فقدان روشنفکر،کثرت سلبریتی!


۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۱۷:۱۷ | کد خبر: ۴۶۴۷ چاپ
فقدان روشنفکر،کثرت سلبریتی!

کلانشهر_ امیر سقا: «سلبریتی» یک واژه انگلیسی است که در لغت به معنای «فرد مشهور» است.
قدرت این واژه با گسترش فضای مجازی بیشتر شد تا به امروز که معنای آن تبدیل به یک سبک زندگی شده است. در تمام رسانه‌ها اعم از خارجی و داخلی همواره اخبار سلبریتی‌ها در صدر اخبار روز است و تمام عملکرد بازیگران، موسیقیدان‌ها و بازیکنان فوتبال بررسی می‌شود و به سرعت خبرشان در میان مردم مخابره می‌شود.


در کشورهای خارجی سلبریتی‌ها عموما در بحث‌های سیاسی دخالت نمی‌کنند و بیشتر به کارهای شخصی می‌پردازند و در رویدادهای اجتماعی مثل خیریه‌ها فعالیت دارند اما در ایران دریچه‌ای نو برای این کلمه باز شده است؛ روشن‌فکری!
با توجه به وضع سیاسی و اقتصادی که هرازگاه موجی از حاشیه‌ها را با خود می‌آورد، سلبریتی‌ها نیز فرصت را غنیمت شمرده و بر این موج، موج‌سواری می‌کنند.

سلبریتی‌ها با توجه به محبوبیت و در پی آن تریبونی که در اختیار دارند به راحتی می‌توانند مانند رهبر ارکستر عمل کنند تا مردم همان نت‌هایی را بنوازند که خودشان می‌خواهند. جامعه در مقابل رویدادهای سیاسی و اجتماعی به کنش‌گر نیاز دارد که با توجه به جامعه امروزی مسئولیت این کنش را سلبریتی‌ها به عهده می‌گیرند؛ اما همین نکته نقطه تلاقی سلبریتی و جامعه است.

با توجه به اینکه بیشتر سلبریتی‌ها در عرصه هنر فعال هستند و هنر سلبریتی‌ها در کنار همکاری با دولت و سازمان‌های وابسته به آن رونق دارد، این همکاری باعث ایجاد چالش هایی میان جامعه و سلبریتی‌ها می‌شود. ایجاد چالش‌ها به نوعی نشان‌دهنده ماهیت سلبریتی‌هاست، اینجاست که آن‌ها باید آگاهی خود را در نحوه بیان مطالبات مردم نشان دهند اما آن‌ها در بسیاری از اتفاقات شکست می‌خورند.


سلبریتی‌ها از یک سو نمی‌توانند به خوبی منعکس کننده تمام خواسته‌های جامعه باشند زیرا ممکن است با کوچک‌ترین لغزشی، به کار و راه کسب درآمدشان ضربه وارد شود. از سوی دیگر آن‌ها با نظرات و تحلیل‌هایی اشتباه، ابتدا مردم را به خطا می‌اندازند و پس از آن باعث به راه افتادن موجی از انتقاد‌ها علیه خودشان می‌شوند.
با بررسی عملکرد سلبریتی‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که به نوعی تاثیرگذاری آن‌ها برای نوع خاصی از تفکر و در برهه خاصی از زمان است و جامع‌الشرایط و دائمی نبودن آن‌ها همواره برایشان دردسرساز بوده است. مثال‌های زیادی در همین چند سال اخیر چه در مسائل سیاسی و چه در موضوعات اجتماعی رخ داده است که آن‌ها خود را موطف به اعمال نظر دانستند اما بسیاری از آن‌ها نه تنها اشتباه بود بلکه بعد از مدتی با مشخص شدن برهانِ هدفشان در جهت‌دهی به مردم، دیوار اعتمادی را که میان آن‌ها و مردم کشیده شده بود، با ترک‌های بیشتری مواجه کرد.
یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد تقابل میان سلبریتی‌های ایرانی و مردم می‌شود موضوع تقلید آن‌ها از سلبریتی‌های کشور‌های دیگر است.؛ آن‌ها بدون درک صحیح از تفاوت فرهنگی داخل کشور با کشورهای خارجی دست به تکرار رفتار آن‌ها می‌زنند. در غرب وقتی به واژه سلبریتی می‌رسیم با مارکتینگ و بازاریابی روبه‌رو می‌شویم اما همانطور که در ابتدا اشاره شد کاربرد آن‌ها در کشور ما متفاوت است و به نوعی باید به ارزش‌های فرهنگی هم پایبند باشند.
در نهایت می‌توان با اندکی تامل به این نتیجه رسید که سلبریتی‌ها نه مانعی برای رسیدن به امنیت‌ اجتماعی هستند و نه عاملی که ضد امنیت اجتماعی عمل کنند؛ آن‌ها شمشیر دولبه‌ای هستند که اگر اشتباه کنند می‌توانند زخم عمیقی به جامعه وارد کنند.

 

انتشار یادداشت در کلانشهر به معنای تایید محتوای آن نیست و جهت اطلاع رسانی به مخاطبان منتشر می‌شود.