نغمه های دلنواز ایران و جهان در رسیتال ویولن و پیانو رشت

هنرمندان جوان عرصه موسیقی گیلان مهرداد فقیری نوازنده ویولن و پردیس پور امینی نوازنده پیانو برایمان از موسیقی فولک ایران و جهان روایت خواهند کرد.

کلانشهر : علاقمندان به موسیقی پنجم دی ماه در تالار مرکزی رشت شاهد رسیتال ویولن و پیانو با اجرای موسیقی فولک ایران و جهان خواهند بود.

مهرداد فقیری به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه در این اجرا به روی صحنه خواهد رفت اجرای ملودی و نغمات فولک نواحی مختلف ایران نظیر موسیقی آذری (لزگی)، مازندرانی، خراسانی، گیلانی و کردی است که به جهت معرفی هرچه بهتر وشاید کمی نوگرایانه تر توسط استاد حسن زندباف و مهرداد فقیری برای ویولن و پیانو تنظیم و بازسازی شده است.

وی افزود: همچنین در بخش دوم این شب  به معرفی موسیقی فولک  جای جای  جهان پرداخته خواهد شد؛ نظیر موسیقی ایرلند، چین، آفریقای جنوبی، آمریکای شمالی، ایتالیا، رومانی و روسیه که توسط هنرمندان سرشناس جهان مانند: بلابارتوک، آلفرد مُفات، کریستین موریس تنظیم و یا آهنگسازی شده است.

این هنرمند عرصه موسیقی خاطرنشان کرد: اشاعه و  معرفی اینگونه نغمه ها  از زبان دو ساز جهانی و جذاب، یعنی ویولن و پیانو از اهداف مهم این اجرا می باشد.


رسیتال به اجرای موسیقی آوازی یا سازی (بی‌کلام ) توسط یک نوازنده گاهی همراه با پیانو یا اجرایی از کارهای یک آهنگساز گفته می‌شود. ابتکار رسیتال تک‌نوازی پیانو منسوب به فرانتس لیست، آهنگساز بزرگ مجار است.

در رسیتالِ سازی یا آوازی ممکن است یک نوازنده در آن برجسته‌تر باشد. در برخی موارد نیز ممکن است خواندن یا نواختن با پیانو همراهی شود.

موسیقی فولک و یا موسیقی فولکلور در حقیقت موسیقی سنتی و محلی هر منطقه است. این نوع موسیقی می تواند مربوط به هر ناحیه از یک کشور و یا منطقه باشد و نشان دهنده آداب و رسوم و سنن آن ناحیه محسوب می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های موسیقی فولک، انتقال فرهنگ و سنت های بومی، از هر نسل به نسل بعدی است.

علاقمندان می توانند با خرید بلیت از سایت  www.haftsaz.com ساعت ۲۰ پنجم دی ماه در تالار مرکزی رشت جنب پارک ملت سالن حزین شاهد اجرای این هنرمندان باشند.

 

منبع : ایرنا