اعتبار مرمت مسجد تاریخی گیلان تامین شد


۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۱۲:۰۰ | کد خبر: ۴۷۱۸ چاپ
اعتبار مرمت مسجد تاریخی گیلان تامین شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت : اعتبار مرمت مسجد صفی رشت از محل اعتبارات بنیاد مسکن کشور تامین و مرمت آن با نظارت دقیق کارشناسان معاونت میراث فرهنگی آغاز شده است.

کلانشهر : ولی جهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی از قدیمی ترین مساجد محبوب رشت در بافت تاریخی این شهر است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در مرکز شهر و حومه بازار سنتی رشت قرار دارد.
وی اظهار داشت : هدف از مرمت، استحکام بخشی به بنا، برچیدن سازه های الحاقی جدید و احیای ساختمان براساس طرح مستندسازی انجام شده از الگوهای قدیمی آن است و برای مرمت این مسجد تاریخی ۵۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شده است.

 وی ادامه داد : در راستای وظایف ذاتی؛ صیانت از آثار تاریخی، حفظ و اصالت بنا از برنامه های این اداره کل است، بنابراین با تعاملات سازنده نسبت به تحقق این مهم تلاش می شود.

 در کتاب حدودالعالم قدیمی‌ترین منبعی که از شهر رشت به عنوان یک شهر آباد سخن به میان آورده، آمده است که قدیمی‌ترین اثر برجای و شناخته شده این شهر، مسجد صفی است که بنابر اسناد، به سال‌های آغازین حکومت صفویان نسبت داده شده است.

برخی این بنا را مربوط به دوره صفویه می دانند و برخی دیگر معتقدند که شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلان که از عرفای این خطه بود بانی ایجاد عبادتگاهی در این محل شده که بعدها تبدیل به مسجد گردیده است.

به روایت برخی از مردم محلی، این مسجد محل دفن محمد باقر میرزا فرزند شاه عباس اول که به صفی میرزا ملقب بود  - به دلیل بدخواهی اطرافیان، پدرش دستور کشتن او را داد - برخی اعتقاد دارند علت نام گذاری این مسجد به نام شهیدیه قتل ناحق صفی الدین میرزا است که به گفته ولی جهانی مستنداتی برای این موضوع وجود ندارد.

بر اساس نوشته روی یک کاشی که در ورودی این بنا نصب شده ، این مجموعه با شماره ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و  در سال ۱۲۹۵ توسط حاجی یوسف کاشی ساز مرمت و بازسازی شده است.

 

منبع : ایرنا