ایجاد پارک های خوراکی در محیطی سبز و طبیعی می تواند به بازدید کنندگان احساس آرامش و لذت بیشتری بدهد و فضای مناسب برای صرف عصرانه در کنار خانواده و دوستان ایجاد کند. چنین پارک هایی می تواند به عنوان یکی از جاذبه گردشگری جدید در رشت عمل کند و توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند.
اختصاصی کلانشهر: رضا حقی*-حدود ۹ سال از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو می گذرد ولی تاکنون اقدام عملی و کاربردی در این زمینه انجام نگرفته است.
ایجاد پارک های خوراک محور با حمایت شهر داری و ورود بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار می تواند یکی از عاجل ترین کارها در این زمینه باشد.
بعد از پیشنهاد پارک های خوراک محور صبحانه، قیل ناهار و شب جره، بیست و چهارمین یادداشت برندسازی به ایجاد پارک عصرانه در رشت اختصاص می یابد.
از حدود ۶۵ پارک کوچک و بزرگ موجود در سطح شهر رشت می توان ۵ پارک در ۵ منطقه شهر را به این امر اختصاص داد.
تا در قالب مشارکت با بخش خصوصی به صورت قرارداد bot در کمترین زمان ممکن از سوی شهرداری اجرایی شود.
این طرح بدون هیچگونه هزینه کردی از طرف شهرداری صرفاً با در اختیار گذاشتن مقداری از زمین پارک های موجود به بخش خصوصی انجام می شود و بعد از گذشت چند سال از قرارداد مشارکت، شهرداری علاوه بر اینکه هیچ هزینه ای برای طرح مذکور انجام نداده است از محل اخذ اجاره اعیانات احداث شده می تواند به درآمد پایداری نیز دست یابد.
ایجاد پارک های خوراکی عصرانه در رشت می تواند جذابیت های زیادی داشته باشد و به یک مقصد پرطرفدار برای شهروندان و گردشگران تبدیل شود.
پارک عصرانه می تواند محلی برای عرضه انواع غذاهای محلی باشد که تاکنون یا منسوخ شده و یا صرفاً در بعضی از خانه ها سرو می شود و در اماکن عمومی عرضه نمی شود.
خوراکی های محلی که ریشه در تاریخ و هویت منطقه دارد و از دیرباز به عنوان عصرانه شناخته می شود.
غذاهایی مثل سرد پلا با اشبل و مغز گردو، سرد پلا با پنیر سیاهمزگی و سیر و باقلا، سرد پلا با زیتون و باقلا، سرد پلا با چای شیرین، سرد پلا با خمس، غذاهایی که بدون استفاده از قاشق و چنگال و با دست خورده می شد - روش غذا خوردنی که در دین ما و همچنین از نظر پزشکی بدان توصیه می شود - این نوع غذا خوردن به تنهایی می تواند به یک برند تبدیل شود.
این غذاها در کنار غذاهای مخصوص دیگری همچون ورقه بادمجان، ورقه سیب زمینی، ورقه کدو، انواع کوکو بادمجان، سیب زمینی، باقلا، سبزی، بادکوبه و سیرابی شیردان وانواع کباب چنجه، دل و قلوه چ، سنگدان وجگر وپستان در کنار دسرهای خاص منطقه مثل کال کباب، بورانی، باقلا پخته، لوبیا پخته با کباب و انواع نان های محلی مثل نان برنجی، کشتا، لاکو، گندمی و انواع خوراکی هایی که با چایی همزمان خورده می شود مثل رشته خشکار، کاکا، انواع نباتی، انواع حلواهای محلی مثل خرش حلوا،دستکش حلوا، حلوای گزنه و حلوای ضیابر، اگرده، انواع کلوچه فومن، لاهیجان، رودسر و لنگرود، انواع مربا و انواع خوراکی های تخمیری بومی منطقه ای مثل آب کونوس، آب خوج و ده ها خوراکی دیگر که مخصوص عصرانه است.
