در راستای پرونده ثبت چادر شب بافی قاسم آباد :

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به گیلان سفر می کنند


۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۱۱:۴۷ | کد خبر: ۴۷۶۲ چاپ
ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به گیلان سفر می کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به استان، گفت : این سفر در راستای پرونده ثبت چادر شب بافی قاسم آباد رودسر انجام خواهد شد.

کلانشهر : شهرود امیر انتخابی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به استان گیلان، اظهار کرد : این سفر در راستای پرونده ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد رودسر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی از نزدیک در جریان فعالیت‌های انجام شده در حوزه چادرشب بافی قاسم آباد قرار می‌گیرند، افزود : چادرشب بافی قاسم آباد نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است.

امیر انتخابی با اشاره به انتخاب روستای قاسم آباد شهرستان رودسر تیر ماه گذشته از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی، گفت : در حال حاضر پرونده ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد به شورای جهانی ارسال شده و در صورتی که نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی مثبت باشد تا پایان امسال چادر شب بافی به عنوان روستای جهانی صنایع دستی و اولین ثبت جهانی اختصاصی استان گیلان معرفی می‌شود.

وی ادامه داد : روستای قاسم آباد با عنوان روستای ملی چادرشب بافی، دومین روستا پس از فشتکه خمام با نشان ملی حصیر بافی است که از گیلان به ثبت ملی رسید.

گفتنی است روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و همچنین اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده است.

 

منبع : مهر