عصر امروز برگزار شد؛

روزنامه ها دفترچه خاطرات یک ملت اند


۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۲۲:۴۰ | کد خبر: ۴۶۵۱ چاپ
روزنامه ها دفترچه خاطرات یک ملت اند

کلانشهر_ امیر سقا: به مناسبت سه ساله شدن فصلنامه قاف، مراسمی با محوریت مطبوعات کاغذی در کتابفروشی اردیبهشت برگزار شد.(گزارش تصویری)

این مراسم که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد با استقبال خوبی همراه بود به طوری که تمام صندلی ها پر شد و حتی بعضی از علاقه‌مندان ایستاده مراسم را رصد کردند.

در ابتدا فرزام حسنی، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی از عملکرد سه ساله قاف و پیشرفت آن گفت و پس از او عمید پورغفار، از دبیران این نشریه به ارائه آماری از عملکرد قاف و افراد حاضر در آن مقدمه پرداخت تا نوبت به مهدی بازگانی برسد و او از حال و روز مطبوعات کاغذی بگوید.

مهدی بازرگانی در آغاز سخنان خود گفت: «باید بیان کنم که ما ایرانی ها در یک بلبشوی ارتباطی زندگی می‌کنیم و دچار اختلالات ارتباطی هستیم. انتقاد اول من به سامان ندادن ما ایرانی هاست که دارد به این بلبشو دامن می‌زند. انتقاد دوم من هم به خودم و مردم است چون ما عادت کرده‌ایم از مطالب دسته دوم استفاده کنیم.»

وی افزود: «جامعه ما جامعه‌ای رانتی است و این باعث شده است بعضی از افراد حاضر در مطبوعات هم به صورت رانتی به فعالیت خودشان ادامه دهند، در صورتی که این روزها جامعه نیاز به رای مستقل نویسنده دارد.»

او در مورد این شرایط اجتماعی بیان کرد: «چنین شرایطی تنها در صورتی از بین می‌رود که پژوهشگریِ اجتماعی عمومی شود.»

سیردبیر مجله دیلمان ادامه داد: «به نظرم بدترین نظام رسانه‌ای متعلق به ایران است اما اول از همه بگذارید نوک پیکان را به سمت ژورنالیست‌ها بگیرم که نتوانستند موفق عمل کنند.》

وی با طرح پرسشی با عنوان «چرا مطبوعات کاغذی به فعالیت خود ادامه می دهند؟» ادامه داد: «با گسترش رادیو، تلوزیون و اینترنت کار برای مطبوعات سخت شد و به نوعی رسانه‌های مجازی رو در روی مطبوعات قرار گرفتند. متاسفانه ایران مطبوعات را به صورت غرب تجربه نکرد و ما مستقیم از فرهنگ شفاهی به فرهنگ آنلاین رجعت کردیم و در حال حاضر با جامعه‌ای روبه رو هستیم که به متن عادت ندارند.»

بازرگانی بیان کرد: «تمام این موضوعات تقصیر دولت‌ها نیست و گاه گاه مردم با حمایت های خود مقصر به شمار می آیند.»

او در ادامه با طرح پرسش «چرا این روزها مطبوعات شکل نمی گیرد؟» ادامه داد: « برای پاسخ به این سوال می‌توان به موارد مختلفی از جمله فساد در مطبوعات، کمبود مالی، فقر سواد و اقتصاد کلمه و در آخر عدم توان انجام کارهای گروهی اشاره کرد.》

او تصریح کرد: «بخش عمده مشکلات در رسانه و مطبوعات سانسور نیست بلکه فقر ژورنالیست‌ها است.»

بازرگانی در پایان گفت: «مطبوعات کاغذی هنوز هم باید به کار خود باید ادامه دهند زیرا در رسانه‌هایی مثل اینستاگرام نظم و قاعده‌ای برای تولید و انتشار محتوا نیست. روزنامه ها دفترچه خاطرات یک ملت هستند.»

در پایان مراسم نیز محمد تقی مرتاض هجری پیشکسوت عرصه مطبوعات سخنانی در وصف نیروی جوان روزنامه‌نگاری و مطبوعات بیان و برای آن ها آرزوی موفقیت کرد.