ای در دانشگاه نباید با محدودیت همراه باشد، اما برگزاری چنین برنامه‌هایی جایی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه آزاد را زیر سوال می‌برد که بدانیم در هفته‌ای که گذشت به مناسبت روز مهمی همچون روز دانشجو هیچ برنامه‌ای در شان این مناسبت برگزار نشده است. کلانشهر با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، و رجوع به بخش مربوط به معاونت فرهنگی تلاش کرد تا برنامه‌های این دانشگاه را رصد کند اما در چارت برنامه‌های آن چنین مناسبتی دیده نشد. 

 

و اما تجربه‌ای مشابه!

اما نقد به سیاست‌های «بزرگترین واحد دانشگاهیِ آزاد» گیلان، ممکن است ما را به یاد سیاست‌های فرهنگی «بزرگترین واحد دانشگاهی دولتی» گیلان بیندازد. تقریبا یک ماه پیش بود که انتشار پوستری از یک برنامه در دانشگاه گیلان، موجی از انتقادات را متوجه معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان کرد. بسیاری معتقد بودند سیاست‌های فرهنگی دانشگاه گیلان نه تنها در جهت پیاده کردن فرهنگ دانشگاهی و دانشجویی حرکت نمی‌کند بلکه به دنبال سیاست‌زدایی از این عرصه است. همانطور که گفته شد این رویکرد فرهنگی جایی پررنگ‌تر خواهد شد که بدانیم در دانشگاه گیلان هم به مناسبت روز مهمی مانند روز دانشجو، برنامه‌ای شایسته برگزار نشد و پیشنهاد تشکل‌ها و کانون‌های مختلف عموما یا با بی اعتنایی معاونت فرهنگی مواجه شد یا اگر هم برگزار شدند با برگزاری آن‌ها به نحوی که برنامه‌ریزی شده بود مخالفت شد. 

دانشگاه گیلان

 

با این وجود باید دید که آیا با سیاست‌هایی که معاونت‌های فرهنگی بزرگترین مراکز آموزشی استان گیلان در پیش گرفته‌اند باید شاهد استحاله فعالیت فرهنگی در دانشگاه باشیم یا خیر؟