رشت به داشتن آب و هوای معتدل و طبیعت زیبا معروف است
ایجاد پارک های خوراکی در محیطی سبز و طبیعی می تواند به بازدید کنندگان احساس آرامش و لذت بیشتری بدهد و فضای مناسب برای صرف عصرانه در کنار خانواده و دوستان ایجاد کند.
چنین پارک هایی می تواند به عنوان یکی از جاذبه گردشگری جدید در رشت عمل کند و توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند.
گردشگران علاقمند به تجربه های محلی هستند و پارک های خوراکی می تواند این نیاز را برآورده کند.
این پارک ها می تواند فرصتهای شغلی و اقتصادی جدیدی برای مردم ایجاد کند از فروشندگان خوراکی های محلی گرفته تا تولید کنندگان اولیه این محصولات.
این مسئله می تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کرده تا ده ها شغل بدون سرمایه گذاری دولتی ایجاد شود.
پارک های خوراک محور می تواند فضایی برای برگزاری رویدادهای محلی، موسیقی زنده، نمایش و کارگاه های آموزشی باشد که همه این ها به ارتقای فرهنگی و تقویت روحیه اجتماعی کمک می کند.
با ارائه انواع غذاهای محلی متنوع و جدید بازدید کنندگان می توانند تجربه های غذایی منحصر به فردی داشته باشند و این امر جذابیت این پارک ها را افزایش می دهد.
این پارک ها می توانند مکانی برای آشنا کردن مردم با تاریخ و فرهنگ غنی غذایی گیلانیان باشد.
این آگاهی فرهنگی می تواند به حفظ و تقویت هویت بومی کمک نماید.
ایجاد چنین پارک هایی می تواند نه تنها به عنوان یک فضای تفریحی بلکه به عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی در قلب شهر عمل کند.
این پارک ها به هویت شهری رشت کمک می کند و آن را به عنوان یک شهر با فرهنگ غنی و متمایز معرفی می کند.
رشت می تواند با بهره برداری از این پارک ها به یکی از عناصر کلیدی در برندسازی، به عنوان شهر خوراکی های عصرانه معرفی شود.
این اقدام می تواند خلاقیت غذایی منطقه را در یک فضای عمومی به اثبات برساند
با توجه به این ویژگی ها، پارک عصرانه می تواند بدون هیچ هزینه ای از سوی دولت و شهرداری به یک فضای شهری محبوب و منحصر به فرد تبدیل شود که هم نیازهای تفریحی و فرهنگی بازدیدکنندگان را برآورده کند و هم هویت و قدمت و خلاقیت غذایی منطقه را در یک فضای عمومی به اثبات برساند.
پارک عصرانه با توجه به نوع غذاهایی که عرضه می کند می تواند به یک پارک شبانه روزی تبدیل شود.
پارکی که قابلیت عرضه انواع خوراکی و نوشیدنی رادارد که قابل خوردن در طول شبانه روز است.
رشت جز معدود شهرهایی در ایران و جهان است که شغل های مختلفی در آن به صورت ۲۴ ساعته دایر هستند از فتوکپی گرفته تا کافه از میوه فروشی گرفته تا گل فروشی، از سوپرمارکت گرفته تا کله پاچه فروشی از گاری کباب گرفته تا پارک عصرانه.
این مزیت رشت را قدر بدانیم و این شهر همیشه بیدار و زنده را با این اقدام یک گام به جلو ببریم.
======
*کارگردان تاتر
رضا حقی یکی از پایه گذاران جشنواره های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.
پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)
این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.
خوانندگان کلانشهر هم می توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.
نظر شما:
اهالی سیاست گیلان، سعی کنید با هم حرف بزنید
جشنواره ای با خوراکی های ارگانیک و خوشمزه؛ چرا خَمَس و دوشاب در رشت فراموش شده است؟
گلایههای پیرمرد برنجکار گیلانی؛همه چیز گرانتر شده، قیمت برنج ارزانتر
تبدیل تیرهای برق رشت به المان های زنده و سبز با کمک پاپیتال
چگونگی برندسازی خیابان شریعتی رشت با کمک فروشندگان کاموا و پارچه
گزارش تصویری؛ «آستانه بادام» از برداشت تا عرضه و فروش در بازار